Nové Manifesto otevírá, nabízí průřez světovou gastronomií

Čtrnáct restaurací na jednom místě. Street food koncept Manifesto na Andělu nabízí ochutnávku brazilské, americké, středomořské i asijské kuchyně.
Pozemek na nároží ulic Stroupežnického a Ostrovského se během posledních několika týdnů razantně proměnil. Neudržovanou asfaltovou plochu někdejší tržnice a parkoviště nahradila dřevěná podlaha, zeleň, bazén, pódium a především stříbrné kontejnery. Prostor gastronomického konceptu Manifesto, který poprvé představil před třemi lety newyorský architekt a urbanista Martin Barry, i tentokrát navrhl tým brněnských architektů Chybík+Krištof na principu reverzibilního designu, který počítá s opětovným využitím všech modulů i materiálů.
V řadě již třetí Manifesto v Praze je dosud největším. Na ploše o rozloze asi 2500 metrů čtverečních pojme asi 500 lidí, novinkou je i výhled celoročního využití díky plánovanému zastřešení. A kromě velikosti se na Andělu soustřeďuje několik udržitelných inovací, jako jsou například zelené stěny a střecha jednoho z kontejnerů, v němž mladá startupová společnost GreeenBox hydroponicky pěstuje bylinky, listovou zeleninu a další plodiny.
Novinkou na Andělu je rovněž stálá kulturní scéna s detailně naplánovaným programem.
Z Jižní Ameriky do Asie
Čtrnáct restaurací Barry se svým týmem volil z asi stovky dalších podniků, které se o místo na Manifestu přihlásily. Do užšího výběru postoupilo 40 podniků, z nichž vykrystalizoval finální výběr.
„Tentokrát se ale můžeme pyšnit výjimečným výběrem restaurací, které se nám podařilo dát dohromady,“ říká zakladatel Martin Barry. Bistro koncept pro Manifesto na Andělu si připravil například šéfkuchař Riccardo Lucque z finediningové restaurace Aromi. Mare by Aromi se zaměří na přípravu mořských plodů.
„Myslím, že pandemie proměnila náš pohled na restaurace a na celé odvětví. Mám celoživotní zkušenost s fine dining, ale hledal jsem vhodné, rušné místo, kde bych mohl spustit něco nového, co propojuje mořské plody, fine dining a street food,” dodává Lucque.
„Kromě zástupců známějších podniků ale na Andělu přivítáme i člověka, který si zde otevře jeho vůbec první restauraci v životě,“ dodává Barry. I v řecké Yaya's Meat & Seafood se budou připravovat především mořské plody.
Gastronomický koncept Manifesto Market získal od fondu Orbit Capital 50 milionů korun na rozvoj.
Manifesto získalo 50 milionů na rozvoj. Chce se dostat do USA
Zprávy z firem
V jižní části se soustředí asijská kuchyně, korejské speciality od Bab rýže, japonský Taiko Ramen Bar a indický koncept Naan & Curry, za nímž je majitel skupiny Zátiší Sanjiv Suri. Favela bude připravovat brazilskou kuchyni, nový koncept Tinas Tapas od majitele Gran Fierro Juana Cruze Pacina zase poctivý street food z Argentiny.
„Proč Manifesto? Protože tam chodí lidi,” dodává Juan Cruz Pacin z Tinas Tapas. „V letní sezóně zde může projít tři tisíce lidí za tisíce za den,” odhaduje Barry.
Všichni nájemci mají stejné podmínky, neplatí fixní nájem, ale procenta z obratu. Konkrétnější ale Barry být nechtěl.
Původně mělo být Manifesto na Andělu otevřeno veřejnosti 17. srpna, kvůli adminstrativním problémů se otevírá až v pátek 3. září.
Mezinárodní odborná porota České ceny za architekturu již pošesté nominovala do užšího výběru projekty tuzemských architektů. Letos jde o 30 realizací: od mostů, nádraží až po rodinné domy.
Nejlepší česká architektura: To jsou mosty, nádraží i krematorium pro zvířata
Enjoy
Růst průměrné roční úrokové sazby hypoték podle Fincentrum Hypoindexu v červenci zrychlil na 2,23 procenta. Objemy poskytnutých hypoték začaly brzdit, přesto je již jisté, že rok 2021 zbořil všechny dosavadní rekordy.
Počty i objemy hypoték pozvolna brzdí, růst sazeb naopak zrychluje
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.