Whisky je hit a její odbyt roste o desítky procent
Na producenty slavného destilátu silně dopadla pandemie, ale také vysoká cla v některých zemích.
Brexit a pandemie pořádně zamávala s britským potravinářským průmyslem. A jedním z nejpostiženějších artiklů se stala skotská whisky, která doplatila na zavřené bary, ale také na komplikace při vývozu do Evropské unie a USA.
Podle odhadů House of Commons Library při britském parlamentu nejrůznější restrikce snížily vývoz tradičního destilátu mezi Velkou Británií a Unií o 137,9 milionu liber, a to jen v období mezi lednem a březnem letošního roku v porovnání se stejným obdobím roku 2019.
Pokud Češi nechtějí o své vydělané peníze do budoucna přicházet, kvůli nulovým, ba záporným úrokovým sazbám a citelné inflaci, musí investovat. Do čeho? Nad tím se ve komentáři zamýšlí Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Trinity Bank. Lukáš Kovanda: Jak porazit inflačního strašáka? Investicí, třeba i do whisky
Názory
„Whisky hraje klíčovou roli ve skotském potravinářství, dokonce představuje zhuba 75 procent tohoto sektoru. Takže přicházet o 5 milionů liber týdně je zničující,“ uvedl poslanec skotského parlamentu Brendan O’Hara. „Všechny ztráty na exportu skotské jsou tragickými důsledky brexitu vymyšlenému konzervativci a faktu, že centrální vláda nedokázala vyjednat lepší podmínky pro vývoz do USA. Je na čase dohnat vládu k odpovědnosti,“ dodal poslanec.
Lepší než se čekalo
Již druhý kvartál však přinesl zajímavý obrat a zatímco téměř veškerému vývozu potravin z Velké Británie se nedařilo a sektor zasáhl výrazný propad, právě whisky se stala jedním z vítězů. Podle údajů z britského exportu se skotské whisky do Unie vyvezlo za celé první pololetí o pětinu více než v loňském roce, přitom celkový vývoz nápojů z Británie do EU klesl o 16 procent na necelých pět miliard liber.
Globální data pak jsou ještě lepší: oproti roku 2020 se letos vyvezlo o 42 procent více lahví a jejich hodnota byla o třetinu vyšší. Stojí za tím zejména enormní nárůsty v asijských zemích, zejména v Číně, kde již v polovině roku překonal dovoz skotské celkový objem roku 2019. Nicméně právě oproti předpandemickému roku je světový trh se skotskou v letošním prvním pololetí stále ještě menší, a to zhruba o deset procent.
Na růst cen surovin a dalších provozních nákladů musejí čeští restauratéři reagovat zvýšením cen, a to v průměru od tří až do 15 procent. Provozům chybí turisté i pracovní síly, se zdražování tak zřejmě zdaleka nejsou u konce. Restaurace zdražují, a hned tak s tím nepřestanou
Money
„Letošní dosavadní oživení trhu s whisky je slibné. Loňský rok byl kvůli covidu-19 a celních opatření ze strany USA nejhorším rokem uplynulé dekády a je povzbuzující pro všechny sledovat, že whisky opět nabývá na síle,“ prohlásila Karen Bettsová, ředitelka Scotch Whisky Association.
Podle ní by měla zejména centrální vláda dál jednat s USA o snížení celního zatížení. „A než se tak stane, je tu celá řada dalších příležitostí, jak podpořit export whisky. Například snížení 150procentního cla, které má na skotskou whisky Indie, by měla být mezi prioritami pro letošní rok,“ dodala Bettsová.
Čtrnáct restaurací na jednom místě. Street food koncept Manifesto na Andělu nabízí ochutnávku brazilské, americké, středomořské i asijské kuchyně.Nové Manifesto otevírá, nabízí průřez světovou gastronomií
Enjoy
Průměrná mzda v Česku v letošním druhém čtvrtletí meziročně vzrostla o 11,3 procenta na 38 275 korun. V hrubém tak zaměstnanci dostávali v průměru o 3893 korun více než před rokem.Rekordní růst průměrné mzdy v Česku. Pomohly bonusy zdravotníkům
Money
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.