Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Analytik: EU zaostává za Čínou v otázce elektromobility

Výroba automobilů Škoda v Mladé Boleslavi
ČTK
 ČTK

Autoprůmysl v Česku i Evropě už by se podle analytika České spořitelny Tomáše Kozelského neměl ohlížet do předkrizového období před pandemií covidu, ale překonávat nové problémy a výzvy. Loni byla výroba aut v Evropské unii stále hluboko pod předcovidovou úrovní a ani letos se k ní nepřiblíží. Automobilky musí řešit výzvy elektromobility, proměny energetiky a kolísání cen a také mimořádně rychlý nástup Číny a jejích elektroaut na evropský trh, řekl dnes na brněnské konferenci o vývoji automobilového průmyslu.

Reklama

Vrchol v evropské produkci osobních aut nastal podle Kozelského již v roce 2017, kdy se dostala k 15 milionům kusů, loni to bylo přes 11 milionů. Letos by to mělo být více než loni a zároveň by registrace měly v EU letos po několika letech poklesu růst meziročně o 18 procent, uvedl. Česko si však v Evropě drží podle Kozelského poměrně dobrou pozici mezi výrobci, zatímco například Francie a Itálie ztrácejí. Pozici lídra si drží Německo. Český podíl na evropské výrobě se drží na 11 procentech.

Dramaticky roste podíl čínského exportu

Kozelský však zdůraznil, že EU začíná celkově zaostávat za Čínou v otázce rychle se rozvíjející elektromobility. Zatímco výroba aut se spalovacími motory v Číně nedokázala Evropě konkurovat, v případě elektromobilů je situace dramaticky jiná. „Situace se velmi rychle mění. Čína jde mílovými kroky kupředu. Zachytila trend a často ho také utváří. Dramaticky roste podíl čínského exportu na prodejích aut,“ uvedl Kozelský.

Zatímco do roku 2020 činil export necelá čtyři procenta, loni už Čína exportovala 13 procent a byla největším dodavatelem aut do EU. „Je potřeba inovovat, abychom dokázali konkurovat a nebyli jen dodavateli baterií či karoserií,“ řekl Kozelský. Zmínil také dramatické rozdíly v tom, jaká je v evropských zemích poptávka po elektrických autech a jaká je infrastruktura. V Česku je dnes 1,6 nabíječky na 100 kilometrů silnic, zatímco v některých zemích západní Evropy je to mnohonásobně víc. „Taková infrastruktura samozřejmě limituje ochotu koupit si elektroauto,“ řekl Kozelský.

Elektrické SUV Volvo EX30

Volvo ukončí výrobu zbývajících dieselových modelů už od roku 2024

Švédský výrobce osobních automobilů Volvo Cars do začátku příštího roku ukončí výrobu všech zbývajících modelů s dieselovými motory. Dál se zaměří na přechod k elektromobilitě, jak avizovala dříve, informovala společnost u příležitosti jednání Climate Week, které se od roku 2009 každoročně koná v New Yorku souběžně se zasedáním Valného shromáždění OSN. Automobilka už před dvěma lety oznámila, že do roku 2030 přejde na plně elektrický pohon.

Přečíst článek

Hybrid

Prodej hybridů vzrostl za osm měsíců o necelou polovinu. Největší zájem je o Toyotu

Prodej aut s hybridním pohonem za letošních osm měsíců vzrostl o téměř 41 procent na 25 987 vozů. Z toho plug-in hybridy rostly o 69 procent na 3566 aut. Odbyt elektromobilů se zvýšil o 58 procent na 4047 vozidel, vyplývá z aktuálních údajů Svazu dovozců automobilů.

Přečíst článek

Výroba automobilů Škoda v Mladé Boleslavi

Škoda Auto si meziročně v celosvětovém odbytu polepšila téměř o 19 procent

Celosvětový odbyt automobilky Škoda Auto se v srpnu meziročně zvýšil o 18,9 procenta na 65 tisíc vozů. Tempo růstu tak mírně zrychlilo z červencových 17,4 procenta. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil mateřský koncern Volkswagen. Od ledna do srpna se odbyt Škody Auto meziročně zvýšil o 19,4 procenta na 569 100 vozů.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme