Žaloby proti Facebooku byly zamítnuty kvůli právní nedostatečnosti
Federální soud ve Washingtonu vyhověl žádosti společnosti Facebook a zamítl antimonopolní žaloby, které na něj v prosinci podala Federální obchodní komise a skupina amerických států v čele s New Yorkem.
Dvojice verdiktů publikovaná na internetu ukazuje, že FTC v očích soudu neprokázala, že Facebook má monopolní postavení v oblasti sociálních sítí. Státy zase podle soudce Jamese Boasberga až příliš pozdě napadly kontroverzní akvizice platforem Instagram a WhatsApp.
Americká média vývoj hodnotí jako tvrdou ránu pro FTC, která požadovala rozbití údajného monopolu kalifornské společnosti, zároveň ale podotýkají, že úřad může věc znovu otevřít v upravené žalobě. Podle televize CNBC po zprávě o zamítnutí žalob akcie Facebooku posílily o 3,4 procenta. Tržní hodnota společnosti zároveň převýšila bilion dolarů.
Evropská komise (EK) začala vyšetřovat, zda americká internetová společnost Facebook nezneužívá svého postavení na reklamním trhu. Komisi především zajímá, jak Facebook nakládá s daty zadavatelů reklamy a zda získané informace pak nezneužívá k tomu, aby jim konkuroval na trzích, kde sám působí. Komise jako příklad zmiňuje inzeráty uživatelů na nákup a prodej zboží přes Facebook Marketplace. Podobné vyšetřování zahájila i Británie.
Brusel i Londýn vyšetřují Facebook kvůli reklamě. Hrozí mu pokuta až 180 miliard
Zprávy z firem
„Ačkoli soud v této věci nesouhlasí se všemi tvrzeními Facebooku, v konečném důsledku je s ním za jedno, že stížnost agentury je právně nedostatečná a musí tedy být zamítnuta. FTC se nepodařilo předložit dostatek faktů na to, aby důvěryhodně stanovila, že Facebook má monopolní sílu na trhu s osobními sociálními sítěmi.”
Žaloba podaná společně mnohými ministry spravedlnosti jednotlivých amerických států neuspěla ze dvou hlavních důvodů. Tím prvním je její odstup od napadnutých kroků: Facebook skoupil konkurenční síť Instagram v roce 2012, komunikační službu WhatsApp pak o dva roky později. Stížnost států se zároveň podle soudu neopírá o „současné antimonopolní právo”, když napadá politiku Facebooku neumožňovat „interoperabilitu s konkurenčními aplikacemi”.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.