Důvěra v českou ekonomiku roste, pomáhá zlepšující se situace v průmyslu
Důvěra v českou ekonomiku se v srpnu podruhé v řadě zvýšila, tentokrát o dva body na 93,4 bodu. Optimističtější než v předchozím měsíci byli podnikatelé, naopak v případě spotřebitelů důvěra klesla, uvedl Český statistický úřad (ČSÚ). Meziročně je celková důvěra nižší, loni v srpnu činila 94,3 bodu.
Mezi podnikateli důvěra vzrostla o 2,8 bodu na 93,9 bodu. Vyšší byla u podnikatelů v průmyslu, službách a stavebnictví, klesla v obchodě. „Za příznivým meziměsíčním vývojem celkové důvěry v ekonomiku stojí zejména zlepšující se situace v odvětví průmyslu, kde se postupně zvyšuje tempo růstu výrobní činnosti a současně se snižují zásoby naakumulované v předchozích měsících," uvedl vedoucí oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiří Obst.
Spotřebitelská důvěra klesla o 1,7 bodu na 91 bodů. Zvýšil se počet lidí, kteří se domnívají, že současná doba není vhodná k pořizování velkých nákupů. Mírně přibylo také těch, kteří očekávají zhoršení celkové ekonomické situace v Česku v následujících 12 měsících, a rovněž domácností, které se obávají zhoršení jejich vlastní finanční situace. Počet domácností hodnotících svou současnou finanční situaci hůře ve srovnání s předchozími 12 měsíci se nezměnil.
Vládní strany se dohodly na některých úpravách ozdravného balíčku, které mají neutrální dopad na rozsah konsolidace, oznámil premiér Petr Fiala (ODS). Koalice například zachová daňové zvýhodnění zaměstnaneckých benefitů s omezením do výše poloviny průměrné mzdy v předcházejícím období. Zachování daňového zvýhodnění požadovali zaměstnavatelé i odbory. V koalici je podle premiéra naprostá shoda na postupu při dalším projednávání balíčku ve Sněmovně.
Koalice se dohodla na úpravách ozdravného balíčku, týkají se benefitů či výnosů z daní
Politika
„Důvěra spotřebitelů osciluje od počátku roku v poměrně úzkém pásmu několika procent. Většímu zlepšení v průběhu roku brání přetrvávající obavy různého charakteru. Zatímco ty z růstu cen postupně pominuly, obavy z vývoje celkové hospodářské situace v následujících 12 měsících přetrvávají," uvedla Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.
Podle ní to v kombinaci s vyššími obavami ze zhoršení finanční situace domácností znamená, že meziročně je důvěra spotřebitelů sice výrazně vyšší, ale stále poměrně hluboko pod svým dlouhodobým průměrem. Loni v srpnu byla důvěra spotřebitelů na hodnotě 77,9 bodu.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.