Nejen zápasy Premier League. Fotbaloví giganti z Manchesteru bohatnou i na prohlídkách svých stadionů
                            Slavné fotbalové kluby neživí jen prodeje vstupenek, dresů či peníze z televizních práv. Málokdo si asi uvědomí, že k poměrně výnosným částem jejich podnikání patří i stadionové prohlídky. Největší evropské kluby si díky nim každoročně přijdou až na stovky milionů korun, a to i v době, kdy se na trávníku nic nehraje.
Při nedávné cestě do Manchesteru jsme si s rodinou chtěli dopřát stadionovou prohlídku na Old Trafford, jenže na celý týden bylo vyprodáno. Chtěli jsme se tedy alespoň bezplatně podívat do muzea a klubového obchodu. U vstupu nám ale nabídli rychlou dvacetiminutovou „prohlídku“ – tedy vstup do hlediště, žádné zázemí. Přijímáme, až při placení si všímám, že tato rychloprohlídka stojí stejně jako plnohodnotná devadesátiminutová – zhruba 30 liber (tedy zhruba 874 korun) za osobu. Říkám si, že to mají opravdu chytře vymyšlené. Prohlídka začíná za půl hodiny, včas se přesouváme na určené místo, kde se shromáždí dalších 25 lidí, kteří také neměli štěstí na klasické vstupenky. Dva průvodci, 700 liber tržby za dvacet minut, plat průvodcům možná 10 až 15 liber. Opravdu efektivní byznys.
FOTOGALERIE: Podívejte se na Old Trafford a do Etihad Stadium
Kolik to hodí
Princip je jednoduchý: fanoušci i běžní turisté si koupí vstupenku a dostanou šanci nahlédnout do zákulisí stadionu. Navštíví šatny, tunel na hřiště, tiskové centrum i klubové muzeum s trofejemi. Prohlídka většinou končí v klubovém obchodě, kde utratí další peníze za suvenýry.
Například FC Barcelona přivítala před rekonstrukcí Camp Nou více než 1,2 milionu návštěvníků ročně. Vstupné se pohybovalo kolem 20 až 35 eur, což klubu vyneslo odhadem 20 až 30 milionů eur ročně (až 750 milionů korun). Real Madrid navštíví každoročně přes milion lidí a přijde si na srovnatelné tržby. Ani anglické kluby nezaostávají – Manchester United či Liverpool vydělávají na prohlídkách a muzeu několik milionů liber ročně.
Kdo s tím začal?
První prohlídky se začaly objevovat v 80. letech v Anglii – mezi průkopníky patřily Manchester United a Liverpool. S komercionalizací fotbalu v 90. letech a rozvojem stadionů se nabídka rychle rozšířila. Dnes jsou prohlídky standardem ve všech větších klubech a patří mezi hlavní turistické atrakce ve městech. Britské kluby ale nenabízejí tak jasný přehled příjmů z prohlídek stadionů, protože je ve finančních zprávách nevykazují samostatně, ale jen dvacetiminutové prohlídky by při osmihodinové směně za rok vynesly přes šest milionů liber (180 milionů korun).
Zatímco brněnští fotbalisté si na nový stadion budou muset počkat, ten pro dráhové cyklisty a atlety by se mohl začít stavět už v roce 2027. O vítězném návrhu má zřizovatel jasno, stejně jako o rozpočtu. Dřevěná budova podle projektu studia OV architekti vyjde na 1,5 miliard korun.
	Na brněnské Lužánky se vrátí sport, za miliardu. Fotbalisté mají smůlu
		Reality
		
Jihlava se bude co nevidět pyšnit jednou z nejmodernějších multifunkčních arén. Záměrně vyrostla v centru města, na místě původní sportovní haly. 
	Nová dominanta Jihlavy. Tamní „koloseum“ bude konkurovat nejlepším halám v Evropě
		Reality
		
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.