Teď si budeme pár měsíců číst strašidelné statistiky o výstavbě. Až za necelého půl roku vyhraje Andrej Babiš volby, bude muset tento fenomenální český průšvih řešit.
Digitalizace stavebního řízení představuje bez přehánění fiasko. Prakticky každý nový systém, zvláště takto komplexní, má své „porodní bolesti“, které zakrátko odezní. V tomto případě je však situace horší. Nejde jen o nedostatky v oblasti technické, softwarové, v samotném naprogramování nového systému, ale i o nedostatky toho rázu, že referenti, kteří s ním mají pracovat, nejsou dostatečně proškoleni a chybí jim i praktický manuál. Přitom o tom, že novému systému hrozí kolaps, se mluvilo již na jaře, ba dokonce loni. Takže ministerstvo pro místní rozvoj mohlo v dostatečné míře proškolení zajistit, stejně jako manuál.
Současně s novým stavebním zákonem v pondělí nabude platnost šest nových prováděcích vyhlášek. Zruší některé zastaralé technické parametry na výstavbu, upravují způsob vypracování dokumentace, stanoví obce, ve kterých se budou nacházet stavební úřady a vymezí jejich správní obvody. Dále zřizují způsob vkládání projektové dokumentace do nového informačního systému. Nový stavební zákon a související vyhlášky počítají s přechodným obdobím do 30. června roku 2027. Do tohoto termínu bude možné projekty podávat i schvalovat podle dosavadních prováděcích předpisů.
První červencový den a s ním přicházející platnost nového stavebního zákona vyvolává řadu otázek. Neměli jsme možnost se dostatečně připravit, volají úředníci. A vrásky na čele vytváří dlouho očekávané změny stavebního řízení i architektům či developerům.
Nový stavební zákon stále čeká na to, až ho schválí poslanecká sněmovna. Platit by měl od příštího roku. Tento závazek vlády trvá. Faktem však je, že se neustále pracuje na dílčích změnách této klíčové normy. „Připravuje se vládní poslanecká iniciativa. Zdá se, že výsledkem bude kompromis mezi původním návrhem a představami současné vlády,“ říká Jan Šebesta, expert na stavební právo ze Svazu průmyslu a dopravy.
Neustále jsme se snažili o nějaký rozumný kompromis, říká o přípravě nového stavebního zákona bývalá ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová. Ta ho začala připravovat v roce 2017, když se dostala do vlády. A nakonec ho dokončila a přinesla ke schválení. Jenže Babišovo hnutí ANO, za které Dostálová kopala a dál kope, prohrálo volby.
Majitel společnosti Ekospol Evžen Korec je jedním z největších pražských stavitelů bytů. V posledních dvou letech však na trh dával méně nových bytů než jeho konkurenti. Korec, jehož firma letos oslaví třicet let existence, však nehodlá ustupovat ze svých pozic. „Nemůžete developera posuzovat podle toho, kolik dá na trh bytů za jeden rok,“ říká jeden z nejbohatších Čechů. Na příští roky má velké plány. A hlavně, v Praze vlastní obří množství stavebních parcel.
Dopravní úpravy kvůli dostavbě Temelína ☢ vyjdou podle vlády asi na 3,9 miliardy korun. Kabinet na dnešním zasedání souhlasil s tím, že Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) na tato opatření vyčlení 47,46 milionu korun z letošního rozpočtu.
Pražská burza dnes mírným růstem 📈 smazala úterní pokles. Index PX se zvýšil o 0,12 procenta na 2343,74 bodu. Nad poklesem akcií Erste Bank převážil růst cenných papírů dalších bank a energetické společnosti ČEZ.
Koruna dnes nepatrně posílila 💪 vůči oběma hlavním světovým měnám. Oproti předchozímu závěru zpevnila k euru o haléř na 24,30 Kč/EUR a k dolaru o dva haléře na 20,93 Kč/USD.
Ceny ropy 🛢 se dnes zvyšují, za jejich růstem stojí podle analytiků naděje na pokrok v obchodních rozhovorech Spojených států s Indií a Čínou. Severomořská ropa Brent přidává 2,1 procenta a pohybuje se blízko 62,60 dolaru za barel. Americká lehká ropa West Texas Intermediate (WTI) si připisuje 2,4 procenta a nachází se nedaleko 58,60 dolaru za barel.
Ukrajina v budoucnu od Švédska koupí 100 až 150 bojových letounů JAS-39 Gripen, oznámil to po setkání s ukrajinským prezidentem Volodymyrem Zelenským v Linköpingu švédský premiér Ulf Kristersson. Informují o tom agentury Reuters a AFP. Podle nich jde však zatím jen o předběžnou dohodou. Zelenskyj před novináři uvedl, že cílem Kyjeva je získat první gripeny už příští rok.
Číst více
Automobilový koncern Volkswagen nevyloučil, že bude muset kvůli problémům s dodávkami čipů od nizozemské společnosti Nexperia krátkodobě omezit výrobu. S odvoláním na interní dokument firmy o tom informuje agentura DPA. Volkswagen podle bulvárního deníku Bild zastaví kvůli nedostatku čipů za týden výrobu aut značky Golf ve Wolfsburgu. Řešení situace se podle mluvčího ministerstva hospodářství snaží najít i německá vláda.
Číst více
Investiční společnost Amundi prodala multifunkční prostor Forum Karlín a pražský hotel Ibis v ulici Na Poříčí společnosti Patria, která spadá pod ČSOB. Prodejce to oznámil v tiskové zprávě. Výši transakce společnosti nezveřejnily. Amundi tímto prodejem podle zprávy oznámila zahájení plánované výstupní fáze Realitního fondu KB2, kterou by měla následovat výplata klientům.
Číst více
Novým rektorem Českého vysokého učení technického v Praze (ČVUT) zvolil akademický senát školy odborníka na umělou inteligenci Michala Pěchoučka. Získal 28 hlasů, pro zvolení bylo potřeba 23 hlasů. Porazil tak děkana Fakulty elektrotechnické ČVUT Petra Pátu, který získal 14 hlasů a stávajícího prorektora pro řízení kvality ČVUT Radka Holého, který získal tři hlasy. Pěchouček by se měl funkce ujmout od února 2026, předtím ho musí ještě jmenovat prezident Petr Pavel. Funkční období rektora trvá čtyři roky.
Za ospravedlňování ruských válečných zločinů na Ukrajině potvrdil dnes odvolací soud učitelce Martině Bednářové sedmiměsíční podmíněný trest. Součástí pravomocného rozsudku je také tříletý zákaz pedagogické a výchovné činnosti a práce s dětmi a povinnost absolvovat kurz na posílení mediální gramotnosti. Bednářová neúspěšně kandidovala v aktuálních volbách do Sněmovny, byla trojkou pražské kandidátky hnutí Stačilo!
Mezi manažery z automobilového průmyslu v Evropě panuje optimismus. Ukazuje to letošní studie poradenské společnosti KPMG. Studie má podle konzultanta KPMG Ladislava Rulfa opačné vyznění než zpravodajství médií. Podle něj nebude to, co by mělo evropský automobilový průmysl převálcovat, například rostoucí čínská konkurence, tak vážné, řekl. Studie zjišťuje očekávání stovek manažerů automobilek a firem, které se v tomto průmyslu pohybují.
Číst více