Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Švýcarský Stadler zvýší komfort cestování na slovenské železnici. Moderní vlaky budou jezdit mezi Bratislavou a Žilinou

Švýcarský Stadler zvýší komfort cestování na slovenské železnici. Moderní vlaky budou jezdit mezi Bratislavou a Žilinou
Profimedia
 nst
nst

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) a švýcarský výrobce vlakových souprav Stadler ve středu podepsaly smlouvu na dodávku až čtyř dalších vlaků pro slovenskou regionální železniční dopravu. Hodnota zakázky může přesáhnout hranici 100 milionů eur.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) objednala u společnosti Stadler až čtyři dvoupodlažní vlaky KISS. První vozidlo má být uvedeno do provozu na konci roku 2026, druhé v roce 2027. Vlak bude jezdit na železniční trati mezi Bratislavou a Žilinou. Smlouva zahrnuje opci na nákup dalších dvou vlaků.

Vlaky Stadler na Slovensku úspěšně jezdí již více než rok. Jsem rád, že slovenským železnicím opět dodáme nejmodernější jednotky KISS. Díky své inovativní konstrukci nabídnou tato vozidla nejvyšší úroveň komfortu a výrazně zvýší kapacitu v regionální i meziměstské osobní dopravě. Lehká hliníková konstrukce znamená nižší náklady na provoz a údržbu po celou dobu jejich životnosti, což zákazníkovi zajistí nákladově efektivní provoz,“ říká Ansgar Brockmeyer, výkonný viceprezident pro prodej a marketing společnosti Stadler.

Zástupci ZSSK a Stadler při podpisu smlouvy. Stadler, užito se svolením

„Obnova vozového parku je pilířem naší vize moderní a udržitelné dopravy. Díky dnešnímu podpisu smlouvy přineseme na slovenské železnice inovativní jednotky, které nejen zvýší komfort a spokojenost cestujících, ale také sníží spotřebu energie na 12 kWh na vlakový kilometr a ušetří desítky tun emisí ročně. Staly se symbolem ekologických řešení, která zlepšují kvalitu života a povyšují železniční dopravu na novou úroveň. Naší ambicí je, aby Slovensko bylo stále v pohybu - ekologicky, efektivně, a na evropské úrovni,“ řekl Peter Helexa, generální ředitel ZSSK.

Švýcarská technologie

Stejně jako jednotky, které byly ZSSK dodány již dříve, budou i nová vozidla navržena ve Stadler Praha - konstrukční kanceláři společnosti Stadler, která v současné době zaměstnává více než 250 inženýrů a konstruktérů. Výroba bude probíhat v závodě Stadler Polska v Siedlcích.

Nové vlaky KISS jsou dlouhé 155,9 metru a mají celkem 611 míst k sezení, z toho 30 míst v první třídě v části Comfort. Jednotky kombinují vysoký výkon s rychlou akcelerací a dosahují maximální rychlosti 160 kilometrů za hodinu. Jsou plně přístupné pro vozíčkáře a jsou vybaveny čtyřmi toaletami, včetně jedné pro cestující se sníženou pohyblivostí. Plně klimatizované vlaky nabízí dostatek prostoru pro jízdní kola, kočárky i zavazadla. 

Cestující budou moci využívat palubní Wi-Fi. Pokročilé technologie zahrnují také vnitřní a vnější bezpečnostní kamery. Kamery umístěné na střeše monitorují pantograf pro zajištění bezpečného provozu. Vlaky jsou rovněž vybaveny certifikovanými systémy pro sledování spotřeby energie.

Společnost Stadler dodala ZSSK v roce 2023 čtyři vlaky KISS pro regionální tratě na západním Slovensku, které jezdí mezi Bratislavou a Novými Zámky a Bratislavou a Trenčínem nebo Púchovem. Díky této nejnovější zakázce se počet vlaků Stadler KISS na Slovensku zdvojnásobí. V letech 2001, 2003 a 2021 dodal výrobce na Slovensko také multifunkční elektrické jednotky pro úzkorozchodné tratě ve Vysokých Tatrách.

Šéf ČD Cargo Tomáš Tóth

Evropa páchá ekonomickou sebevraždu. Železnice je barometr, vidíme to, říká šéf ČD Cargo

Průmysl padá a uhlí už nikdo nechce. Nákladní železniční doprava proto padá. Všude v Evropě. Česká ČD Cargo však chce být štikou ve vysychajícím rybníku. Zatímco ve Francii nebo v Německu to národní nákladní železniční dopravci „zabalili“, ČD Cargo má plán, jak na trhu nákladní dopravy získat větší podíl. „Prodáváme nadpotřebné vagony, lokomotivy,“ říká Tomáš Tóth, šéf ČD Cargo. Firma prochází v těžkých časech dietou, ale zároveň rozvíjí novou aktivitu. Chce se spojit s kamionovou dopravou. My dlouhé tratě, vy ty krátké.

Přečíst článek

Miliardář a zakladatel skupiny Creditas Pavel Hubáček

Finančník Hubáček nakoupí vlaky za miliardy. Chce je pronajímat dopravcům

Finančník Pavel Hubáček z investiční skupiny Creditas spojil síly se zakladatelem dopravce Leo Express Leošem Novotným mladším. Společně budou půjčovat vlaky evropským dopravcům. Uvedl to server Seznam Zprávy. Loni založená firma Creditas Rail, která je dceřinou společností Banky Creditas patřící do Hubáčkovy skupiny, se stala majoritním vlastníkem české firmy Leo Mobility Holding a německé Leo Mobility Management Leoše Novotného, který už vagony půjčoval dopravcům dříve.

Přečíst článek

Masivní blackout paralyzoval Španělsko a Portugalsko. Způsobil problémy v dopravě

Celé pevninské Španělsko v pondělí kolem 12:30 postihl výpadek proudu, zastavilo se metro v Madridu či Barceloně a přerušen byl provoz na železnici v celé zemi, problémy hlásí také letiště v Madridu či Lisabonu. Informují o tom španělská média. Výpadek údajně způsobil vzácný meteorologický jev ve španělském vnitrozemí, uvedla portugalská společnost REN, která spravuje distribuční síť.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Slovenský premiér Robert Fico

Fico si stojí za svým a odráží kritiku. Transakční daň je nezrušitelná, uvedl

Přečíst článek
Doporučujeme