Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Bez povinného ručení si s traktůrkem nebo čtyřkolkou zajezdíte jen na své zahradě. Platit budou i koloběžkáři

Policie bude kontrolovat, zda mají koloběžky povinné ručení a řidiči dodržují předpisy
profimedia
Michal Nosek

Rok 2024 přináší řadu legislativních změn a ty se nevyhnuly ani dopravě. Novela zákona o provozu na silničních komunikacích přináší dobré i méně příjemné novinky. Asi největší diskuse vyvolává nástup povinného ručení pro elektrokoloběžky, čtyřkolky či zahradní traktůrky.  

Reklama

Některé změny potěší mladistvé, kteří touží brzy a zároveň legálně usednout za volant. Těm novela umožní zvládnout řidičský průkaz na zkoušku již v sedmnácti letech. Řidičům se také zpřehlední i bodový systém, daní za to však budou vyšší pokuty za závažnější přestupky. Milovníky řízení naopak potěší zvýšení maximální povolené rychlosti na vybraných úsecích dálnic či zrušení povinnosti mít u sebe řidičský a technický průkaz. Největší diskuse vyvolává nástup povinného ručení pro elektrokoloběžky, čtyřkolky či zahradní traktůrky.  

„Zpozornět by tedy měl každý majitel vozu, tedy nejen automobilu. Povinné ručení nově platí i pro některé další dopravní prostředky. Mění se také limity pojistného plnění nebo to, kdo za sjednání pojištění odpovídá,“ říká Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz

Vozidlem už není jen automobil nebo motocykl 

Na první pohled drobná úprava definice pojmu „vozidlo“ přináší poměrně velké změny. Jasně totiž říká, že povinné ručení se nově týká i některých dalších dopravních prostředků. To je pasáž, která by měla zajímat především majitele elektrokoloběžek, segwayů, zahradních traktůrků a velkých sekaček, golfových vozíků nebo sněžných skútrů. „Ještě než se své koloběžky kvůli povinnému ručení raději zbavíte, zkontrolujte si její maximální rychlost. Nové podmínky se totiž vztahují jen na vozidla, pro která platí některá z následujících podmínek: maximální konstrukční rychlost je vyšší než 25 kilometrů v hodině, maximální konstrukční rychlost je vyšší než 14 kilometrů v hohině a vozidlo současně váží víc než 25 kilogramů. Majitelé elektrokol si mohou oddechnout. Novela se týká jen vozidel, u kterých je motor hlavním pohonem,“ uvádí Thienel

Rozšíření povinného ručení je terno pro pojišťovny. Proč jej ale budou muset mít elektrické koloběžky, a ne elektrická kola?

Lukáš Kovanda: Rozšíření povinného ručení je terno pro pojišťovny. Je však sporné

Povinné ručení se od přelomu roku bude nově vztahovat také na elektrické koloběžky, segwaye, sněžné skútry, zahradní traktory, a dokonce na motorová golfová vozítka. Prostě na všechna „pohybovadla“, jejichž konstrukční rychlost převyšuje 25 kilometrů v hodině. Jestliže ovšem mají hmotnost nad 25 kilogramů, bude se na ně povinnost ručení vztahovat už od konstrukční rychlosti vyšší než 14 kilometrů v hodině.

Přečíst článek

Reklama

„Pokud jde o zmiňované zahradní traktůrky a další vozidla ze seznamu, povinnost zákonného pojištění se na ně nevztahuje v případě výhradního provozu jen na soukromém pozemku nebo v jiných uzavřených prostorách. Pojištění tedy nepotřebujete, když jezdíte se zahradním traktorem jen u sebe na zahradě, nebo třeba s vysokozdvižným vozíkem po skladu. Povinné ručení budete potřebovat jen tehdy, když se s vozidlem rozhodnete vyjet na veřejnou komunikaci. Pozor si dejte třeba na přejezdy mezi pozemky nebo cesty traktorem či čtyřkolkou do lesa,“ doplňuje dopravní expert Jiří Tůma. 

Zelenou kartu už nemusíte mít u sebe 

Tato změna sice neplatí hned od začátku roku, ale během letních prázdnin nebo od září už bychom se měli dočkat. A o co konkrétně půjde?  

„Při cestách po Česku se nebudete muset prokazovat takzvanou zelenou kartou, policie si platnost pojištění snadno ověří elektronicky. Už teď přitom platí, že u sebe nemusíte vozit papírovou kartu, stačí ji mít vyfocenou nebo uloženou v mobilu. Pozor si ale dejte při cestách do zahraničí. Zelená karta bude pořád sloužit jako mezinárodně platný doklad o pojištění. Plná digitalizace se sice chystá v rámci celé Evropské unie, ještě to ale chvíli potrvá,“ upozorňuje Thienel.

Za pojištění odpovídá provozovatel 

Zatímco dosud odpovídal za povinné ručení vozu jeho majitel, nově přechází povinnost sjednat pojištění na provozovatele, který vůz skutečně využívá. Tím může, ale nemusí být stejná osoba. Pro většinu lidí se nic nemění, bylo ale třeba ošetřit případy, kdy za nesjednané pojištění odpovídala například leasingová společnost jakožto reálný majitel vozu. Nutno ještě podotknout, že provozováním auta se rozumí jen dlouhodobější činnost. Pokud tedy auto půjčíte na den svým dětem, nestávají se z nich provozovatelé. Občanský zákoník pak stanovuje, že pokud není možné provozovatele určit, je jím automaticky vlastník vozidla

Kde si už sjednáte DIP a kdy ho budou mít i další velké banky

Dlouhodobý investiční produkt, takzvaný DIP, se už pomalu začíná objevovat v nabídce tuzemských bank a investičních společností. Platí od 1. ledna 2024 a nyní se u ČNB zaregistrovalo už 15 jeho poskytovatelů. Zatím je mezi nimi ale jen jedna ze tří velkých bank, a to ČSOB. Pojďme si tedy shrnout, kde si DIP už nyní můžete pořídit a kdy s tím přijdou i další velké banky.

Přečíst článek

Provozovatel nese odpovědnost i za odstavené vozidlo 

Pojem „provoz vozidla“ se nově vztahuje i na stojící dopravní prostředek. To znamená, že pokud odstavíte auto u silnice a vytvoříte tak překážku, kvůli které dojde k nehodě, za veškeré škody odpovídáte vy. U aut, která jsou dočasně vyřazena z provozu na pozemních komunikacích. 

Dříve bylo možné sjednat povinné ručení s pojistným limitem od 35 milionů korun. Takové pojištění bylo často nejlevnější, proto lákalo spoustu zájemců. Ne vždy ale tato částka na pokrytí škody stačila. Aby se zabránilo případům, kdy musel viník nehody sáhnout do vlastních úspor, minimální pojistný limit se nově zvýšil na 50 milionů korun. Nemusíte se ale bát prudkého zdražování pojistného, vyšší limity se do ceny prakticky nepropíší. Už v minulých letech byly rozdíly mezi produkty minimální. 

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

ilustrační foto

Změny v povinném ručení. Co vše se od dubna změnilo pro motoristy i všechna vozítka

Přečíst článek
Pařížanům došla trpělivost s bezohlednými koloběžkáři. Půjčovny dostaly zákaz .

Pařížanům došla trpělivost s bezohlednými koloběžkáři. Půjčovny dostaly zákaz

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme