Sázka na plíce. Výrobce léků na rakovinu má plán, který může spasit kuřáky

Americká farmaceutická společnost Merck, americká, která v Evropě vystupuje pod značkou MSD, koupí za deset miliard dolarů (přes 210 miliard korun) britského výrobce léků Verona Pharma, který se zaměřuje na plicní onemocnění. Zprávu jako první přinesl britský list Financial Times (FT). Později akvizici oznámil i sám farmaceutický gigant. Dohoda je největší akvizicí Mercku od roku 2023.
Merck nabídl za jednu akcii ve formě depozitní poukázky ADS firmy Verona 107 dolarů. To ve srovnání s úterní závěrečnou cenou představuje prémii 23 procent. Podle údajů společnosti LSEG je nyní tržní kapitalizace Verony zhruba 7,39 miliardy dolarů. Tržní kapitalizace Mercku činí 204 miliardy dolarů.
Merck dlouhodobě spoléhá na svůj lék na rakovinu Keytruda, tržby z prodeje tohoto léku loni činily 30 miliard dolarů. V roce 2028 by však tomuto přípravku měla skončit patentová ochrana. Merck proto zintenzivnil uzavírání nových obchodů, aby si rozšířil zdroje tržeb.
Společnost Verona je známá hlavně díky inhalačnímu nesteroidnímu léku Ohtuvayre určenému pro pacienty s chronickou obstrukční plicní nemocí (CHOPN), který byl schválen pro použití ve Spojených státech. Nemocí CHOPN trpí téměř 16 milionů Američanů. Více než 96 procent z celkových výnosů v objemu 76 milionů dolarů firmy za první čtvrtletí pocházelo z přípravku Ohtuvayre. Podle analytiků by do roku 2035 roční tržby z prodeje přípravku mohly dosáhnout čtyř miliard dolarů. Akvizice by také urychlila uvedení přípravku na trhy mimo USA.
Transakce bude pro Merck největší od roku 2023, kdy Merck za 10,8 miliardy dolarů koupil firmu Prometheus Biosciences. Letos v červnu list FT informoval, že Merck jedná o převzetí švýcarské biotechnologické společnosti MoonLake Immunotherapeutics za více než tři miliardy dolarů. V březnu Merck podepsal licenční smlouvu za dvě miliardy dolarů na lék na srdeční onemocnění s firmou Jiangsu Hengrui Pharmaceuticals.
Evropa má historickou šanci nalákat americké vědce, kteří čelí nejistotě kolem financování výzkumu ve Spojených státech. „V malém jsme zažili něco podobného už v době brexitu,“ řekl v rozhovoru pro Export.cz jeden z nejúspěšnějších českých vědeckých manažerů Zdeněk Hostomský, který vedl výzkum rakoviny v americké farmaceutické firmě Pfizer a šéfoval pražskému Ústavu organické chemie a biochemie (ÚOCHB). Řadu britských vědců se po brexitu podařilo zlákat i do Česka a v případě Američanů je to podle Hostomského nyní podobné.
Trump škrtí výzkum. Vývoj léků může úplně zkolabovat, říká biochemik Hostomský
Leaders
Už na konci desetiletí by mohly být na trhu dostupné první léky zcela vyvinuté umělou inteligencí, uvedl server agentury Bloomberg.
Revoluce ve farmacii? První léky vyvinuté AI se na trhu mají objevit už za šest let
Zprávy z firem
Symbol zeleného kříže, který označuje lékárny, zná každý. Jejich provoz berou lidé za samozřejmost. V současné době se však řada z nich stala středem pozornosti. Především kvůli výkyvům v dodávkách léků. A předcházet takovým situacím se snaží například řetězec Dr. Max, který některé nedostatkové produkty připravuje ve své centrální laboratoři v pražských Řepích.
Už žádné apatyky. V Česku rostou lékárny budoucnosti, kterým vládnou roboti
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.