Češi plýtvají jídlem. Ročně vyhodí potraviny za více než šest tisíc korun
Každý kilogram potravin končící v odpadkovém koši znamená nejenom ekonomickou, ale i ekologickou zátěž. A Češi i navzdory vysokým cenám jídlem stále plýtvají. O kolik tak přijdou ročně peněz?
Podle nedávného průzkumu agentury Ipsos a platformy Nesnězeno průměrně vyhodí Češi jídlo za 4 636 korun ročně na osobu. Jak ukazuje dotazník se vztah k potravinám se liší dle věku. Nejvíc jídla vyhodí ti nejmladší.
Ekologický, ale také ekonomický experiment spouští arabské aerolinky Emirates. Na vybraných spojích zavedou službu předobjednávek jídel. Cestovatelé si tak budou moci vybrat hlavní teplý pokrm ještě před odletem, nejpozději pak den předem. Nejenže tak pokaždé dostanou svůj preferovaný pokrm, ale současně pomohou aerolince v boji proti plýtvání potravinami.
Emirates pomáhá v boji proti plýtvání jídlem umělá inteligence. Nově by se mohli zapojit i cestující
Zprávy z firem
„I když je plýtvání stále doménou všech věkových skupin, varovný vykřičník visí hlavně nad mladšími generacemi, což potvrdily i další studie. Časté vyhazování potravin u nejmladší generace vidíme jako důsledek studentského života, single domácností nebo nedostatků zkušeností s plánováním a chodem domácnosti,” uvádí Jakub Henni, zakladatel a CEO platformy Nesnězeno.
Nejvíc za potraviny nicméně zbytečně vynakládají lidé ve věku 36-44 let, více než šesti tisíc za rok. „Zatímco mladí lidé plýtvají častěji, u lidí ve věku kolem čtyřicítky vidíme, že ačkoliv vyhazují jídlo méně často, dopady jsou finančně výraznější. Je to věková skupina, která si zkrátka může dovolit utrácet více, a také častěji žije v domácnosti, která má více členů, takže může vyprodukovat i větší množství nespotřebovaných potravin,“ tvrdí Henni.
Jako vůbec první obchodní řetězec s potravinami se Penny zapojuje do projektu Nesnězeno. Jedná se o další krok v jeho boji proti plýtvání čerstvými potravinami, kterým doplňuje své Bedýnky s ovocem a zeleninou nebo projekt Penny pro ZOO. Zároveň Penny rozšiřuje svůj projekt Bedýnek s ovocem a zeleninou o dalších sto prodejen. Zákazníci tak bedýnky dostanou již téměř na polovině prodejen po celé republice.
Penny stupňuje boj proti plýtvání jídlem. Jako první řetězec se zapojuje do projektu Nesnězeno
Zprávy z firem
České domácnosti podle průzkumu měsíčně utratí za jídlo průměrně 8 236 korun.
Podle Odboru bezpečnosti potravin Ministerstva zemědělství ČR v Česku ročně končí v odpadu až 420 tisíc tun potravin, což odpovídá přibližně 38 kg na osobu. V celé Evropské unii se ročně vyhodí téměř 59 milionů tun potravin.
Květnová inflace výrazně převýšila odhady analytiků, když v meziročním vyjádření poskočila z dubnové úrovně 1,8 na 2,4 procenta. Analytici oslovení agenturou Bloomberg očekávali ve střední hodnotě svých odhadů inflaci pouze ve výši rovných dvou procent.
Květnová inflace v je nečekaně výrazná, překonala všechna expertní očekávání
Money
Čeští turisté se pomalu otáčejí zády k Chorvatsku. Začalo se tam totiž vařit z čerstvých surovin a postele už nemají deky z osmdesátek.
Glosa Zdeňka Pečeného: Chorvatsko už není pro každého. Bohužel je moc dobré
Názory
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.