AKTUALIZOVÁNO: Maloobchodní tržby klesly v lednu o téměř osm procent. Devátý měsíc za sebou
Maloobchodní tržby klesly v lednu o 7,7 procenta. Pokles nastal devátý měsíc za sebou, uvedl Český statistický úřad. Pokles ale zpomalil z prosincových revidovaných 8,1 procenta.
„Maloobchodní tržby po očištění o cenové vlivy v lednu meziročně poklesly o 7,7 procenta. Meziroční pokles pokračoval už devátý měsíc v řadě. Nižší tržby zaznamenal prodej potravin a nepotravinářského zboží. Naopak prodej pohonných hmot v lednu vykázal druhý měsíc v řadě meziroční růst,“ říká vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová. Tržby za nepotravinářské zboží klesly o 9,5 procenta a za potraviny o osm procent, naopak za pohonné hmoty vzrostly o 1,7 procenta.
Francouzský ministr financí Bruno Le Maire se dohodl s předními řetězci supermarketů na mechanismu, který má spotřebitelům pomoci vypořádat se s růstem cen potravin. Řetězce souhlasily, že budou po dobu tří měsíců nabízet „nejnižší možné ceny" u souboru vybraného zboží. Samy však mohou rozhodnout o tom, které zboží do tohoto souboru zařadí. Informovala o tom dnes agentura Reuters.
Stovky potravinového zboží za méně než dvě eura. Francouzská vláda se dohodla s řetězci na snížení cen
Money
„S tím, jak vysoká inflace cupuje kupní sílu českých domácností, padají dál i prodeje maloobchodu. Meziměsíční drobné plus ovlivněné povánočním čekáním na slevy nemohlo vykompenzovat silný trend útlumu, který zde přetrvává už více než rok,“ uvedl hlavní ekonom Banky Creditas Petr Dufek.
„V obchodech sice necháváme více peněz než loni, avšak odnášíme si stále méně zboží. A netýká se to pouze zbytného zboží, ale vlastně lidé omezují nákupy téměř všeho včetně potravin,“ podotkl. .
E-shopům klesly tržby o více než desetinu
„Vyšší zájem než loni měli spotřebitelé o oděvy a obuv a kosmetické a toaletní výrobky, v ostatních typech prodejen se tržby snížily. Internetové obchody zaznamenaly třináctý měsíc v řadě pokles prodeje,“ podotkla ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ Marie Boušková.
Ceny vajec byly v lednu v Evropské unii meziročně vyšší o 30 procent, uvedl evropský statistický úřad Eurostat. Nejvyšší nárůst ze zemí unijního bloku zaznamenala Česká republika, kde vejce zdražila o 85 procent.
Vejce jako symbol drahoty. Cena rostla v celé EU, ale v Česku nejvíc
Money
Tržby ve specializovaných prodejnách s výrobky pro domácnost klesly o 14,8 procenta, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o deset procent, s počítačovým a komunikačním zařízením o 3,7 procenta a s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 2,6 procenta.
Naopak rostly tržby v prodejnách s oděvy a obuví o 5,8 procenta a s kosmetickými a toaletními výrobky o 1,8 procenta. Tržby za potraviny klesly ve specializovaných prodejnách o 8,8 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin o osm procent. Internetovým a zásilkovým obchodům tržby klesly o 11,9 procenta.
Vliv inflace potrvá
Meziměsíčně se tržby v maloobchodě kromě motorových vozidel zvýšily v lednu reálně o 0,3 procenta, přičemž za pohonné hmoty vzrostly o 2,5 procenta a za potraviny o 1,7 procenta, naopak za nepotravinářské zboží klesly o 1,1 procenta.
I v příštích měsících budou výsledky maloobchodu podle Dufka spojeny s vývojem inflace. „Dokud se konečně neobrátí trend a reálná finanční situace domácností se nezlepší, nelze očekávat, že by tržby v maloobchodu mohly růst. Inflace zatím zůstává brzdou životní úrovně obyvatel i celé ekonomiky,“ míní Dufek.
V Česku příštích měsíců může zkrachovat až 10 tisíc internetových obchodů, míní experti. Každý pátý e-shop bojuje o přežití. V zoufalství „posledního tažení“ pravděpodobně nabídnou až absurdně vysoké slevy. Zákazníkům se vyplatí s nákupy počkat.
Lukáš Kovanda: Zoufalé e-shopy roztočí kolo obřích slev. Pro každý pátý obchod to bude poslední jízda
Názory
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofa Tomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.