Vaječná krize v USA trvá. Výrobci veganských vajec větří příležitost
Výrobci rostlinných náhražek vajec doufají, že budou těžit z prudkého nárůstu cen slepičích vajec ve Spojených státech, který je důsledkem epidemie ptačí chřipky. Rozšiřují proto výrobu a spouštějí nové reklamní kampaně. Informuje o tom list Financial Times.
Společnost Eat Just například minulý měsíc začala své náhražky vajec Just Egg vyráběné z fazolí mungo propagovat jako „záchranu před ptačí chřipkou“. Šéf firmy Josh Tetrick uvedl, že prodej se meziročně zpětinásobil.
Epidemie ptačí chřipky vyvolala v USA nedostatek slepičích vajec a vedla k nárůstu jejich cen na rekordní maxima. „Celá tato záležitost kolem ptačí chřipky je pro nás tou nejdůležitější příležitostí,” prohlásil Tetrick. „V mnoha obchodech jsou naše vejce jedinými na pultě,“ dodal.
Před příchodem nynější epidemie ptačí chřipky podle výzkumné společnosti Datassential ochutnalo veganskou náhražku vajec pouze 16 procent amerických spotřebitelů. Důvodem byla mimo jiné vysoká cena. V roce 2023 byly rostlinné alternativy zhruba čtyřikrát dražší než slepičí vejce, od té doby se však cenový rozdíl prudce snížil, píše Financial Times.
Výrobci veganských náhražek vajec nicméně dál čelí velkým výzvám. Podle průzkumu společnosti Clarity Capital na nynější prudký nárůst cen slepičích vajec reagovalo přes 60 procent prostým omezením jejich spotřeby, zatímco pouze deset procent přešlo k náhražkám.
Emily Murawskiová ze společnosti Datassential upozornila, že značky veganských náhražek vajec jsou mezi spotřebiteli a provozovateli restaurací stále poměrně neznámé, což brzdí růst jejich spotřeby.
Ceny vajec v USA dosáhly nového rekordu 6,23 dolaru za tucet. Děje se tak i přes pokles velkoobchodních cen a ústup ptačí chřipky na farmách, píše agentura AP. Zdražování vajec zasáhlo i Evropskou unii. Výrazně stouply ceny v březnu především v Belgii a České republice, a to jak meziměsíčně, tak meziročně.
V Česku zdražují vejce nejvíce z EU. Tucet vajec za 150 korun jako Američané ale ještě neplatí
Money
Producenti vajec už druhým rokem nemusí díky dobré výkupní ceně čekat, že si polepší před velikonočními nebo vánočními svátky, kdy bývá zájem o vejce větší. Ačkoliv jednomu z největších českých producentů vajec, společnosti Proagro Nymburk, loni produkce hlavně kvůli přestavbám chovů mírně klesla, očekává velmi dobré ekonomické výsledky.
Česká vejce zůstanou drahá. Levný dovoz se však může časem vrátit, říká chovatel
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.