Zrádné mrakodrapy. Velká města se propadají
Téměř polovina velkých čínských měst se propadá kvůli čerpání vody a zvyšující se hmotnosti rychle se rozrůstajících městských oblastí. Některá města se propadají velmi rychle - každé šesté tempem rychlejším než jeden centimetr za rok, uvedli vědci, které citoval zpravodajský server BBC News.
Čínští vědci pro BBC uvedli, že kvůli rychlé urbanizaci v posledních desetiletích nyní Čína v současnosti pro potřeby lidí spotřebovává mnohem více vody. S propadáním půdy se tato nejlidnatější země světa potýká už dlouho. Šanghaj i Tchien-ťin vykazovaly známky poklesu už ve 20. letech 20. století. Šanghaj se za poslední století propadla o více než tři metry.
Aby tým výzkumníků z několika čínských univerzit pochopil rozsah tohoto problému, prozkoumal 82 měst, včetně všech s více než dvěma miliony obyvatel. K měření vertikálních pohybů půdy po celé zemi použili data ze satelitů Sentinel-1.
Snaha Pekingu opřít ekonomický růst Číny o něco jiného, než jsou pod tíhou dluhu kolabující reality v zemi, vytváří nové nároky na tamní veřejnou kasu. A to zhoršuje stav veřejných financí této druhé největší ekonomiky světa. Může být hůř, varuje přitom Fitch. Pekingský režim zřejmě bude zhoršení ratingového výhledu Číny ze „stabilního“ na „negativní“ záhy rozporovat, nicméně je zjevné, že Číňanům více než kdy jindy hrozí, že jim dluh přeroste přes hlavu.
Lukáš Kovanda: Má Západ sázet na pád Číny? To by se těžce přepočítal
Názory
Při pohledu na období od roku 2015 do roku 2022 se týmu podařilo zjistit, že 45 procent městských oblastí klesá o více než tři milimetry ročně. Přibližně 16 procent klesá rychleji než o deset milimetrů ročně, což vědci označují za rychlé tempo. V těchto rychle se propadajících oblastech žije 67 milionů lidí.
Rozsah poklesu je ovlivněn řadou faktorů, včetně geologie a hmotnosti budov. Hlavním prvkem je však podle autorů úbytek podzemní vody. To v podstatě znamená odběr vody pod městy nebo v jejich blízkosti pro potřeby místních obyvatel. Stejný problém už byl zaznamenán v několika velkých městských oblastech po celém světě, včetně amerického Houstonu, hlavního města Mexika či indické metropole Dillí.
Z Číny vyplula do Evropy první nákladní loď určená speciálně pro vývoz automobilů. Plavidlo schopné přepravit 7000 automobilů si pronajal čínský výrobce elektromobilů BYD, uvedla agentura Bloomberg s odvoláním na příspěvek firmy China International Marine Containers Group (CIMC), která loď vyrobila, na sociální sítí WeChat.
FOTOGALERIE: Z Číny do Evropy vyplula obří nákladní loď, veze 7 tisíc elektromobilů BYD
Zprávy z firem
Brno roste. A Praha hledá směr
Je tu nové, podzimní číslo magazínu Realitní Club. Zaměřuje na současné trendy ve výstavbě, investicích a dostupnosti bydlení.
Titulní rozhovor patří Radimu Passerovi, který otevírá pohled do zákulisí developerských projektů a rozvoje pražské Brumlovky.
Hlavní tematický blok sedmého vydání magazínu přináší detailní pohled na Brno, které se mění v jedno z nejdynamičtějších měst střední Evropy.
Exkluzivní data z Flat Zone potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský. Magazín doplňují rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.
V rozsáhlé reportáži i rozhovorech například s Tomášem Vavříkem, šéfem brněnské developerské společnosti Domoplan, a Janem Tesárkem, ředitelem Kanceláře architekta města Brna, magazín mapuje největší proměnu Brna od meziválečného období.
Exkluzivní data z Flat Zone zase potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský.
A magazín doplňují další rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.
Realitní Club vychází dvakrát ročně a je součástí multiplatformního projektu Newstreamu: zahrnuje rubriky na newstream.cz, tematické eventy a diskusní setkání pod hlavičkou klubu i úspěšný podcast moderovaný Petrou Nehasilovou a Daliborem Martínkem.
Aktuální číslo je k dostání u dobrých prodejců tisku, online a v předplatném na SENDu. Digitální verze magazínu je dostupná na newstream.cz.