Šéfové by měli podřízeným pomoct najít jejich smysl, říká Harvard Business Review
Časopis Harvard Business Review přinesl několik tipů, jak by šéfové mohli postrčit své zaměstnance k nalezení jejich vnitřních hodnot a poslání.
Lídři se nemohou spoléhat jen na firemní misi, aby inspirovali zaměstnance. Měli by jim pomoci s nalezením jejich vlastního poslání a smyslu. Lidé jsou loajálnější, když dělají práci v souladu s jejich vnitřními a kariérními cíli. Zde je pět okruhů, formulovaných koučkou Kristi Hedgesovou, kterými mohou zaměstnavatelé pomoci lidem prozkoumat vlastní nitro a nalézt smysl také v práci.
Silné stránky
První otázkou je, jaká práce vám jde? Jak si na to odpovědět, pomohou záchytné body. Například, jaká práce vám činí nejméně úsilí, jakou činnost si spontánně převezmete, protože víte, že jste z ní z týmu nejlepší. Čím jste na sebe i v během předchozí kariéry přitáhli pozornost? To vše jsou body, které mají za cíl pomoci nalézt silné stránky a rozvíjet nad nimi další příležitosti.
Radost
Další otázkou je, co vás baví? Na to se dá přijít například tak, že si člověk uvědomí, na jakou činnost se během pracovního týdne nejvíce těší, jaká položka v kalendáři mu povzbudí energii, či jak by si nadesignovali pracovní činnost a trávení času, kdyby to bylo jen na nich. Tyto odpovědi by měly přivést na myšlenku, co má člověk na své práci rád.
Jsou tři věci škodlivé pro firmu jako rakovina, radí investorská legenda. Firmu vám zabijí tři věci, říká Warren Buffett
Leaders
Hodnoty
Třetí otázkou je, co považujete za nejužitečnější? Na jaký z výsledků práce jste nejpyšnější? Které z vašich úkolů jsou nejdůležitější pro celý tým? Co jsou vaše nejvyšší životní priority a jak do nich zapadá vaše práce? Tato sada odpovědí by měla ukázat na hodnotovou stránku práce.
Progres
Další otázkou je, co vás posouvá? Co z toho, co se učíte, využijete v budoucnosti? Jak si představujete sebe v budoucnosti? Jak vás práce, kterou dnes děláte, k této vizi posune? Zde je cílem osvětlit, co z dnešní práce vede ke zlepšení v budoucnosti.
Z televize už trošku vycouval. Nestíhal se starat o vlastní restaurace. Zdeněk Pohlreich přesto zůstává největší celebritou mezi tuzemskými kuchaři. Byl vidět i v době covidu, když vařil pro hasiče nebo sestřičky. Že by mu to zvedlo popularitu, si však nemyslí. Své podniky přesto udržel naživu. Tak trochu státu navzdory.Zdeněk Pohlreich: Lidé si neváží práce. A stát je v tom podporuje
Leaders
Vztahy
Posledním okruhem otázek jsou druzí. Jak spoléháte na ostatní? Které vztahy a partnerství jsou pro vaši práci klíčové? Jak by vypadala kancelář s ideálními lidmi? Jak vaše práce pozvedává vaše sociální kontakty a rodinu? Tyhle otázky mají za cíl úvahu nad tím, jak pěstovat vztahy, které činí práci smysluplnějšími.
Jinou metodou, jak přimět zaměstnance k hodnotovému přemýšlení o činnosti, je podle prestižního magazínu zasazování do širších kontextů. Příklad: moje práce není, že teď buším do klávesnice, ale snažím se přimět lidi k hodnotnějšímu pohledu na svět - říká koučka pro Harvard Business Review.
Posledních deset let se Petr Fejk držel v ústraní. Ikonický šéf pražské zoologické zahrady, který byl miláčkem médií, upadl v nemilost po angažmá v Českých drahách. Z pozice ombudsmana ho smetly informace o obřím platu, milionové odstupné pak zabilo jeho dlouho budovaný obraz. Fejk se poté držel stranou a rozvíjel podnikatelské plány. Všechno se však změnilo. V exkluzivním rozhovoru pro newstream.cz vysvětluje, proč zmizel a proč se znovu objevuje.Petr Fejk: Jsem hrdý a nepoddajný
Leaders
Covid zasadil české gastronomické scéně hluboké rány. Definitivně zavřela až třetina provozů od malých venkovských hospůdek až po špičkové restaurace. Za oběť pandemii padla také vyhlášená pražská restaurace Bellevue, která vévodila žebříčku nejlepších restaurací podle Maurerova výběru. A co radí sám Pavel Maurer podnikům, které složitou ekonomickou situaci přežily? „Nezdražovat neuváženě. Lidé jsou nyní šetrnější, více kontrolují ceny,“ říká v rozhovoru pro newstream.cz gastro novinář a vydavatel průvodce po tuzemských restauracích. Gastro novinář Maurer: Některé restaurace otvírají, jen když mají hosty
Enjoy
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.