Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Cédéčka slaví čtyřicátiny. A možná je čeká návrat na výsluní

CD a popisovač
Wikimedia / CC BY 3.0
Stanislav Šulc

V srpnu 1982 bylo vyrobeno první hudební CD na světě. Za revolučním nosičem digitálních dat stály společnosti Philips a Sony. A nastala revoluce v hudebním, filmovém a posléze i počítačovém světě. Na vrcholu jejich popularity se jen v USA prodala za jediný rok miliarda CD. Loni to bylo jen necelých 47 milionů, tedy sotva pět procent onoho rekordu. Přesto jde o známku možného návratu na výsluní „cédéček“, který navíc mohou podpořit největší umělci světa jako třeba Beyoncé.

Reklama

Vinylové desky, kotoučové magnetofony, kazety, cédéčka, mini disky, mp3 přehrávače, Spotify. Taková je stručná historie formátů reprodukované hudby, a tedy také způsobů, kterými hudbu většina lidí poslouchá. Každý z nich přinesl svého druhu revoluci. Přesto ta asi největší nastala před čtyřiceti lety, v srpnu roku 1982, kdy byl vyroben první kompaktní audiodisk, tedy 💿 CD neboli cédéčko (první CD pro uchování dat předtsavili zástupci firmy Phillips v roce 1979)

Stály za ním společnosti Sony a Philips, které technickou novinku uvedly v říjnu téhož roku. Přesto trvalo ještě několik let, než se z digitálního nosiče stal trend, než si většina domácností pořídila přehrávač 💿 CD domů, než je většina automobilek nasadila do svých vozů a než se 💿 CD prosadila jako primární záznamové a archivní médium pro jakýkoli typ dat – od audia přes video po fotografie z dovolených.

Výhodou CD, která je provázela dlouhé dekády, byla jejich kompaktnost (malé rozměry i hmotnost) a s ní související snadná skladovatelnost, relativně nízká náchylnost na poškození, a hlavně na svou dobu ohromná kapacita. Standardní doporučení pro úschovu dat na CD bylo 650 megabajtů (při využití téměř celé plochy nosiče až 700 megabajtů), což představovalo třeba i násobky velikosti disků osobních počítačů ještě na přelomu osmdesátých a devadesátých let.

Hvězdný produkt

CD patří k nejúspěšnějším produktům všech dob. Po prvotních bojích se prosadilo v celé řadě odvětví. Nejznámější a nejviditelnější doposud zůstává CD jako hudební nosič. Uvádí se, že první komerční hudební CD vyšlo 17. srpna 1982 a nabídlo nahrávku Claudia Arraua s Chopinovými waltzy z roku 1979. První novou hudbou vydanou rovnou na CD měla být deska TheVisitors od kapely ABBA, která potřebám nového nosiče dokonce částečně podřídila způsob nahrávání a mix. Nakonec ji však předběhl Billy Joel, jehož album 52nd Street na 💿 CD vyšlo 1. října 1982.

Kompaktní disky postupně vytlačily dosavadní hudební nosiče, kterými byly zejména vinylové desky a audiokazety, kazetám se však dlouho dařilo přežívat jednak díky autoprůmyslu, jednak díky snadnému kopírování, což se změnilo s rozšířením vypalovaček 💿 CD.

A většina nejprodávanějších alb v historii populární hudby, se v nákladu desítek milionů kopií vydávala a prodávala až v éře 💿 CD.

Server BBC.com odhaduje, že se do roku 2007 na celém světě prodalo zhruba 200 miliard kompaktních disků. Vrcholnou éru 💿 CD zažívala na přelomu 20. a 21. století. V hudební branži se právě rok 2000 stává zlomem. Do té doby prodeje disků permanentně rostly, od té doby však zejména s nástupem digitálního pirátství a posléze nejrůznějších pokusů o prodej čistě digitálních nosičů hudby prodeje 💿 CD klesaly.

Z miliardy na desítky milionů

Americká asociace nahrávacího průmyslu (RIAA) uvádí, že ještě v roce 2000 prodeje hudebních CD v USA dosáhly hranice jedné miliardy nosičů. Poté nastává kontinuální propady prodejů, které dosáhly dna v roce 2020. Tehdy se v USA prodalo pouhých 31,6 milionů kompaktních disků a tržby byly méně než půl miliardy dolarů.

Rok 2021 ale přinesl nečekaný zvrat a prodeje poskočily téměř o 50 procent – Američané si loni koupili 46,6 milionu cédéček a tržby se přiblížily 600 milionům dolarů. Pro zajímavost: vloni se v USA prodalo také téměř 40 milionů vinylových desek a tržby dosáhly miliardy dolarů.

Fyzické nosiče totiž znovu objevily hudební hvězdy nespokojené s příliš nízkými příjmy od streamovacích společností typu Spotify. A fanoušci si jsou na koncertech nebo přes portály typu Bandcamp ochotni za fyzické nosiče přímo od umělců připlatit.

