Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Siko už tuší krizi. Očekává první ztrátu v historii firmy. A ne malou

Siko poprvé ve své historii vykázalo ztrátu
ČTK
 ČTK

Firma Siko, největší český prodejce koupelnového vybavení, čeká letos ztrátu 50 až 100 milionů korun. Bude to poprvé ztráta ve třicetileté historii firmy. Loni zisk podle předběžných výsledků klesl z rekordních 140 milionů na 40 milionů. Na Siko dopadá plošný růst nákladů a zpomalující výstavba v Česku.

Tržby Sika v ČR dosáhly loni až 5,5 miliardy korun, meziročně o desetinu více. „Letos ale očekáváme pokles o sedm až dvacet procent. Počítáme s černým scénářem. Staví se méně. Lidé ze stavebnin reportují, že za prosinec a leden poklesly prodeje ztraceného bednění – základní komponenty pro stavbu rodinných domů – o osmdesát procent. To se projevuje už i u nás. Od loňského září do konce roku nám klesaly prodeje v objemových jednotkách, tržby alespoň stagnovaly vzhledem k našemu zvýšení cen. Letos už ale klesají i tržby. Prodává se méně cihel a dalších stavebních komponent. Náklady se nám zároveň zvýšily asi o patnáct procent. Takže raději šetříme a jsme opatrní,” řekl deníku E15 generální ředitel firmy Tomáš Vala.

Valovi

Tomáš Vala: S chytrým WC se nám daří prorážet do světa, jen nás trápí doprava

I návštěvníci odloženého světového veletrhu Expo v Dubaji se mohou těšit z technologického hitu firmy Siko - toalety, která splachuje jen minimem vody.

Přečíst článek

Přípravy na krizi

Siko tak například odkládá plánovanou expanzi na další trhy. Nyní už působí v Maďarsku, Francii, Španělsku či ve Velké Británii. Letos v únoru chtělo Siko zprovoznit v Čimelicích nový sklad. Díky investici 200 milionů korun získá 10 tisíc metrů čtverečních ploch a ukončí pronájmy v některých externích skladech. Do jednoho roku chce Siko zvýšit výkon své solární elektrárny v Čimelicích na dvě megawatthodiny, pokryje tak veškerou tamní spotřebu elektřiny. Firma loni investovala 700 milionů.

Siko mělo předloni konsolidované tržby v ČR a na Slovensku 5,1 miliardy korun, meziročně stouply o 800 milionů. Zisk EBITDA (před zdaněním, odpisy a úroky) vzrostl o 180 milionů na 640 milionů. Tržbám předloni výrazně pomohl i internet a export, nadprůměrně rostly prodeje kuchyní, dveří a plovoucích podlah. Třeba prodej kuchyní stoupá meziročně o 20 procent.

Výhodnější euroúvěry

Firma Siko uvádí, že je v kuchyních dvojkou na trhu, největší je Ikea. Firmy spojené se Siko mají půjčenou zhruba miliardu korun. Většinu úvěrů se firmě povedlo převést na účty v eurech. Za úroky zaplatí letos nižší desítky milionů navíc. Siko zároveň může čerpat z vlastních finančních rezerv; na konci roku 2021 činil nerozdělený zisk asi čtvrt miliardy.

Eurobankovky, ilustrační foto

Půjčky v eurech vyjdou české podniky stále výrazně levněji. Zájem o ně výrazně roste

Firmy čím dál častěji využívají úvěry v eurech. Loni v listopadu podíl eurových úvěrů ve firmách činil již 44 procent a ve zpracovatelském průmyslu dokonce 59 procent. Využívání úvěrů v jednotné evropské měně tak ve firmách meziročně stouplo o 43 procent a ve zpracovatelském průmyslu o 25 procent. S odkazem na údaje České národní banky (ČNB) to sdělil Svaz průmyslu a dopravy.

Přečíst článek

Skupina Siko měla loni v ČR a na Slovensku 1010 zaměstnanců. Loni od ledna do srpna byla průměrná hrubá mzda 42 986 korun.

Firmu založila v roce 1991 tehdy čtyřiačtyřicetiletá matka tří dětí Jaroslava Valová. Podnikat začala v obývacím pokoji, první obchod byl v Čimelicích u hlavní silnice na Prahu. Název Siko je zkratkou slov stavební, izolace, keramika a obklady.

Eurobankovky, ilustrační foto

Hypotéka v eurech. Proč není její sjednání zas tak dobrý nápad

Češi se začali více zajímat o hypotéky v eurech. Ty oproti korunovým úvěrům na bydlení nabízí výhodnější, asi poloviční úrok. Zdaleka ale nejsou tak výhodné, jak se může na první pohled zdát. Proč není sjednání eurové hypotéky zas tak dobrý nápad?

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Rekordní třetí čtvrtletí. Trh s halami ožil, jejich výstavba je nejvyšší od roku 2023

Přečíst článek
Doporučujeme