Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Za pět let na polovinu. Poště setrvale klesá počet přepravených zásilek do dvou kilogramů

Slavnostní otevření nové pobočky České pošty Ostrava 39 - OC Forum Nová Karolina
ČTK
 ČTK

Pokles počtu balíků přepravených v rámci základních služeb lze podle zprávy Českého telekomunikačního úřadu přičíst přechodem uživatelů poštovních služeb ke komerčně poskytovaným poštovním službám, které se rychleji přizpůsobují měnícím se potřebám a očekáváním zákazníků.

Počet přepravených poštovních zásilek do dvou kilogramů v síti České pošty za posledních pět let klesl o více než polovinu na loňských 81,5 milionu. Meziročně šlo o propad o 22,5 procenta. Stejným tempem klesal zájem i posílání doporučených zásilek nebo poštovních poukázek. Důvodem je přechod zákazníků na jiné formy komunikace nebo služby. Vyplývá to z pravidelné zprávy Českého telekomunikačního úřadu.

„Pokles přepravy listovních zásilek je způsoben přechodem na jiné formy písemné komunikace (chatovací aplikace, e-maily, datové schránky apod.). Pokles počtu balíků přepravených v rámci základních služeb lze přičíst přechodem uživatelů poštovních služeb ke komerčně poskytovaným poštovním službám, které se rychleji přizpůsobují měnícím se potřebám a očekáváním zákazníků. Na rozdíl od držitele poštovní licence, který je při poskytování základních služeb povinen dodržovat stanovené regulatorní požadavky, mohou komerční poskytovatelé pružněji reagovat na vývoj trhu a chování uživatelů,“ konstatoval úřad.

Změna preferencí

ČTÚ předpokládá, že objem poskytovaných základních služeb bude i v nadcházejícím období nadále klesat a tento trend přičítá dlouhodobé změně v preferencích uživatelů. Zatímco na trhu poštovních služeb celkově podle úřadu dochází k trvalému růstu objemu přepravovaných balíků poskytovaných v komerčním režimu, tento nárůst nebyl v roce 2024 schopen kompenzovat pokračující pokles přepravených listovních zásilek, které i nadále tvoří největší část přepravy v rámci základních služeb, které musí pošta poskytovat na základě licence.

Česká pošta loni podle auditovaných výsledků zvýšila ztrátu o 502 milionů Kč na 1,246 miliardy korun. Konsolidované provozní výnosy klesly o 872 milionů korun na 18,321 miliardy korun. Pošta od dubna vyčlenila komerční balíkové a logistické služby do nového odštěpného závodu České pošty – balíkové služby. Má být mezistupněm před úplným oddělením do samostatné akciové společnosti Balíkovna. Management České pošty plánuje pro tuto komerční část firmy najít strategického partnera.

Velký výprodej. Pošta se zbavuje nemovitostí za téměř miliardu

Česká pošta nabídla k prodeji nemovitosti s celkovou vyvolávací cenou 930 milionů korun. Lhůta pro podání nabídek na pozemky a budovy za 112 milionů korun vypršela v pondělí, u dalších jsou termíny od 19. května do 9. června.

Přečíst článek

Pobočka pobočky České pošty Ostrava 39 - OC Forum Nová Karolina

Ještě dva roky ve ztrátě. Počítá s návratem k zisku až po roce 2026

Pošta dosud během transformace snížila provozní náklady o tři miliardy korun a zvýšila výnosy díky cenovým úpravám o miliardu korun.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme