Reklama

Lukáš Kovanda: Zalando padá do ztráty, protože lidé méně nakupují. Mohou se ale „utlouct“ po slevách

Outlet Zalanda v německém Hannoveru
Zalando
Lukáš Kovanda

Lidé mají kvůli inflaci méně peněz, takže přestávají nakupovat oblečení a obuv střední cenové kategorie, plyne z dnes zveřejněných údajů společnosti Zalando. Ta je největším provozovatelem e-shopů s oblečením a obuví v Evropě, od roku 2018 působí také v Česku.

Reklama

V Česku letos oděvy a obuv zdraží nejvýrazněji od 90. let. Lidé v ČR přitom v uplynulém čtvrtstoletí byli zvyklí na jen drobné nárůsty cen oblečení a obuvi. A protože byl růst mezd citelně rychlejší než růst cen oblečení a obuvi, reálně – ve vztahu k výši průměrné mzdy v ČR – tyto položky od počátku milénia zlevnily o desítky procent. Jinými slovy, za průměrnou mzdu si člověk koupil v roce 2021 opravdu znatelně více obuvi nebo oděvů než za průměrnou mzdu v roce 2000.

Jenže i segment oblečení a oděvů neblaze zasahuje současná prudká celoevropská inflační vlna. Lidé po celé Evropě, včetně Česka, se podle Zalanda mohou doslova „utlouct“ po slevách. O slevové nabídky je větší zájem než před nástupem inflace. Navíc opadá zájem o oděvy a obuv střední cenové kategorie. Zajímavé přitom je, že sháňka po luxusním zboží nejvyšší cenové kategorie nijak neopadá.

Turecká lira (ilustrační foto)

Smutný rekord. Inflace v Turecku vzrostla o desítky procent, nejvíce za 20 let

Míra inflace v Turecku v dubnu vystoupila na 69,97 procenta a je na dalším maximu za více než 20 let. K růstu přispěly zejména vysoké ceny za dopravu a také drahé potraviny, oznámil turecký statistický úřad. Před rokem byla inflace mírně nad 17 procenty.

Přečíst článek

Inflační krize nejvíc dopadá na střední vrstvy

Zdá se tedy, že současná inflační krize nejhůře doléhá na střední vrstvy. Nejen v Česku, ale i jinde v Evropě. Tyto vrstvy se musí uchylovat k nákupu toho nejlevnějšího oděvního zboží nebo nejlacinější obuvi. Bohatí lidé přitom nadále nakupují, jak byli zvyklí. Ti se totiž mohou lépe než střední třída popasovat s růstem cen energií, pohonných hmot, bydlení nebo i potravin. Prostě proto, že si díky nadprůměrnému příjmu vytváří tlustší finanční polštář, jenž ochraňuje jejich životní úroveň právě i v době rapidní inflace.

Celkově ovšem tržby, jež firma Zalando rovněž zveřejnila ve čtvrtek, zaostaly za očekáváním. Firma se propadla do nejhlubší ztráty od prvního čtvrtletí 2020, kdy ji dolů stáhla tehdy začínající pandemie. Její akcie se dnes v reakci propadly o skoro pět procent. Důvodem propadu je celkově neuspokojivá poptávka po oblečení a obuvi v celé Evropě. Ale také to, ani firmy jako Zalando, jež kvůli inflaci mají vyšší náklady, nejsou s to přenášet veškeré své takto rostoucí náklady na zákazníky.     

Reklama

Outlet Zalanda v německém Hannoveru

Německý index DAX se rozšíří. Doplní jej Zalando i Puma

DAX v posledním roce ztrácel proti jiným evropským i americkým indexům. Za změnami tak je také snaha rozšířit jej o růstovější akcie.

Přečíst článek

Nákupy přes internet, ilustrační foto

Internet je dnes pro českou ekonomiku významný zhruba jako celé stavebnictví

Dnes je to přesně třicet let od připojení České republiky k internetu. Od té doby zaznamenal obrovský rozmach, který poznamenal život každého z nás. A také dal vzniknout internetové ekonomice. Ta dnes představuje zhruba 5,5 procenta hrubého domácího produktu České republiky, tedy přibližně 360 miliard korun ročně. Její význam je tak srovnatelný třeba se stavebnictvím. Impuls jí dodala i pandemie.

Přečíst článek

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme