Lék na inflaci? Zemědělská půda. Láká čím dál víc investorů

Nárůst inflace a snaha ukrýt před ní kapitál přitáhla pozornost drobných investorů k zemědělské půdě, ukazuje průzkum.
Poptávka po této nemovitosti loni významně vzrostla, přičemž větší zájem o zemědělskou politiku projevovali hlavně nezemědělští a drobní investoři. Nerostla jen poptávka, ale i ceny, a to nejrychleji za poslední roky.
Podle společnosti Farmy.cz to bylo o 16,1 procenta na téměř 300 tisíc korun za hektar, podle konkurenční firmy Agro 21 se cena loni meziročně zvýšila dokonce o 23,3 procenta. A vzhledem k vývoji inflace předpovídá nárůst zájmu o zemědelskou půdu i letos.
Lednová míra inflace v zemích eurozóny vystoupila na 5,1 procenta, to je rekord od zavedení eura před dvaceti lety, uvádí Eurostat.
Inflace v eurozóně v lednu nepolevila, vystoupila na rekordních 5,1 procenta
Money
O pole a louky je zájem
„Vzhledem k vysoké poptávce jsou pozemky nabízené za akceptovatelné ceny prodávány rychleji než v minulosti. Výběr pozemků průběžně nabízených k prodeji je tak výrazně omezenější. Na realitních portálech pak obvykle zůstávají nabídky pozemků nabízených za přehnaně vysoké ceny,” uvedl server společnosti Farmy.cz.
Téměř polovina lidí, kteří si loni zemědělskou půdu pořídili, pochází ze skupiny nezemědělských investorů. O investice byl zájem především v druhé polovině roku.
Česko zažívá nejsilnější boom internetového nakupování ze všech zemí EU, uvádí Eurostat. Během pandemie se Česká republika zařadila mezi evropské velmoci elektronické komerce. Víc lidé nakupují on-line už jen v Nizozemsku, Dánsku, Švédsku a Irsku.
Češi jsou přeborníci v nakupování na internetu. Pandemii se přizpůsobili lépe než Němci
Money
Nejdražší půda byla v okolí Prahy, kde lidé museli zaplatit až 40 korun za metr čtvereční. Cenu přes 30 korun za metr čtvereční dosahovaly oblasti s velmi úrodnou půdou, například okresy Olomouc nebo Hradec Králové. Vysoké ceny byly také tradičně v lokalitách na hranicích s Bavorskem a Rakouskem, kde má na vliv poptávka rakouských a německých zemědělců.
Kvalitní rekonstrukce panelového domu, využití zrušeného dopravního tahu ve městě, alternativní přístup k využití brownfieldu a další – to byla témata letošních diplomek. Jako nejlepší ocenila odborná porota projekt Evy Truncové na proměnu brněnské továrny Kras na bydlení.
Jak by proměnili panelák či brownfield začínající čeští architekti? Podívejte se
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.