Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Jan Čermák: iPhony zlevní, energie zdraží. Debata o povaze inflace pokračuje

Inflace, ilustrační foto
iStock
Jan Čermák

Představení nového iPhonu a požár energetického výměníku v Británii jsou dvě 72 hodin staré události, které dokreslují současnou globální debatu o povaze inflace. Aneb nejen ekonomové se nyní přou o tom, zdali aktuálně vysoká inflační čísla jsou trvalejšího či dočasného charakteru. Jakou roli v tom hraje iPhone a energetický výměník v Anglii?

Reklama

Začněme Applem, který v úterý představil nový iPhone 13. Ten je sice téměř designově shodný s jeho předchůdcem, avšak jak to bývá, má vylepšené vnitřnosti - rychlejší procesor, vyšší výdrž baterie atd. Pro inflační debatu je podstatné, že tento oligopolní výrobce mobilů a souvisejícího ekosystému nastavil ceny nových iPhonů přibližně na úroveň těch rok starých, což okamžitě přivodilo jejich propad.

To v praxi znamená, že pokud jste si minulý týden koupili iPhone 12, tak jste zaplatili o několik tisíc korun zbytečně více. Či jinak řečeno, zastánci hypotézy o dočasnosti inflace mohou tleskat, neboť Apple fakticky zlevnil svoje rok staré, ale prodávající se mobily o přibližně osm až 12 procent. To může být důkazem toho, že se vracíme do starých dobrých časů, kdy ceny elektroniky a výpočetní techniky byly díky pokroku a globalizaci trvale dezinflačním faktorem. Na druhou stranu se ale vkrádá otázka: není dnes Apple spíše výjimkou potvrzující pravidlo? Konec konců všude chybějící čipy si Apple vyrábí sám...

Dukovany

Lukáš Kovanda: Energetická chudoba hrozí více než třem milionům Čechů

V Evropě se objevuje hrozba plošných blackoutů, podle odborníků hrozí i v Česku. Navíc nás čeká citelné zdražení energií. A co víc? Odborníci hlásí konec levného cestování.

Přečíst článek

Příběh shořelého výměníku, který redistribuuje elektrickou energii dovezenou z Francie do Anglie skrze kabely napříč kanálem La Manche je košatější. Celá záležitost, která málem vedla k energetickému blackoutu Velké Británie, však obnažila problém, jež se nebezpečně rýsuje napříč Evropou. Nucené odstavení uhelných elektráren, minimální zásoby zemního plynu (odkloněného do Asie) a odstávky atomových elektráren upozornilo na to, že Evropa nedisponuje dostatečnou produkcí elektrické energie – zvláště pak v situaci, kdy v Severním moři letos nefouká a vrtule dodávající energii do sítě se netočí.

Výsledkem je, že ceny elektrické energie a plynu na burzách v západní Evropě dramaticky rostou – letos v Německu o 113 procent, v požárem rozhozené Británii o 300 až 400 procent! O tom, že takový vývoj na burze s energií bude pro-inflační netřeba pochybovat. Debata se opět vede o to, zdali je takový jev dočasný či trvalý. Neboli zdali s novým zelenějším energetickým mixem (na straně produkce) je třeba se připravit na trvalejší růst cen či nikoliv.

Co je na výše uvedeném inflačním přemítání asi nejpikantnější je to, že jsme se zde vůbec nedotkli politiky centrální bank, resp. toho, jak skrze nulové úroky, respektive tisk peněz šponují nahoru poptávku. Zde propírané ceny iPhonů či elektrické energie vypovídají o tom, jak se chová strana nabídky a zda fenomény doby jako je (de)globalizace či zelená transformace ekonomiky, budou mít dočasný či trvalejší dopad…

Karel Havlíček (za ANO), ministr průmyslu a obchodu a dopravy

Česko mění pohled Evropy na jádro, říká vicepremiér Havlíček

Diskuse před dvěma lety v Evropě byla vyloženě protijaderná. Dnes ne že by byla úplně projaderná, ale už má nad jádrem nadhled. Smiřují se s tím. Česko v tom sehrálo důležitou roli. Teď nás totéž čeká s plynem, říká vicepremiér a ministr resortů průmyslu a dopravy Karel Havlíček v rozhovoru pro newstream.cz. Další vláda bude podle něj krom dostavby Dukovan připravovat i plán pro Temelín, malé reaktory nic nevyřeší.

Přečíst článek

Martin Peleška, ředitel Toyota ČR

Sázíme na hybridy a vodík, říká Martin Peleška z Toyoty

Jednou z nejdiskutovanějších otázek současnosti je, jakými auty budeme jezdit v budoucnosti. Na rozdíl od jiných věcí se to totiž týká úplně všech. „Auta budou hybridní, vodíková i plně elektrická, ale změní se jejich užívání. Doprava bude více kombinovaná,“ myslí si Martin Peleška, ředitel zastoupení značek Toyota a Lexus v České republice.

Přečíst článek

 

Reklama

Související

Maloobchodní tržby se v Česku v září propadly více, než se čekalo, a to meziročně o rovná čtyři procenta

Premiér slíbil zlevňování. Ve světě přitom opravdu klesají ceny potravin i energií

Přečíst článek

Jak se vám žije? Řekněte to bagetou. Francouzský pekař nechal na zákaznících, kolik mu za ni zaplatí

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme