Zájem o sporáky Mora roste. Podnik z Olomouce utržil tři miliardy

Společnost Morava Moravia, která v Hlubočkách u Olomouce vyrábí varnou techniku pro domácnosti, loni zvýšila tržby z prodeje výrobků a služeb o 11 procent na 3,02 miliardy korun z 2,7 miliardy korun v roce 2023. Čistý zisk podniku meziročně vzrostl téměř o deset milionů korun na 28,6 milionu korun. Uvádí to výroční zpráva firmy, která prostřednictvím mateřské firmy Gorenje patří do čínské skupiny Hisense Group.
Do výrobního portfolia společnosti Mora Moravia patří sporáky, varné desky, trouby či odsavače par. Firma loni zvýšila celkovou produkci kuchyňských spotřebičů o 16 procent na 647 tisíc kusů. V loňském zvýšení výroby se podle vedení firmy promítlo zavedení produkce sporáků nové generace. Odbytové trhy firmy se navíc stabilizovaly po předchozích turbulencích, které souvisely s vojenskou invazí Ruska na Ukrajinu a následným růstem cen energií a materiálů.
Více než polovinu tržeb Mora Moravia v roce 2024 inkasovala v zahraničí, kam vyvezla zboží a služby v hodnotě 1,8 miliardy korun. Na tuzemském trhu podnik utržil 1,216 miliardy korun. Tržní podíly skupiny Hisense, jejímž prostřednictvím Mora Moravia exportuje, se loni zlepšily zejména ve střední a východní Evropě. "Integrace do skupiny Hisense přináší pozitivní změny na trzích Francie a Skandinávie. Prodeje na domácím trhu jsou nadále stabilní," stojí ve výroční zprávě.
Velký úspěch pro plzeňský strojírenský podnik s dlouhou historií, Škody ze skupiny PPF. Bude vyrábět díly pro vlaky s největší indickou firmou Tata.
Škoda Group vstupuje na indický trh. S legendární firmou Tata bude vyrábět díly k vlakům
Zprávy z firem
Mora Moravia v roce 2012 zahájila v Hlubočkách výrobu sporáků, které se dříve montovaly ve Finsku. O přesunu výroby rozhodl koncern Gorenje. Finský závod v Lahti ročně vyráběl 53 tisíc elektrických sporáků a Mora, jejíž roční produkce se před touto transakcí pohybovala kolem 380 tisíc sporáků, pokryla celý objem výroby. Posléze byla do Hluboček přesunuta výroba volně stojících sporáků širokých 60 centimetrů ze slovinského závodu společnosti Gorenje. "Díky tomu se Mora Moravia stala výhradním výrobcem volně stojících sporáků ve skupině Hisense Europe," uvedlo vedení Mora Moravia.
Firma Mora Moravia má základní kapitál 273,7 milionu korun a loni zaměstnávala v průměru 392 lidí. Jejím stoprocentním vlastníkem je slovinská firma Gorenje gospodinjski aparati. Gorenje je jedním z největších slovinských vývozců. V roce 2017 společnost oznámila, že hledá strategického partnera, který by jí pomohl posílit značku a snížit náklady. Nejvyšší nabídku na koupi slovinského výrobce domácích spotřebičů Gorenje podala čínská firma Hisense, která posléze do koncernu kapitálově vstoupila.
Možná vám značka PINKO nic neříká, ale zmrzlinu tohoto benešovského výrobce jste dozajista už někdy jedli. Prodává se prakticky ve všech obchodních řetězcích pod jejich privátními značkami. Sladkému a studenému království už pět let vládne výkonná ředitelka Eva Pechová. Do vedení PINKA usedla po sedmnácti letech v logistické společnosti, kam nastoupila po jedenácti letech u značky Gorenje. Tři velké pracovní přestupy v životě a každý do zcela odlišného oboru. „Člověk má vyzkoušet všechno,“ říká na první pohled energická žena, která ví, co chce, i jak toho dosáhnout.
Udržitelnost má své meze. Zmrzlinu do papíru nezabalíte, říká šéfka zmrzlinárny
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.