Luxusní hodinky se prodávají lépe než před pandemií. Mají investiční potenciál
Švýcarský hodinářský průmysl v roce 2021 dokázal nemožné. Přes panující pandemii, rostoucí inflaci a nejistý ekonomický výhled se globálně prodaly luxusní hodinky v celkové hodnotě 22,3 miliardy švýcarských franků. To je nárůst o 2,7 procenta oproti roku 2019 a také historicky nejlepší výsledek tohoto luxusního odvětví.
Již v prvním pololetí 2021 se začalo ukazovat, že hodinky s ikonickým nápisem Swiss Made se vracejí na výsluní. První pandemický rok přitom na švýcarský hodinářský průmysl dopadl velmi tvrdě a tržby v roce 2020 propadly na nejnižší úroveň od začátku finanční krize. Stál za tím zejména pokles počtu lidí nakupujících na letištích, kteří tradičně představují podstatnou část klientely luxusních značek včetně hodinek.
S postupným rozvolňováním a návratem cestujících na letiště se nakopla také poptávka po luxusních hodinkách, uvádí výroční zpráva Federace švýcarského hodinářského průmyslu. Výsledkem jsou celkové tržby 22,3 miliardy švýcarských franků, což představuje nárůst o 2,7 procenta oproti roku 2019.
Během prvního pololetí vyvezli švýcarští výrobci luxusních hodinek zboží za 10,6 miliardy švýcarských franků, což je téměř stejně jako v roce 2019.Překvapení: Švýcarské hodinky se prodávají jako před pandemií
Money
„Za úspěchem však stojí zejména konkrétní značky, nejedná se o růst celého sektoru,“ upozorňuje prezident federace Jean-Daniel Pasche. „Řada výrobců se naopak nadále potýká s výraznými propady tržeb,“ dodává Pasche.
Podle něj pak jsou obdobné rozdíly patrné také v jednotlivých teritoriích. Celkový růst byl poháněn enormním nárůstem poptávky v Asii, zejména kontinentální Číně, a také v Americe. Evropa se naopak projevuje jako značně „asketická“, když jako jediná z tradičních odbytišť zaznamenala propad oproti roku 2019. Paradoxně vyšší poptávku zaznamenal region východní Evropy, kam spadá také Česká republika. Detailnější údaje však zpráva neuvádí.
Investiční potenciál luxusních hodinek
Prezident Federace švýcarského hodinářského průmyslu Pesche pak upozorňuje, že rozdíly panují také v typu hodinek, o něž mají nyní zákazníci zájem. Čím dál patrnější je vliv konkurence chytrých zařízení, která zcela obsadila segment středně drahých hodinek určených pro běžné nošení (v cenách mezi 180 a 3600 dolary). Projevilo se to zejména na tom, že ačkoli celkové tržby rostly, naopak poklesl počet prodaných zařízení.
V centru Prahy přibyly luxusní ubytovací prostory. Společnost UBM Development zkolaudovala luxusní pětihvězdičkový hotel Andaz Prague o 176 pokojích, který je premiérovým vstupem sítě Hyatt do České republiky.Praha má nový luxusní hotel. Jako svůj teprve pátý v Evropě ho provozuje síť Hyatt
Enjoy
Na to upozornila již studie poradenské společnosti McKinsey o budoucnosti hodinářského průmyslu. „Výrazně poroste tlak na výrobce hodinek takzvané střední třídy, a to zejména z rostoucího segmentu nositelné elektroniky. Producenti levnějších hodinek budou muset značně proměnit svou politiku, jinak mohou do roku 2025 přijít o tržby až v hodnotě 2,5 miliard dolarů ročně,“ uvádí studie.
Naopak roste obliba segmentu luxusních hodinek, tedy mezi 3600 a 30 tisíci dolary. Zákazníci si u nich cení zejména investičního potenciálu, který navíc má v nadcházejících letech růst. Důvod? Celá řada značek chce omezit produkci a zvýšit finanční efektivitu. V důsledku toho McKinsey odhaduje nárůst poptávky po použitých hodinkách, navíc sekundární trh s nimi začnou aktivně organizovat právě sami výrobci.
V době, kdy inflace roste k deseti procentům a finanční investiční nástroje jsou v těžké situaci kvůli nejasné politice centrálních bank, může být investiční potenciál luxusních hodinek zajímavý, zvláště jde-li o kusy z některého z drahých kovů.
Máte rádi luxus? Podívejte se na exkluzivní kolekci českých kožených rukavic
Celosvětový prodej luxusních osobních automobilů Mercedes-Benz se loni snížil o pět procent na 2,05 milionu vozů. Značka tak podle agentury Reuters poprvé za pět let přišla o vedoucí pozici na trhu s luxusními automobily. Předstihla ji konkurenční BMW, která tento týden oznámila, že její globální prodej loni poprvé překročil 2,2 milionu vozů.Značka BMW vládne trhu s luxusními vozy, přeskočila Mercedes
Zprávy z firem
Konec roku přinesl celou řadu statistik. K těm nejzajímavějším patří odbyt aut. Zatímco německé vozy včetně škodovek doplatily na "čipovou krizi", segmentu luxusních vozů se nevídaně dařilo.Stanislav Šulc: Škodovka není luxusní auto. Těm se na rozdíl od ní loni dařilo
Názory
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.