Zisk výrobce luxusních aut BMW klesl druhým rokem za sebou. Letos firma vyhlíží obrat

Německá automobilka očekává, že v letošním roce poptávka poroste, navzdory náročné situaci a zvýšení cel.
Čistý zisk německého výrobce luxusních aut BMW se loni propadl o více než třetinu, o 37 procent, na 7,68 miliardy eur (192,4 miliardy korun). Hospodaření automobilky negativně ovlivnil slabý prodej v Číně i Německu a zdržení dodávek kvůli problémům s brzdami. Oznámila to společnost v dnešním prohlášení.
Zisk automobilky klesl již druhým rokem za sebou. Obrat se snížil o 8,4 procenta na 142 miliard eur. BMW ale očekává, že poptávka v letošním roce poroste, navzdory náročné situaci a zvýšení cel.
Spojené státy zvýšily cla na dovoz oceli a hliníku a uvalily clo 25 procent na dovoz některých vozů z Mexika, včetně vozů BMW. Pohrozily také vyššími cly na dovoz vozů z Evropy. Přibližně 56 procent vozů BMW vyrobených v Německu se vyváží mimo EU. Americký závod v Jižní Karolíně vyváží automobily v hodnotě přes deset miliard USD.
Již dříve automobilka oznámila, že její celkový odbyt se v loňském roce snížil o čtyři procenta na 2,45 milionu vozů. Odbyt samotné hlavní značky BMW klesl o více než dvě procenta na 2,2 milionu vozů.
BMW kvůli technickým problémům s brzdami od jejího dodavatele Continental svolala loni v září ke kontrole 1,5 milionu vozů. Problémy také zpozdily prodej některých vozů.
Automobilka varovala, že v letošním roce očekává zintenzivnění obchodních válek a pokračování tvrdé konkurence v Číně. Zisková marže, tedy podíl zisku na tržbách, u osobních automobilů se má letos pohybovat v rozmezí pět až sedm procent. To je v nejlepším případě mírný růst z loňských 6,3 procenta. Analytici dotazovaní agenturou LSEG však čekají marži až 7,3 procenta.
Cla, která od úterý zavedly Spojené státy na dovoz zboží z Kanady a Mexika, dolehnou z evropských automobilek hlavně na Stellantis a Volkswagen. Uvedla to agentura Bloomberg, která se odvolává na své odhady. Podle nich cla v letošním roce sníží evropským automobilkám zisky celkem o 5,88 miliardy eur (147 miliard korun), z toho zdaleka nejvíce právě dvěma zmíněným.
Celní válka ukrojí desítky miliard ze zisků evropských automobilek. Akcie Stellantisu i Volkswagenu už ztrácejí
Trhy
Evropská komise navrhne úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by podle návrhu měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoliv za každý rok. Uvedla to předsedkyně EK Ursula von der Leyenová. Základní cíle je ale podle ní potřeba dodržet. Navrhované změny poskytnou automobilkám více času na splnění emisních cílů a umožní jim vyhnout se placení pokut v letošním roce. Česká vláda uvedla, že bude usilovat o prodloužení období, za které by automobilky měly plnění emisních cílů vykazovat, ze tří na pět let.
Evropské automobilky vítězí. Brusel jim poskytne více času na emisní cíle
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.