Nivea jede. Vytlačila z nejvyšší německé burzovní ligy Čuprova konkurenta
Německá burza vykopává z prestižního indexu DAX jednorožce, kteří nedělají zisk, a chce tam vrátit zpět těžké německé stroje.
Globální rozvážkový "jednorožec" založený v Německu, Delivery Hero, je alespoň protentokrát další obětí letošního odvratu štěstěny od technologických akcií. Po dvou letech vypadne s účinností od 20. června z indexu DAX, oznámila v pátek večer po čvrtletní revizi indexů Deutsche Börse. Naopak vrátí se do něj výrobce tradiční kosmetiky Beisersdorf, jehož vlajkovou lodí je už přes sto let Nivea.
Bloomberg poznamenal, že německá burza vykopnutím Delivery Hero couvá z nedávného plánu udělat z DAX modernější index orientovaný na růstové firmy. Loni se index rozšířil o taková jména, jako Zalando či jinou rozvážkovou firmu HelloFresh. A teď se vrací zpět ke kořenům tradičního německého průmyslu a posiluje váhu Daimleru či zajišťovny Hannover Re. Analytici Deutsche Bank poznamenali, že HelloFresh je dalším kandidátem na vyhazov z indexu a namísto něj zamíří zbrojař Rheinmetall. Pro akcie je členství v DAX prestižní záležitostí - je po nich výrazně větší poptávka, protože do portfolií zařazují indexové i jiné fondy.
Jednou jsi nahoře, jednou dole...
Delivery Hero založila čtveřice Němců v Berlíně v roce 2011 jako platformu pro rozvážkovou službu jídla. Sérií úspěšných akvizic se brzy přeměnila v globální platformu, rychle expandovala do světa - působí v 50 zemích, a přitáhla miliardové financování od známých jmen včetně gigantu Naspers. Zaměstnává skoro 50 tisíc lidí, loni dosáhla obrat 6 miliard euro - jenže za celou dobu své existence ještě nebyla v zisku. Letos její akcie klesly o více než šedesát procent, což je osud, který potkal podobné firmy, jež sice třeba jsou globálním premiantem v odvětví, ale nenosí svým majitelům zisk.
Mimochodem, Delivery Hero koupila před sedmi lety majoritu v českém konkurentovi Dámejídlo.cz od Tomáše Čupra, který se naopak nyní soustředí na expanzi svého projektu dovážky nákupů Knuspr.cz v Německu.
Pizzu domů? Ne, díky
Letošek je pro platformy, zaměřující se na rozvážku hotového jídla zákazníkům, vražedný. Zatímco během pandemie kvůli lockdownům zažívaly boom poptávky, letos je to naopak, zákazníci masově míří do restaurací nebo kvůli inflaci šetří na luxusu dovážky jídla domů. Ovšem během pandemie výrazně vzrostla konkurence, která existujícím službám stlačila marže na minimum. Delivery Hero není jedinou firmou, která to odnesla v podobě propadu akcií - podobně je na tom Deliveroo, Just Eat Takeaway.com i či Zomato - podle reportu Bloombergu celé odvětví rozvážky jídla letos ztratilo skoro 20 miliard dolarů.
A proč Nivea, respektive její výrobce, firma Beiersdorf? Firma, založená v Hamburgu Paulem Carlem Beiersdorfem, slaví letos 140leté výročí. V osmdesátých letech minulého století se jí podařilo expandovat na globální trh. Posledních pět let vykazuje přes 7 miliard eur tržeb, vydělává v EBITDA kolem jedné miliardy eur a platí pravidelnou dividendu. Letos akcie vzrostly o čtyři procenta.
Delivery Hero spatřil světlo světa v roce 2011. Krém Nivea o sto let dříve. Asi máloco může záměry stragégů indexu DAX ilustrovat lépe, než tento rozdíl.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.