Švýcarský Stadler zvýší komfort cestování na slovenské železnici. Moderní vlaky budou jezdit mezi Bratislavou a Žilinou
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a švýcarský výrobce vlakových souprav Stadler ve středu podepsaly smlouvu na dodávku až čtyř dalších vlaků pro slovenskou regionální železniční dopravu. Hodnota zakázky může přesáhnout hranici 100 milionů eur.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) objednala u společnosti Stadler až čtyři dvoupodlažní vlaky KISS. První vozidlo má být uvedeno do provozu na konci roku 2026, druhé v roce 2027. Vlak bude jezdit na železniční trati mezi Bratislavou a Žilinou. Smlouva zahrnuje opci na nákup dalších dvou vlaků.
„Vlaky Stadler na Slovensku úspěšně jezdí již více než rok. Jsem rád, že slovenským železnicím opět dodáme nejmodernější jednotky KISS. Díky své inovativní konstrukci nabídnou tato vozidla nejvyšší úroveň komfortu a výrazně zvýší kapacitu v regionální i meziměstské osobní dopravě. Lehká hliníková konstrukce znamená nižší náklady na provoz a údržbu po celou dobu jejich životnosti, což zákazníkovi zajistí nákladově efektivní provoz,“ říká Ansgar Brockmeyer, výkonný viceprezident pro prodej a marketing společnosti Stadler.
„Obnova vozového parku je pilířem naší vize moderní a udržitelné dopravy. Díky dnešnímu podpisu smlouvy přineseme na slovenské železnice inovativní jednotky, které nejen zvýší komfort a spokojenost cestujících, ale také sníží spotřebu energie na 12 kWh na vlakový kilometr a ušetří desítky tun emisí ročně. Staly se symbolem ekologických řešení, která zlepšují kvalitu života a povyšují železniční dopravu na novou úroveň. Naší ambicí je, aby Slovensko bylo stále v pohybu - ekologicky, efektivně, a na evropské úrovni,“ řekl Peter Helexa, generální ředitel ZSSK.
Švýcarská technologie
Stejně jako jednotky, které byly ZSSK dodány již dříve, budou i nová vozidla navržena ve Stadler Praha - konstrukční kanceláři společnosti Stadler, která v současné době zaměstnává více než 250 inženýrů a konstruktérů. Výroba bude probíhat v závodě Stadler Polska v Siedlcích.
Nové vlaky KISS jsou dlouhé 155,9 metru a mají celkem 611 míst k sezení, z toho 30 míst v první třídě v části Comfort. Jednotky kombinují vysoký výkon s rychlou akcelerací a dosahují maximální rychlosti 160 kilometrů za hodinu. Jsou plně přístupné pro vozíčkáře a jsou vybaveny čtyřmi toaletami, včetně jedné pro cestující se sníženou pohyblivostí. Plně klimatizované vlaky nabízí dostatek prostoru pro jízdní kola, kočárky i zavazadla.
Cestující budou moci využívat palubní Wi-Fi. Pokročilé technologie zahrnují také vnitřní a vnější bezpečnostní kamery. Kamery umístěné na střeše monitorují pantograf pro zajištění bezpečného provozu. Vlaky jsou rovněž vybaveny certifikovanými systémy pro sledování spotřeby energie.
Společnost Stadler dodala ZSSK v roce 2023 čtyři vlaky KISS pro regionální tratě na západním Slovensku, které jezdí mezi Bratislavou a Novými Zámky a Bratislavou a Trenčínem nebo Púchovem. Díky této nejnovější zakázce se počet vlaků Stadler KISS na Slovensku zdvojnásobí. V letech 2001, 2003 a 2021 dodal výrobce na Slovensko také multifunkční elektrické jednotky pro úzkorozchodné tratě ve Vysokých Tatrách.
Průmysl padá a uhlí už nikdo nechce. Nákladní železniční doprava proto padá. Všude v Evropě. Česká ČD Cargo však chce být štikou ve vysychajícím rybníku. Zatímco ve Francii nebo v Německu to národní nákladní železniční dopravci „zabalili“, ČD Cargo má plán, jak na trhu nákladní dopravy získat větší podíl. „Prodáváme nadpotřebné vagony, lokomotivy,“ říká Tomáš Tóth, šéf ČD Cargo. Firma prochází v těžkých časech dietou, ale zároveň rozvíjí novou aktivitu. Chce se spojit s kamionovou dopravou. My dlouhé tratě, vy ty krátké.
Evropa páchá ekonomickou sebevraždu. Železnice je barometr, vidíme to, říká šéf ČD Cargo
Zprávy z firem
Finančník Pavel Hubáček z investiční skupiny Creditas spojil síly se zakladatelem dopravce Leo Express Leošem Novotným mladším. Společně budou půjčovat vlaky evropským dopravcům. Uvedl to server Seznam Zprávy. Loni založená firma Creditas Rail, která je dceřinou společností Banky Creditas patřící do Hubáčkovy skupiny, se stala majoritním vlastníkem české firmy Leo Mobility Holding a německé Leo Mobility Management Leoše Novotného, který už vagony půjčoval dopravcům dříve.
Finančník Hubáček nakoupí vlaky za miliardy. Chce je pronajímat dopravcům
Leaders
Celé pevninské Španělsko v pondělí kolem 12:30 postihl výpadek proudu, zastavilo se metro v Madridu či Barceloně a přerušen byl provoz na železnici v celé zemi, problémy hlásí také letiště v Madridu či Lisabonu. Informují o tom španělská média. Výpadek údajně způsobil vzácný meteorologický jev ve španělském vnitrozemí, uvedla portugalská společnost REN, která spravuje distribuční síť.
Masivní blackout paralyzoval Španělsko a Portugalsko. Způsobil problémy v dopravě
Money
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofaTomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.