Šéfové by měli podřízeným pomoct najít jejich smysl, říká Harvard Business Review

Časopis Harvard Business Review přinesl několik tipů, jak by šéfové mohli postrčit své zaměstnance k nalezení jejich vnitřních hodnot a poslání.
Lídři se nemohou spoléhat jen na firemní misi, aby inspirovali zaměstnance. Měli by jim pomoci s nalezením jejich vlastního poslání a smyslu. Lidé jsou loajálnější, když dělají práci v souladu s jejich vnitřními a kariérními cíli. Zde je pět okruhů, formulovaných koučkou Kristi Hedgesovou, kterými mohou zaměstnavatelé pomoci lidem prozkoumat vlastní nitro a nalézt smysl také v práci.
Silné stránky
První otázkou je, jaká práce vám jde? Jak si na to odpovědět, pomohou záchytné body. Například, jaká práce vám činí nejméně úsilí, jakou činnost si spontánně převezmete, protože víte, že jste z ní z týmu nejlepší. Čím jste na sebe i v během předchozí kariéry přitáhli pozornost? To vše jsou body, které mají za cíl pomoci nalézt silné stránky a rozvíjet nad nimi další příležitosti.
Radost
Další otázkou je, co vás baví? Na to se dá přijít například tak, že si člověk uvědomí, na jakou činnost se během pracovního týdne nejvíce těší, jaká položka v kalendáři mu povzbudí energii, či jak by si nadesignovali pracovní činnost a trávení času, kdyby to bylo jen na nich. Tyto odpovědi by měly přivést na myšlenku, co má člověk na své práci rád.
Jsou tři věci škodlivé pro firmu jako rakovina, radí investorská legenda.
Firmu vám zabijí tři věci, říká Warren Buffett
Leaders
Hodnoty
Třetí otázkou je, co považujete za nejužitečnější? Na jaký z výsledků práce jste nejpyšnější? Které z vašich úkolů jsou nejdůležitější pro celý tým? Co jsou vaše nejvyšší životní priority a jak do nich zapadá vaše práce? Tato sada odpovědí by měla ukázat na hodnotovou stránku práce.
Progres
Další otázkou je, co vás posouvá? Co z toho, co se učíte, využijete v budoucnosti? Jak si představujete sebe v budoucnosti? Jak vás práce, kterou dnes děláte, k této vizi posune? Zde je cílem osvětlit, co z dnešní práce vede ke zlepšení v budoucnosti.
Z televize už trošku vycouval. Nestíhal se starat o vlastní restaurace. Zdeněk Pohlreich přesto zůstává největší celebritou mezi tuzemskými kuchaři. Byl vidět i v době covidu, když vařil pro hasiče nebo sestřičky. Že by mu to zvedlo popularitu, si však nemyslí. Své podniky přesto udržel naživu. Tak trochu státu navzdory.
Zdeněk Pohlreich: Lidé si neváží práce. A stát je v tom podporuje
Leaders
Vztahy
Posledním okruhem otázek jsou druzí. Jak spoléháte na ostatní? Které vztahy a partnerství jsou pro vaši práci klíčové? Jak by vypadala kancelář s ideálními lidmi? Jak vaše práce pozvedává vaše sociální kontakty a rodinu? Tyhle otázky mají za cíl úvahu nad tím, jak pěstovat vztahy, které činí práci smysluplnějšími.
Jinou metodou, jak přimět zaměstnance k hodnotovému přemýšlení o činnosti, je podle prestižního magazínu zasazování do širších kontextů. Příklad: moje práce není, že teď buším do klávesnice, ale snažím se přimět lidi k hodnotnějšímu pohledu na svět - říká koučka pro Harvard Business Review.
Posledních deset let se Petr Fejk držel v ústraní. Ikonický šéf pražské zoologické zahrady, který byl miláčkem médií, upadl v nemilost po angažmá v Českých drahách. Z pozice ombudsmana ho smetly informace o obřím platu, milionové odstupné pak zabilo jeho dlouho budovaný obraz. Fejk se poté držel stranou a rozvíjel podnikatelské plány. Všechno se však změnilo. V exkluzivním rozhovoru pro newstream.cz vysvětluje, proč zmizel a proč se znovu objevuje.
Petr Fejk: Jsem hrdý a nepoddajný
Leaders
Covid zasadil české gastronomické scéně hluboké rány. Definitivně zavřela až třetina provozů od malých venkovských hospůdek až po špičkové restaurace. Za oběť pandemii padla také vyhlášená pražská restaurace Bellevue, která vévodila žebříčku nejlepších restaurací podle Maurerova výběru. A co radí sám Pavel Maurer podnikům, které složitou ekonomickou situaci přežily? „Nezdražovat neuváženě. Lidé jsou nyní šetrnější, více kontrolují ceny,“ říká v rozhovoru pro newstream.cz gastro novinář a vydavatel průvodce po tuzemských restauracích.
Gastro novinář Maurer: Některé restaurace otvírají, jen když mají hosty
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.