Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Brusel i Londýn vyšetřují Facebook kvůli reklamě. Hrozí mu pokuta až 180 miliard

Brusel i Londýn vyšetřují, zda Facebook nezneužívá svého postavení na reklamním trhu.
Unsplash
 ČTK

Evropská komise (EK) začala vyšetřovat, zda americká internetová společnost Facebook nezneužívá svého postavení na reklamním trhu. Komisi především zajímá, jak Facebook nakládá s daty zadavatelů reklamy a zda získané informace pak nezneužívá k tomu, aby jim konkuroval na trzích, kde sám působí. Komise jako příklad zmiňuje inzeráty uživatelů na nákup a prodej zboží přes Facebook Marketplace. Podobné vyšetřování zahájila i Británie.

„Facebook používají každý měsíc skoro tři miliardy lidí a dohromady téměř sedm milionů firem na Facebooku inzeruje. Firma shromažďuje rozsáhlé soubory dat o aktivitě uživatelů své sociální sítě a dalších služeb, což mu umožňuje zaměřit se na konkrétní skupiny zákazníků,” uvedla místopředsedkyně komise a komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. „My se podrobně podíváme na to, zda tyto údaje Facebooku dávají nespravedlivou konkurenční výhodu,” dodala.

Facebook v reakci uvedl, že bude plně spolupracovat jak s Evropskou komisí, tak s úřady v Británii. Ukáže se podle něj, že k vyšetřování není důvod. „Marketplace i seznamování lidem nabízejí více možností, oba produkty fungují ve vysoce konkurenčním prostředí, kde je mnoho velkých a zavedených služeb,” uvedl Facebook podle agentury Reuters.

Evropská komise je výkonným orgánem Evropské unie a má rozsáhlé pravomoci, plní zároveň roli antimonopolního úřadu EU. Pokud dojde k závěru, že firma porušuje antimonopolní zákony, může jí v krajním případě vyměřil pokutu až deset procent z ročních tržeb. Facebook měl za loňský rok tržby 85,96 miliardy dolarů, pokuta v jeho případě by tedy mohla činit až 8,6 miliardy dolarů (přes 180 miliard korun).

Firmy, které přímo konkurují i Facebooku, při propagaci svých služeb na jeho platformě mohou Facebooku poskytovat i komerčně využitelná data. Facebook by pak mohl tato data využít, aby konkuroval firmám, které mu právě tyto údaje poskytly.

Daňový ráj, ilustrační foto

Země G7 se shodly na způsobu většího zdanění firem typu Google či Apple

Členové skupiny nejvyspělejších zemí světa G7 se dohodli, že podpoří stanovení daně ze zisku globálních firem v minimální výši 15 procent. Cílem dohody je odradit nadnárodní společnosti od přesouvání svých sídel do zemí s nižší úrovní zdanění. Státy G7 budou také usilovat o to, aby nadnárodní korporace platily více daní na trzích, kde prodávají své zboží a služby.

Přečíst článek

„To se týká především poskytovatelů on-line inzerce, platforem, na kterých mnoho spotřebitelů v Evropě nakupuje a prodává zboží. On-line poskytovatelé inzerce propagují své služby na sociální síti Facebook a zároveň konkurují on-line inzertní službě Facebooku, která se jmenuje Facebook Marketplace,” upřesnila komise. Služba Facebook Marketplace funguje od roku 2016 a k nákupu a prodeji zboží se používá v 70 zemích. EU se jí zabývá od roku 2019, poznamenala agentura Reuters.

Stejné vyšetřování zahájil i britský antimonopolní úřad CMA. „Snahou Evropské komise je s tímto úřadem úzce spolupracovat, jak bude nezávislé vyšetřování postupovat,” uvedla EK.

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme