Opatrné oživení. Místo řízku z alobalu volí Češi posezení v restauraci

Dubnové slunce zvedlo tržby české gastronomie, nejvíce na venkově. Češi zase hledají zážitky mimo města. Provozovatelé ale zůstávají při zemi – růst nákladů stále brzdí jejich návrat k ziskovosti.
Po slabém začátku roku přinesl duben gastro sektoru tolik potřebný impuls. Podle dat společnosti Dotykačka vzrostly tržby meziročně o šest procent, přičemž podniky v nejmenších obcích zaznamenaly až 13procentní růst. Tahounem byly pozdější Velikonoce i chuť Čechů trávit čas aktivně – mimo domov a mimo město.
„Češi si opět zvykají utrácet za kvalitní gastronomii. Zejména na venkově už lidé místo řízků v alobalu volí posezení v restauraci,“ shrnuje Petr Menclík, šéf Dotykačky.
Náklady drží marže při zemi
Z pohledu provozovatelů ale důvody k optimismu zůstávají omezené. „V mnoha případech jde o růst z velmi nízké základny. Náklady jsou stále vysoko a ziskovost je minimální,“ upozorňuje Luboš Kastner z Hospodářské komory ČR. Nadějí může být stabilizace inflace – meziročně se ceny v gastru zvedly o pouhá tři procenta, což je nejmírnější růst za posledních pět let.
Oběd už netáhne, víkend ano
Změny se odehrávají i v nákupním chování. Obědy ve všední dny ztrácejí na významu – počet hostů od pondělí do čtvrtka klesl meziročně o deset procent. Lidé si vystačí s hlavním jídlem, na polévky či nápoje šetří. Zato o víkendech utrácejí víc a chtějí zážitek – kvalitní servis, pohodlí a čas strávený s blízkými.
Počasí rozhodne
Výrazným faktorem dalšího vývoje bude počasí. „V turistických lokalitách může hezké počasí zvýšit tržby až o desítky procent. A pokud se naplní předpovědi rekordně teplého léta, mohl by to být největší pomocník pro venkovské podniky,“ říká ředitel tržního a datového výzkumu Dotykačky Vladimír Sirotek.
Pro gastro sektor tak duben znamená naději. Ale k opravdovému obratu bude potřeba víc než jen slunečné víkendy – především návrat zákaznické důvěry a stabilní ekonomické prostředí.
Když jí bylo 17, vyhrála populární televizní kuchařskou show MasterChef. Odmaturovala a zamířila do prestižní školy Le Cordon Bleu v Londýně. V anglické metropoli načas zůstala, sbírala zkušenosti v michelinské restauraci Story. Aktuálně se Kristína Nemčková pohybuje mezi filipínskou Manilou a japonským lyžařským střediskem Niseku. Prací v kuchyni si plní sny, ten největší si ale splní, až si otevře svůj vlastní podnik.
Šéfkuchařka Kristína Nemčková: Smažáku se všichni ve světě smáli. Nakonec se po něm zaprášilo
Enjoy
V rámci rodinného výletu v Brně jsme stanuli před rozhodnutím, kam zajít na dobré jídlo. A volba padla na restauraci LENZ – Social Dining. Takže jsme vyrazili do Vídně.
REPORTÁŽ: Kam v Brně na jídlo? Do Vídně
Enjoy
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.