Opatrné oživení. Místo řízku z alobalu volí Češi posezení v restauraci
Dubnové slunce zvedlo tržby české gastronomie, nejvíce na venkově. Češi zase hledají zážitky mimo města. Provozovatelé ale zůstávají při zemi – růst nákladů stále brzdí jejich návrat k ziskovosti.
Po slabém začátku roku přinesl duben gastro sektoru tolik potřebný impuls. Podle dat společnosti Dotykačka vzrostly tržby meziročně o šest procent, přičemž podniky v nejmenších obcích zaznamenaly až 13procentní růst. Tahounem byly pozdější Velikonoce i chuť Čechů trávit čas aktivně – mimo domov a mimo město.
„Češi si opět zvykají utrácet za kvalitní gastronomii. Zejména na venkově už lidé místo řízků v alobalu volí posezení v restauraci,“ shrnuje Petr Menclík, šéf Dotykačky.
Náklady drží marže při zemi
Z pohledu provozovatelů ale důvody k optimismu zůstávají omezené. „V mnoha případech jde o růst z velmi nízké základny. Náklady jsou stále vysoko a ziskovost je minimální,“ upozorňuje Luboš Kastner z Hospodářské komory ČR. Nadějí může být stabilizace inflace – meziročně se ceny v gastru zvedly o pouhá tři procenta, což je nejmírnější růst za posledních pět let.
Oběd už netáhne, víkend ano
Změny se odehrávají i v nákupním chování. Obědy ve všední dny ztrácejí na významu – počet hostů od pondělí do čtvrtka klesl meziročně o deset procent. Lidé si vystačí s hlavním jídlem, na polévky či nápoje šetří. Zato o víkendech utrácejí víc a chtějí zážitek – kvalitní servis, pohodlí a čas strávený s blízkými.
Počasí rozhodne
Výrazným faktorem dalšího vývoje bude počasí. „V turistických lokalitách může hezké počasí zvýšit tržby až o desítky procent. A pokud se naplní předpovědi rekordně teplého léta, mohl by to být největší pomocník pro venkovské podniky,“ říká ředitel tržního a datového výzkumu Dotykačky Vladimír Sirotek.
Pro gastro sektor tak duben znamená naději. Ale k opravdovému obratu bude potřeba víc než jen slunečné víkendy – především návrat zákaznické důvěry a stabilní ekonomické prostředí.
Když jí bylo 17, vyhrála populární televizní kuchařskou show MasterChef. Odmaturovala a zamířila do prestižní školy Le Cordon Bleu v Londýně. V anglické metropoli načas zůstala, sbírala zkušenosti v michelinské restauraci Story. Aktuálně se Kristína Nemčková pohybuje mezi filipínskou Manilou a japonským lyžařským střediskem Niseku. Prací v kuchyni si plní sny, ten největší si ale splní, až si otevře svůj vlastní podnik.
Šéfkuchařka Kristína Nemčková: Smažáku se všichni ve světě smáli. Nakonec se po něm zaprášilo
Enjoy
V rámci rodinného výletu v Brně jsme stanuli před rozhodnutím, kam zajít na dobré jídlo. A volba padla na restauraci LENZ – Social Dining. Takže jsme vyrazili do Vídně.
REPORTÁŽ: Kam v Brně na jídlo? Do Vídně
Enjoy
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.