Sedm miliard. Nový šéf Tatra Trucks vede automobilku do nové éry a nebojí se utrácet

Automobilka Tatra Trucks z Kopřivnice na Novojičínsku chystá investice za více než sedm miliard korun. Chce se přetvořit v moderní a udržitelný průmyslový komplex. Chce přitom posílit svoji konkurenceschopnost na globálních trzích a zdvojnásobit kapacitu výroby.
Tatra Trucks pod vedením generálního ředitele Kristijana Fiketa přichází s plánem na investice v celkové výši přes 7,3 miliardy korun, z toho 4,9 miliardy korun pro Tatra Trucks a 2,5 miliardy korun na ekologizaci dceřiné společnosti Tatra Metalurgie.
„Naším cílem je přeměnit Tatru v moderní továrnu, která bude schopna uspokojit rostoucí poptávku po našich vozidlech na západních trzích i po celém světě, a zároveň splnit přísné požadavky na udržitelnost. Tento ambiciózní plán je odpovědí na silnou poptávku po civilních i vojenských vozidlech a potvrzením důvěry v potenciál značky Tatra,“ uvedl šéf automobilky Kristijan Fiket.
Investiční program, který je po stránce finančního objemu i rozsahu projektů největším od 80. let minulého století, kdy se zaváděla masová výroba modelu T 815, otevře cestu k realizaci ambiciózní strategie, která posune Tatru mezi přední evropské i světové výrobce v segmentu těžkých plněpohonných užitkových vozidel. Financován bude z několika zdrojů.
„Bankovní úvěry a interní zdroje pokryjí 3,3 miliardy korun. Dotace pokryjí 1,3 miliardy korun na ekologizaci slévárny a kovárny v rámci Tatra Metalurgie, což představuje 54 procent nákladů této investice. Navýšení základního kapitálu přinese pro společnosti Tatra Trucks a Tatra Metalurgie dalších 2,7 miliardy korun,“ uvedl mluvčí Tatry Trucks Andrej Čírtek v tiskové zprávě.
Tyto prostředky umožní modernizaci výrobních technologií, digitalizaci procesů, výstavbu nové výrobní haly a centrálního logistického skladu a zajistí udržitelný rozvoj slévárny a kováren.
Investice umožní nárůst produkce z úrovně 1548 vozidel vyrobených v roce 2024 až na počet 3000 vozidel ročně. „Přinesou také potenciál navýšení tržeb oproti roku 2024 o téměř 100 procent do roku 2030 a ještě významněji ovlivní ukazatel EBITDA, která má do roku 2030 potenciál vzrůst takřka trojnásobně,“ stojí v oznámení společnosti.
Navýšení základního kapitálu je nezbytnou součástí finančního mixu, aby společnost zůstala finančně stabilní a vyhnula se nadměrnému zadlužení.
„Zvýšení základního kapitálu nám umožní udržet zdravou bilanci a zajistit prostředky pro další rozvoj i po roce 2030. Bez tohoto kroku by vysoká dluhová zátěž znemožnila naši schopnost investovat v navrhovaném rozsahu do nutných oprav, rozšiřování provozů a nových technologií,“ vysvětlil Daniel Bekeš, ekonomický ředitel Tatra Trucks.
Kopřivnická automobilka Tatra Trucks loni prodala 1548 vozů, o 97 více než v roce 2023, a zaznamenala meziroční růst výroby o téměř 10 procent. Největší část produkce, více než 600 aut, připadla na obranný sektor. Uvedl to mluvčí Tatry Trucks Andrej Čírtek. Nárůst prodeje činil meziročně 6,7 procenta.
Rok 2024 byl pro Tatru úspěšný. Prodala 1550 vozů, o stovku víc než předloni
Zprávy z firem
Tatra Trucks v minulém roce zahájila sériovou výrobu nových generací řad Tatra Force a Tatra Phoenix. Ty již jsou k dispozici v široké škále verzí, a nahrazují dosavadní nabídku nejstarší modelové řady Tatra Terra. Tím se uzavřela jedna z důležitých kapitol historie Tatry.
Tatra Trucks vyrobila poslední vůz řady T 815. Legenda po 42 letech končí
Zprávy z firem
Vztahy mezi potomky zachránců kopřivnické Tatry se zakalují. Zbrojař Michal Strnad se necelý rok po smrti průmyslníka Reného Matery snaží z byznysu vyšachovat dědičku menšinového podílu Denisu Materovou (na snímku).
Mezi akcionáři Tatry to vře. Strnad zkouší vyšachovat rodinu Materových
Leaders
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.