Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Nejen zápasy Premier League. Fotbaloví giganti z Manchesteru bohatnou i na prohlídkách svých stadionů

Stadion Old Trafford
ČTK
Zdeněk Pečený

Slavné fotbalové kluby neživí jen prodeje vstupenek, dresů či peníze z televizních práv. Málokdo si asi uvědomí, že k poměrně výnosným částem jejich podnikání patří i stadionové prohlídky. Největší evropské kluby si díky nim každoročně přijdou až na stovky milionů korun, a to i v době, kdy se na trávníku nic nehraje.

Při nedávné cestě do Manchesteru jsme si s rodinou chtěli dopřát stadionovou prohlídku na Old Trafford, jenže na celý týden bylo vyprodáno. Chtěli jsme se tedy alespoň bezplatně podívat do muzea a klubového obchodu. U vstupu nám ale nabídli rychlou dvacetiminutovou „prohlídku“ – tedy vstup do hlediště, žádné zázemí. Přijímáme, až při placení si všímám, že tato rychloprohlídka stojí stejně jako plnohodnotná devadesátiminutová – zhruba 30 liber (tedy zhruba 874 korun) za osobu. Říkám si, že to mají opravdu chytře vymyšlené. Prohlídka začíná za půl hodiny, včas se přesouváme na určené místo, kde se shromáždí dalších 25 lidí, kteří také neměli štěstí na klasické vstupenky. Dva průvodci, 700 liber tržby za dvacet minut, plat průvodcům možná 10 až 15 liber. Opravdu efektivní byznys.

FOTOGALERIE: Podívejte se na Old Trafford a do Etihad Stadium

Kolik to hodí

Princip je jednoduchý: fanoušci i běžní turisté si koupí vstupenku a dostanou šanci nahlédnout do zákulisí stadionu. Navštíví šatny, tunel na hřiště, tiskové centrum i klubové muzeum s trofejemi. Prohlídka většinou končí v klubovém obchodě, kde utratí další peníze za suvenýry.

Například FC Barcelona přivítala před rekonstrukcí Camp Nou více než 1,2 milionu návštěvníků ročně. Vstupné se pohybovalo kolem 20 až 35 eur, což klubu vyneslo odhadem 20 až 30 milionů eur ročně (až 750 milionů korun). Real Madrid navštíví každoročně přes milion lidí a přijde si na srovnatelné tržby. Ani anglické kluby nezaostávají – Manchester United či Liverpool vydělávají na prohlídkách a muzeu několik milionů liber ročně.

Kdo s tím začal?

První prohlídky se začaly objevovat v 80. letech v Anglii – mezi průkopníky patřily Manchester United a Liverpool. S komercionalizací fotbalu v 90. letech a rozvojem stadionů se nabídka rychle rozšířila. Dnes jsou prohlídky standardem ve všech větších klubech a patří mezi hlavní turistické atrakce ve městech. Britské kluby ale nenabízejí tak jasný přehled příjmů z prohlídek stadionů, protože je ve finančních zprávách nevykazují samostatně, ale jen dvacetiminutové prohlídky by při osmihodinové směně za rok vynesly přes šest milionů liber (180 milionů korun).

Brněnští cyklisti a atleti budou mít nový stadion. Město za něj zaplatí více než miliardu.

Na brněnské Lužánky se vrátí sport, za miliardu. Fotbalisté mají smůlu

Zatímco brněnští fotbalisté si na nový stadion budou muset počkat, ten pro dráhové cyklisty a atlety by se mohl začít stavět už v roce 2027. O vítězném návrhu má zřizovatel jasno, stejně jako o rozpočtu. Dřevěná budova podle projektu studia OV architekti vyjde na 1,5 miliard korun.

Přečíst článek

Multifunkční aréna v Jihlavě vyšla na dvě miliardy korun.

Nová dominanta Jihlavy. Tamní „koloseum“ bude konkurovat nejlepším halám v Evropě

Jihlava se bude co nevidět pyšnit jednou z nejmodernějších multifunkčních arén. Záměrně vyrostla v centru města, na místě původní sportovní haly.

Přečíst článek

ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.

Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofaTomáše Sedláčka

O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.

Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.

Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.

Související

Jakub Kudýn z J&T: Profesionální investoři se hrnou do Premier League. Moc dobře vědí proč

Přečíst článek
Sport bez odpadu: Martin Šlapák a Nadace Tipsport mění stadiony. Projekt o víkendu vstupuje do dalšího ročníku

Sport bez odpadu: Martin Šlapák a Nadace Tipsport mění stadiony. Projekt o víkendu vstupuje do dalšího ročníku

Přečíst článek
Kylian Mbappé

Lukáš Kovanda: Mbappé chce po PSG 5,8 miliardy. Takový majetek má v Česku jen 80 lidí

Přečíst článek
Doporučujeme