Za pět let na polovinu. Poště setrvale klesá počet přepravených zásilek do dvou kilogramů

Pokles počtu balíků přepravených v rámci základních služeb lze podle zprávy Českého telekomunikačního úřadu přičíst přechodem uživatelů poštovních služeb ke komerčně poskytovaným poštovním službám, které se rychleji přizpůsobují měnícím se potřebám a očekáváním zákazníků.
Počet přepravených poštovních zásilek do dvou kilogramů v síti České pošty za posledních pět let klesl o více než polovinu na loňských 81,5 milionu. Meziročně šlo o propad o 22,5 procenta. Stejným tempem klesal zájem i posílání doporučených zásilek nebo poštovních poukázek. Důvodem je přechod zákazníků na jiné formy komunikace nebo služby. Vyplývá to z pravidelné zprávy Českého telekomunikačního úřadu.
„Pokles přepravy listovních zásilek je způsoben přechodem na jiné formy písemné komunikace (chatovací aplikace, e-maily, datové schránky apod.). Pokles počtu balíků přepravených v rámci základních služeb lze přičíst přechodem uživatelů poštovních služeb ke komerčně poskytovaným poštovním službám, které se rychleji přizpůsobují měnícím se potřebám a očekáváním zákazníků. Na rozdíl od držitele poštovní licence, který je při poskytování základních služeb povinen dodržovat stanovené regulatorní požadavky, mohou komerční poskytovatelé pružněji reagovat na vývoj trhu a chování uživatelů,“ konstatoval úřad.
Změna preferencí
ČTÚ předpokládá, že objem poskytovaných základních služeb bude i v nadcházejícím období nadále klesat a tento trend přičítá dlouhodobé změně v preferencích uživatelů. Zatímco na trhu poštovních služeb celkově podle úřadu dochází k trvalému růstu objemu přepravovaných balíků poskytovaných v komerčním režimu, tento nárůst nebyl v roce 2024 schopen kompenzovat pokračující pokles přepravených listovních zásilek, které i nadále tvoří největší část přepravy v rámci základních služeb, které musí pošta poskytovat na základě licence.
Česká pošta loni podle auditovaných výsledků zvýšila ztrátu o 502 milionů Kč na 1,246 miliardy korun. Konsolidované provozní výnosy klesly o 872 milionů korun na 18,321 miliardy korun. Pošta od dubna vyčlenila komerční balíkové a logistické služby do nového odštěpného závodu České pošty – balíkové služby. Má být mezistupněm před úplným oddělením do samostatné akciové společnosti Balíkovna. Management České pošty plánuje pro tuto komerční část firmy najít strategického partnera.
Česká pošta nabídla k prodeji nemovitosti s celkovou vyvolávací cenou 930 milionů korun. Lhůta pro podání nabídek na pozemky a budovy za 112 milionů korun vypršela v pondělí, u dalších jsou termíny od 19. května do 9. června.
Velký výprodej. Pošta se zbavuje nemovitostí za téměř miliardu
Zprávy z firem
Pošta dosud během transformace snížila provozní náklady o tři miliardy korun a zvýšila výnosy díky cenovým úpravám o miliardu korun.
Ještě dva roky ve ztrátě. Počítá s návratem k zisku až po roce 2026
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.