Burrito za tisícovku a žádné bundy. Takto žijí byznysmeni v Davosu

Fórum mocných v Davosu je kvůli koronaviru posunuté z ledna na květen. Proto hostí méně lidí.
Švýcarsko i při Světovém ekonomickém fóru v Davosu potvrzuje pověst jedné z nejdražších zemí světa.
Belvedere, jen co by kamenem dohodil od hlavního davoského kongresového centra, účtuje účastníkům fóra 49 švýcarských franků (51 dolarů) za burrito na svém „svačinovém“ menu. Je k tomu malá miskou guacamole a salsou. Pro srovnání, burrito v Taco Bell může stát jen 2 dolary, píše CNBC. Hranolky ve stejném hotelu přijdou na 21 franků.
V roce 2015 byl ve stejném hotelu podle CNBC na prodej párek v rohlíku za 43 dolarů, který je bezpochyby konferenčním hotspotem na vynikajícím místě na hlavním davoské promenádě.
Takže i zde rostou ceny. Švýcarská inflace v dubnu dosáhla 2,5 procenta. A i když se to možná neblíží úrovni překotných cen v USA nebo EU, pro alpský národ to bylo stále 14leté maximum.
Ekonomická elita světa se po dvouleté pauze způsobené protikoronavirovými opatřeními sešla na tradičním Světovém ekonomické fóru ve švýcarském Davosu. Svět se ale mezitím výrazně změnil – globální ekonomika se přes dva roky potýká s dopady covidu a poslední měsíce i s bující inflací, propady akciových trhů a následky ruské invaze na Ukrajinu. I proto mezi vystupujícími na dálku je ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj. Nad tím vším se vznáší letošní téma, které má zlověstný podtext: „Historie v bodě zvratu“, napsala agentura Bloomberg.
Ekonomické fórum v Davosu má letos zlověstné téma: Historie v bodě zvratu
Money
Každoroční ekonomický summit – který sdružuje ty nejmocnější a nejbohatší na světě – se tradičně koná, když jsou hory pokryté sněhem a účastníci nosí sněžnice a lyžařské bundy, Ale kvůli pandemii koronaviru bylo letošní setkání posunuto na konec května a jarní Davos je dle účastníků mnohem příjemnější.
V jarním Davosu se nemusí bát, že uklouznou na ledu nebo že budou mít problémy se zajištěním jednoho z mála taxíků nebo Uberů ve městě. Nosit lehčí oblečení také znamená, že při vstupu do Kongresového centra není nutné sundávat více vrstev – stačí, když vejdete ve svém pracovním oblečení, čímž ušetříte pěkných pár minut při příjezdu.
Podle účastníků je na fóru letos mnohem větší klid - byznysmeni počítal, že pojedou v lednu a na květen už neměli volný kalendář.
Na letošním WEF je 2,5 tisíce účastníků – oproti třem tisícům v lednu 2020. A byla zde také jasná absence velkých jmen, jako jsou lídři Spojených států, Číny nebo Indie. „Klasický leden dělá setkání výjimečnějším. Jarní termín trochu ztrácí význam původního receptu,“ řekl CNBC v hlavním Kongresovém centru Alberto Alemanno, zakládající člen neziskové organizace The Good Lobby.
„Politický cyklus je v lednu jiný, začíná se znovu. Nové plány, nové závazky – to prostě dává větší smysl v lednu,“ dodal.
Generální ředitel Volkswagenu Herbert Diess věří, že největší evropský výrobce automobilů může předběhnout Teslu a stát se do roku 2025 největším světovým prodejcem elektromobilů. Prohlásil to na Světovém ekonomickém fóru v Davosu v rozhovoru pro CNBC.
Do tří let předběhneme Teslu, prohlásil v Davosu šéf Volkswagenu Diess
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.