Server TheVerge pak připomíná, že navíc dorůstá nová generace hudebních konzumentů, kteří nejsou zatížení minulým vývojem, jsou odchováni streamingem a fyzické nosiče jsou pro ně sympatickou „inovací“ na úrovni merchandizingu. To může dál podporovat vydávání fyzických nosičů i od nejvýraznějších umělců současnosti.

Autocenzura Beyoncé

A pak je tu ještě jedna výhoda, kterou CD a vinyly nabízejí oproti streamovacím službám a na níž nyní nezáměrně poukázala globální celebrita číslo jedna – Beyoncé. Ta před týdnem vydala svou novou desku Renesance. S velkým úspěchem ji uvedla na streamovací služby, vydala také fyzické nosiče. Po několika dnech ale ze streamovacích služeb zmizela skladba Milkshake. Beyoncé se k tomuto kroku uchýlila kvůli hrozbě soudem ze strany další zpěvačky Kelis, jíž Beyoncé nepřiznala spoluautorství.

Vlastníci fyzických nosičů však o skladbu nepřišli. I takové výhody mohou mít fyzické nosiče v době dominantních streamovacích služeb.

Pink Floyd - Experience
video

Pink Floyd složili píseň pro Ukrajinu. První novou skladbu po třiceti letech

Britská hudební skupina Pink Floyd složila novou píseň, první od roku 1994, a to na podporu Ukrajiny, bránící se před útokem Ruska. Skladba "Hey, Hey, Rise up!" (Hej, hej, povstaň!) má posloužit ke shromáždění prostředků pro humanitární účely, uvedla agentura AFP.

Přečíst článek

streamovací služba Deezer (ilustrační foto)

Streamovací služba Deezer si jde na burzu pro desítky miliard

Stejně jako před čtyřmi lety světová jednička na trhu hudebních streamovacích platforem Spotify se rozhodla jít na burzu i konkurenční francouzská společnost Deezer. Vstup plánuje na burzu v Paříži prostřednictví speciální akviziční firmy (SPAC) a očekává přínos 1,05 miliardy eur (asi 25,6 miliardy korun), uvedla agentura Reuters.

Přečíst článek

ilustrační foto

Globální trh s hudbou loni vzrostl téměř o pětinu, hlavně kvůli streamování

Globální trh s hudebními nahrávkami vzrostl v roce 2021 o 18,5 procenta, a to zejména díky růstu předplatného streamovacích služeb. Celkové tržby za rok 2021 tak dosáhly 25,9 miliardy dolarů (asi 579 miliard korun). Výsledky zveřejnila Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI), která celosvětově zastupuje nahrávací společnosti. 

Přečíst článek

Magazín Newstream CLUB

Tématem druhého čísla byznysově - lifestylového čtvrtletníku je návod, jak globálně uspět, jak dobýt svět a užít si ho.

Na titulní straně představujeme neurologa Martina Tolara. Jeho společnost Alzheon je nejblíž ze všech farmaceutických firem světa k dosažení schválení léku na Alzheimerovu nemoc. Co všechno musel obětovat a jak těžké bylo prosadit se v USA?

„Amerika je kouzelná v tom, že když máte chuť něco dělat, máte výdrž a nadšení, tak vám pomůže. Ona je to země plná lidí, kteří tam přišli s jedním kufrem a vybudovali si tam z ničeho, jen ze svých snů, celý život,“ říká Tolar v hlavním rozhovoru magazínu.

A magazín dále přináší řadu příběhů osobností, kterým se ve světě podařilo uspět. Eduard Kučera například vypráví, jak těžké bylo hledat vhodného správce majetku a vysvětluje, proč se nakonec rozhodl většinu investic mít v USA.

Architekt Petr Štefek pracoval v Londýně u Normana Fostera a popisuje rozdíly mezi globální londýnskou scénou a Prahou.

Legendární investor Gabriel Eichler pak popisuje svou cestu z USA zpět do Československa a jak tu jeho know-how pomáhalo budovat svobodnou ekonomiku.

Jak dostat dítě na Oxford?

Připravit svým potomkům ty nejlepší startovní podmínky pro život, kariéru a úspěch ve světě je snem každého rodiče. Stojí to však peníze a čas. A také je k tomu potřeba učinit celou řadu správných rozhodnutí od volby střední školy přes kroužky a další mimoškolní aktivity. Odměnou ale může být studium na některé z nejprestižnějších univerzit světa na obou březích Atlantiku i Pacifiku. Jak ta správná rozhodnutí skutečně učinit poradí nejpovolanější odborníci ve druhém čísle magazínu Newstream CLUB, který právě vychází.  K dostání je v síti trafik Lagardère i online

Příští číslo magazínu Newstream CLUB vyjde již v březnu. 

Související témata

Miliardáři

Vzdělávání

Biohacking

Reklama

Související

První model walkmanu představila společnost Sony 1. července 1979.

FOTOGALERIE: Walkman slaví 44 let. V dětství dnešních padesátníků jej chtěl každý

Přečíst článek
Jeden z prvních inzerátů vydavatelství Columbia Records propagující nový vynález, nahrávky na dlouhohrající vinylové LP desce z roku 1948.

Vinylová LP deska slaví 75 let. Před lety přežila klinickou smrt, slaví návrat ve velkém stylu

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme