Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Češi loni utratili za hudbu 2,2 miliardy. Spotify si platí každý pátý Čech

Češi loni utratili za hudbu 2,2 miliardy. Spotify si platí každý pátý Čech
Profimedia
 ČTK

Příjmy hudebního průmyslu v České republice loni vzrostly o 20 procent na 2,241 miliardy korun. Streamovací platformy obstaraly 64,5 procenta ze všech příjmů, meziročně vzrostly zhruba o 30 procent na 1,446 miliardy korun. Celkový počet platících uživatelů streamingových služeb je v Česku 2,3 milionu. Nejprodávanější deskou loňského roku byla společná nahrávka Planeta opic od Viktora Sheena. Uvedla to Česká národní skupina Mezinárodní federace hudebního průmyslu (ČNS IFPI).

Příjmy z fyzických nosičů, tedy zejména CD a vinylů, mírně vzrostly o čtyři procenta na 231 milionů korun. Pokračuje tak nárůst zájmu o digitální konzumaci hudby. Za to může podle české IFPI cenová dostupnost a intuitivní ovladatelnost streamingových hudebních služeb. Příjmy z provozovacích práv po loňském poklesu vzrostly o sedm procent na 526 milionů korun. Pokles o šest procent na 16 milionů korun zaznamenal synchron, tedy poskytnutí hudby pro reklamu, televizi, film a videohry.

Mezi deseti nejprodávanějšími deskami za loňský rok bylo sedm od českých interpretů. Druhé místo obsadila společná nahrávka Roadtrip rapperů Calina a Viktora Sheena, za nimi byl Vladimír Mišík s albem Vteřiny, měsíce a roky. Rapper Viktor Sheen je v první desítce i s nahrávkou Příběhy a sny, Calin s albem Popstar. Uspěli také další rappeři Ektor a Stein27. Trojici zahraničních umělců v nejlepší desítce tvořily nahrávky Billie Eilish, zpěváka Bensona Booneho a skupiny Linkin Park.

Vedoucí pozici na českém hudebním trhu v roce 2023 obhájilo vydavatelství Universal Music, na druhém místě skončila firma Warner Music, třetí příčku zaujímá Sony Music. Pozici největšího domácího vydavatele si dále drží Supraphon, celkově na čtvrtém místě.

Podle ČNS IFPI pro sektor hudby otevírá mimořádné příležitosti umělá inteligence. „Bude však zásadní nastavit jasné právní mantinely tak, aby umělci a jejich kreativita nebyli umělou inteligencí zneužíváni,“ sdělila vedoucí české IFPI Petra Žikovská.

DVD zažívá definitivní konec

DVD prožívají definitivní konec. Streamingové platformy naopak dál rostou

Domácí filmová zábava se za poslední dekádu proměnila k nepoznání. A zatímco jasným vítězem jsou digitální streamovací služby typu Netflix, jasným poraženým jsou naopak DVD. Jejich prodej vloni jen v USA vynesl necelých 350 milionů. Od vrcholu v roce 2005 to je přitom propad téměř na nulu. Smrt fyzických disků nezachránily ani moderní velkoformátové disky Blu-ray, které dnes využívají jen filmoví labužníci a sběratelé.

Přečíst článek

Trh předplatitelských hudebních streamovacích služeb roste, lídrem je Spotify

Streamovací služby navýšily příjmy o desítky milionů. Lídrem je Spotify

Trh předplatitelských streamovacích služeb, jako jsou například Spotify nebo YouTube, které umožňují uživatelům on-line poslech hudby, meziročně vzrostl. Podle Ochranného svazu autorského předplatitelské streamovací služby loni navýšily příjmy zhruba o 70 milionů korun na 178 milionů korun, což představuje proti předchozímu roku nárůst o 63 procent.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Hudební legenda i výnosný byznys. The Rolling Stones vydávají nové album

Hudební legenda i výnosný byznys. The Rolling Stones vydávají nové album

Přečíst článek
Doporučujeme