Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

David Ondráčka: Politický road trip ministra Rakušana je pozitivní. Hec jeho markeťáků jen trapný

Spanilé jízdy politiků do regionů jsou parodií na komunikaci. Ministr Rakušan se ale snaží.
Profimedia
David Ondráčka

Výjezdy ministra vnitra Rakušana na debaty byly pro STAN výborným marketingovým tahem a dobře udělanou předvolební show. Vzbudily zájem a reakce, a o to v kampaních jde. Umožňuje to určité zamyšlení nad politickou komunikací v Česku, jak moc spolu mluví centrum a periferie, jakým způsobem, jestli si jsou tyto dva světy schopny rozumět ze svých hodně odlišných perspektiv.

Reklama

Proč není komunikace mezi komunální, krajskou úrovní a celostátní politikou propojená? A proč se omezuje na jednotlivé předvolební výjezdy, které přináší spíš neporozumění? A neměla být tato komunikace onou strategickou komunikací státu, která soudržnost společnosti posiluje? Téma pro protikorupčního experta a bývalého šéfa české pobočky Transparecy International Davida Ondráčku.


Spanilé jízdy do regionů

Otázka je, jestli tyto spanilé jízdy politiků do regionů mají kromě kampaně ještě nějaký jiný účel. Jestli přispívají k vzájemné komunikaci a porozumění nebo ji spíš boří. Většina lidí si žije své životy, vlastní příběhy a problémy, když už řeší politiku, tak tu komunální, která se jich dotýká příměji.

Celostátní politika občany zajímá okrajově, nesledují ji moc podrobně, pár minut denně přes televizi. A z ní mají logický pocit, že je odtržená, nemohou pochopit, proč vůbec je třeba nějaká mimořádná schůze sněmovny na 3 dny, kde se poslanci jen hádají a nic se nestane. Lidé si pamatují velké momenty, ale každý má tendenci rychle zapomínat běžné události, kauzy, postoje. A pro mladé jsou události před 10 lety minulost, devadesátky jsou pravěk, to je dobré si uvědomovat.

A pak dojde k potkání se těchto světů při spanilé jízdě nějakého ministra nebo předsedy strany do regionů. Občas někdo nakoukne do světa toho druhého a pak se děsí, že si spolu nerozumí. Že sice mluví česky, ale jakoby jiným jazykem.

Reklama

Problém je oboustranný, region mnohdy nechápe složitá zákoutí politiky. A centrum už vůbec nechápe periferii a neví o ní skoro nic. Kdo v Praze i mezi lidmi, co sledují politiku, zná hejtmany, natož radní a zná jejich práci? A primátory, starosty a radní středně velkých měst už asi nikdo, a přitom ti tvoří tu politickou realitu většiny lidí, to je jejich dotyk a přímá zkušenost s politikou.

Rakušan v Dušanbe, na hranicích Tádžikistánu

Výjezdy Rakušana jsou vlastně pozitivní a je dobře, že to dělá. A má k tomu i určitý talent, zahraje to tak, že to vypadá poměrně přirozeně. Jasně, není jediný a debatovat jezdí řada politiků. Ale reakce minimálně na ty první debaty byly zvláštní.

Ještě, než přijel do hospody v Karviné, tak vybudili jeho markeťáci vyhrocenou atmosféru. Hecovali lidi, přijďte mi do očí říct a bez cenzury, co si o mě a naší vládě myslíte. Musím říct, že jako kluk z Karvinska, který vyrostl v tamních hospodách, vím moc dobře, že hádat se s chlapama v hospodě o politice je dost složité, region je razovity jak cyp. A taky můžete dostat kryglem do hlavy a vyletět z hospody, ani nevíte jak.

Výstupy z té první debaty pak marketéři STAN cíleně udělali tak, aby ukázali Rakušana jako hrdinu, který se umí v mikině bavit s lidem. Sestříhali ty ukázky na sítě tak, že to vypadalo, jak hrdinný ministr vyjel někam na hranici Tádžikistánu a nebojácně se postavil nepříteli a těžké přesile blížící se z Dušanbe. Samozřejmě byl při tom obklopen svou ochrankou, takže mu nic nehrozilo, což ale na videích nebylo tak vidět. A samozřejmě se ta komunikace místním lidem trochu vysmívala. Jeho markeťáci vytáhli na sítě ty nejblbější dotazy, aby ukázali rozdílnou úroveň. Takže to vypadalo, že v Karviné žijí jen zmatení negramoti, což je absurdní a vlastně trapné. Možná to tak nebylo zamýšleno, ale hodně lidí to tak vnímalo.

Příběh možné gigafaktory v Dolní Lutyni

V tomto týdnu se také ukázal příběh související s komunikací, nebo spíš s parodií na ni. Jak nemluvit s místními lidmi a přesvědčovat je o nějakém projektu a záměru. Objevila se zpráva o zájmu investora (spíš se tají kterého, asi Samsung) o možnou stavbu továrny na baterky, a že se mu nabízí a asi i líbí prostor v Dolní Lutyni na Karvinsku.

I přijela tam delegace z Prahy, zástupce z MPO a Czechinvestu, vzali sebou náměstkyni z kraje a uspořádali debatu s místními lidmi. Dost to připomíná dřívější dobu, když jezdili  soudruzi na venkov. Delegace místním řekla, že to je strategický podnikatelský park, miliardové investice, státní zájem, že se jim zvýší příjem z daní a že to bude skvělé pro všechny.

No, a pak se divili, že debata je ostrá, odmítavá, nerozumí si, lidi jsou na ně alergičtí, už dopředu nastartovaní. A že tam na úrodné půdě ve své obci továrnu nechtějí a říkají, ať si to postaví někde jinde. Na nějakém brownfieldu, kterých je celém kraji spousta a napojení na dálnici a železnici je prakticky stejné.

A tak místní dělají petice, chtějí místní referendum, jsou proti a bude složité jejich názor měnit. Na druhé straně se samozřejmě okamžitě objevily pohoršené články a reakce, jak je hrozná ta NIMBY, jak u nás nejde nic postavit, protože místní (hloupí) lidé nechápou ty výhody, co jim to přinese. A všichni přece víme, že by v Orlové nebo Karviné měli být rádi, že tam vůbec nějaká fabrika bude, vždyť mají tu nejhorší kvalitu života, jak ukazují nějaké žebříčky.

A tím se vracíme zase ke komunikaci, její promyšlené přípravě, znalosti místních specifik, dobře nastavené argumentaci. A tím k dlouhodobé politické komunikaci, která by umožnila nacházet společné pozice a kompromisy a nenechávala za sebou jen zlou krev.

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme