Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Čeští zaměstnanci jsou stále spíš "salámisti", ukazuje globální studie

Porada - ilustrační foto
Pixabay
Stanislav Šulc

Prestižní institut Gallup každoročně hodnotí, jak se zaměstnanci v jednotlivých zemích staví ke své práci. Z nejnovějšího průzkumu vyplývá, že jen 16 procent českých zaměstnanců patří k pracovním nadšencům.

Reklama

Pracovní nadšenci pracují efektivněji, jsou méně nemocní, naopak jsou loajálnější vůči zaměstnavateli, produktu i zákazníkům, uvádí studie State of the Global Workplace 2021, kterou zveřejnil prestižní institut Gallup. Ten zjišťuje přístup zaměstnanců ke svému zaměstnavateli, profesi, ale také sobě samým, a i kvůli pandemii se letos zaměřil na jejich emoční stabilitu.

Jak z tohoto průzkumu vyšli čeští zaměstnanci? Ve většině ukazatelů průměrně. V čem se však vymykají globálnímu i regionálnímu průměru, je právě míra „angažovanosti“. Zatímco celosvětový průměr pracovní angažovanosti („employee engagement“) je 20 procent, v Česku je to pouhých 16 procent.

Zjednodušeně řečeno: v průměrné české firmě je pouze 16 procent tahounů, zbytek jsou „salámisti“, kteří se spíše vezou.

12 bodů ke štěstí

Gallup zpracovává hloubkové dotazníkové šetření ve více než 100 tisíci firmách. Jak studie upozorňuje, po deseti letech kontinuálního růstu podílu tahounů ve firmách v uplynulém roce poprvé jejich množství globálně poklesl. „Globálně se snížil počet o dva procentní body. Nicméně v některých regionech jsme zaznamenali růst, zejména ve Spojených státech a Kanadě a také ve východní Evropě,“ uvádí studie. A právě do východní Evropy Gallup zařazuje i Českou republiku, která si meziročně také připsala mírný růst počtu angažovaných zaměstnanců o jeden procentní bod.

Bob Iger, bývalý šéf zábavního konglomerátu Walt Disney a jeho současný předseda představenstva.

Bývalý šéf Walta Disneyho Bob Iger: Inovujte, nebo zhyňte

Muž, který vedl zábavní konglomerát Walt Disney a mohl se stát americkým prezidentem, se podělil o svůj pohled na byznys. Cenné rady uvedl ve své knize a také v kurzu Master Class.

Přečíst článek

Hodnocení, jaký typ zaměstnanců ve firmě převažuje, vyplývá z 12bodového dotazníku. Ten nemá podobu otázek, ale spíše tvrzení, u nichž respondent má vybrat jednu z pěti možností od silně souhlasím po silně nesouhlasím, odpovědi nevím nejsou hodnoceny.

A jaká tvrzení to jsou? Kvůli možnosti udělat si vlastní vnitrofiremní průzkum je tu zveřejňujeme všechny:

1. Vím, co se ode mě v práci očekává.
2. Mám veškeré podklady a vybavení, abych své úkoly vykonal správně.
3. I v práci mám každý den možnost dělat to, v čem jsem nejlepší.
4. V uplynulých sedmi dnech mě někdo pochválil za mou práci.
5. Můj nadřízený nebo někdo jiný z firmy se o mě zajímá jako o člověka.
6. Ve firmě jsou lidé, kteří mě podporují v profesním růstu.
7. Vnímám, že se ve firmě přihlíží k mým názorům.
8. Zaměstnavatel má takové cíle, že svou práci vnímám jako podstatnou.
9. Mí spolupracovníci touží odvádět co možná nejkvalitnější práci.
10. V práci mám nejlepšího přítele.
11. V uplynulých šesti měsících se mnou někdo hovořilo mých pokrocích.
12. V uplynulém roce jsem měl příležitost se dovzdělat a růst.

Petr Koblic, šéf BCPP

Šéf burzy Koblic: S dividendovými akciemi se u nás bohužel obchoduje málo

V nadcházejících 12 měsících by se na pražské burze mohlo objevit hned několik nových titulů, předpokládá šéf burzy Petr Koblic. „Na trh START se mohou dostat i tři společnosti, ale může se stát, že jich bude až pět. Co se hlavního trhu týče, debatuje se o několika velkých industriálních firmách vlastněných finančními investory,” prozrazuje Koblic v rozhovoru pro newstream.cz. Akcie na pražské burze letos rekordně rostou, trápí je ale nízké objemy obchodu. 

Přečíst článek

Kulturní podmíněnost

Již z otázek vyplývá, že průzkum je velmi kulturně podmíněn a „šit na míru“ zejména vyspělé západní společnosti s rozvinutou firemní kulturou a společnostem, kde se osobní život s profesním ideálně doplňují. V důsledku toho například velmi nízko skórují asijští zaměstnanci, kteří sice často dřou v korporátech od rána do noci a nelze je označit za "salámisty“, ale místní kultura je postavená na jiných principech a oddanost práci je definována zcela jinak.

U českých zaměstnanců jsou problémy dány částečně historicky, částečně stále ještě se rozvíjející firemní kulturou. Historická podmíněnost vychází z principů socialismu, kdy „všichni dostávali stejně bez ohledu na nasazení“. Naopak nerozvinutá firemní kultura v některých firmách příliš ostře dělí členy týmu na lídry a ty druhé, kteří potom nemají příliš prostoru pro osobní angažovanost.

Proč mít angažované zaměstnance?

Gallup upozorňuje, že míra "employee engagement" se přirozeně odráží na efektivitě týmů. Na základě odpovědí totiž definuje celkem tři skupiny zaměstnanců - angažované, pasivní a aktivně neangažované. Zaměstnavatel by tak měl přistupovat k rozšiřování první skupiny, zejména na úkor té třetí a posléze i druhé.

Ostatně právě to je jedna z hlavních manažerských pouček Reeda Hastingse, zakladatele a v současnosti co-CEO Netflixu. „Jak vyhledat ty zaměstnance, kterých je potřeba se zbavit? Musíte najít problematického pracanta. Takový člověk vycucává manažerovu energii, takže pak má méně času pro top performery. Neustále si stěžuje, nebo je jeho úsudek tak tragický, že potřebuje neustále vést. Snižuje úroveň týmové diskuse, nutí ostatní, aby se podřizovali jeho způsobům a pracovním návykům. Zkrátka snižuje celkové IQ skupiny, snižuje efektivnost. Pokud se takovým lidem nepostavíte, jen tím posilujete problém,“ radí Hastings ve své knize Pravidlo žádných pravidel, kterou v češtině vydalo nakladatelství Jan Melvil Publishing.

Netflix

Stanislav Šulc: Kauza Netflix aneb Když zisky nejsou nic

Výsledky Netflixu naznačují, že jednu z nejatraktivnějších firem uplynulé dekády čekají trable.

Přečíst článek

Olga Trčková z DSC Gallery na kuchyni od Jiřího Georga Dokoupila

Sázejte na velká jména, pak se u digitálního umění nespálíte, radí galeristka Olga Trčková

Zapamatujte si datum 4. září. To se u nás otevře první virtuální galerie v takzvaném metaprostoru, která nabídne možnost nákupu digitálních originálů známých pod zkratkou NFT. "Možnosti virtuálních světů pro umělce a umění jsou takřka neomezené," říká galeristka Olga Trčková, jejíž DCS Gallery v Dlouhé otevře svou virtuální "pobočku".

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí. 

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Nepropásněte nominace do soutěže Manažer roku. Čas máte jen do 25. března

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme