Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Sázka na „chytrý” klozet vyšla. Siko loni vydělalo přes půl miliardy

Jaroslava Valová a Tomáš Vala při představení revolučního klozetu, který oproti běžným toaletám ušetří sedm litrů vody na jedno spláchnutí.
Tereza Zavadilová / newstream

Šetrný klozet, technologický hit od společnosti Siko, který splachuje jen minimem vody, zaujal svět. Firma s ním má velké plány. Loni podle předběžných kvalifikovaných odhadů Siko poprvé v historii utržilo přes pět miliard korun a vydělalo přes půl miliardy. Letošní plán je podle jeho šéfa Tomáše Valy ještě o něco ambicióznější. Jen na investice dá půl miliardy.

Firma Siko měla loni poprvé obrat přes pět miliard korun. Zisk EBITDA (před zdaněním, odpisy a úroky) bude meziročně asi o více než 100 milionů vyšší, když předloni byl 460 milionů. Jde o kvalifikované odhady, přesné výsledky budou koncem dubna. Největší český prodejce koupelnového vybavení letos investuje přes půl miliardy korun a obrat chce zvýšit o osm procent, řekl generální ředitel firmy Tomáš Vala.

„Na začátku roku jsme trpěli zavřenými prodejnami, zhruba od druhého čtvrtletí se trh vzpamatoval a překonal naše očekávání. Zvyšujeme kvalitu péče o zákazníky s kompletními koupelnami a kuchyněmi. Kromě toho výrazně pomohl v tržbách i internet a export. Nadprůměrně rostly prodeje kuchyní, dveří a plovoucích podlah, které jsme zavedli loni jako novinku. Trh si rovněž začal zvykat na nové výrobky s logem SAT včetně patentového nejúspornějšího WC,” uvedl Vala.

Předloni měla firma v ČR a na Slovensku konsolidovaný obrat 4,38 miliardy. Když byly kamenné prodejny zavřené kvůli koronavirovým omezením, podílel se prodej přes internet na maloobchodních tržbách víc než 50 procenty. Teď je to mezi 30 a 40 procenty.

Před časem firma investovala 150 milionů do start-upové společnosti Swiss Aqua Technologies. Vlastní tak i patent na šetrný klozet, jemuž stačí ke spláchnutí 1,5 litru vody.

Podle Valy jde o revoluční inovaci. Patentovaná technologie letos získává certifikace v mnoha zemích a o poptávky firma rozhodně nemám nouzi. „Na největších trzích, na nichž aktuálně působíme, máme čím dál více poptávek a přibývají nové kontrakty z USA či Číny,” řekl již dříve serveru newstream.cz Vala. 

Škoda Auto a výroba baterií pro její elektrické modely

Český průmysl loni vzrostl o 6,4 procenta, polepšila si většina odvětví

Český průmysl loni meziročně rostl o 6,4 procenta po poklesu o více než sedm procent v roce 2020. Polepšila si většina odvětví. Předcovidové úrovně ale průmyslová výroba nedosáhla, důvodem byly problémy automobilového průmyslu. Stavební výroba v Česku se loni vrátila k růstu, meziročně se zvýšila o 1,4 procenta po předchozím poklesu o 6,2 procenta. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

Přečíst článek

Obrat podle Valy stoupl i díky konsolidacím se společnostmi, v nichž drží Siko majoritu. Siko koupilo již dříve menšinový podíl ve francouzské firmě prodávající koupelny s obratem přes půl miliardy korun. Ve francouzském e-shopu Livea vlastní 51 procent. Nově Siko prodává také v Británii.

Siko letos na inovace dá půl miliardy

Skupina letos investuje přes 500 milionů korun. Staví nové prodejny na Slovensku v Košicích a v Bratislavě, místo současných nájemních. Za desítky milionů předělá vzorkovny. „Nahrazujeme jednoho z dodavatelů kuchyní druhým výrobcem z Německa a německé kuchyně tak budou tvořit asi 90 procent naší nabídky,” uvedl Vala. Siko je v kuchyních dvojkou na trhu, největší je Ikea. Do digitalizace letos vloží Siko asi 80 milionů korun. V Čimelicích plánuje do dvou let kvůli zahraniční expanzi nový poloautomatický sklad za 300 až 400 milionů korun. Plochu skladů chce zdvojnásobit.

Skupina Siko má v ČR a na Slovensku asi 1000 zaměstnanců. Loni od ledna do listopadu byla průměrná hrubá mzda 39 097 korun. Letos by chtěla firma průměrné platy zvednout zhruba o sedm procent.

Firmu založila v roce 1991 tehdy čtyřiačtyřicetiletá matka tří dětí Jaroslava Valová. Podnikat začala v obývacím pokoji, první obchod byl v Čimelicích u hlavní silnice na Prahu. Název Siko je zkratkou slov stavební, izolace, keramika a obklady. Siko také vyvíjí vlastní značky.

HiiT, fitness, trénink

Biohacking: Zdravé mitochondrie oddálí stárnutí

Tloustnutí, únava, nemoci a předčasné stárnutí. To vše dokáží způsobit špatně fungující mitochondrie. Další díl seriálu o biohackingu řeší, jak zlepšit mitochondriální zdraví.

Přečíst článek

mléko

Nová „hračka” Billa Gatese: Klimaticky neutrální mléko

Americká firma Neutral začala nabízet mléko, jež má být klimaticky neutrální. Její ambicí je prodávat i další potraviny, které budou mít minimální uhlíkovou stopu. Firmu podpořil fond Billa Gatese.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme