Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Ruské lady jsou už jen ve třech barvách. Automobilce docházejí kvůli sankcím laky

Lada Niva
harry_nl / Creative Commnos, via Flickr / CC BY-NC-SA 2.0
 ČTK

Největší ruská automobilka AvtoVAZ se momentálně potýká s nedostatkem materiálů pro lakovnu, a tak u prodejců automobilů Lada si nyní lze tyto vozy objednat jen v bílé, černé a tmavozelené barvě, napsal na svém webu hospodářský list Vedomosti. Jde podle něj o důsledek západních sankcí, uvalených na Rusko po invazi na Ukrajinu.

V jiné barvě lady nebudou dříve než v březnu, jiné zdroje deníku ale počítají s omezenou barevností přinejmenším do konce čtvrtletí - a v delším horizontu výrobce informace neposkytuje.

„Jsme ve stálém kontaktu s dodavateli, abychom dosáhli pravidelných dodávek. Počítáme s vyřešením tohoto problému v nejbližších týdnech,” uvedl mluvčí automobilky.

Automobil Moskvič, který se vyráběl do roku 1991 a v roce 2022 začne výroba v Rusku znovu.

Moskvič před třiceti lety zkrachoval. Nyní jej Moskva kvůli odchodu Renaultu začne vyrábět znovu

Rusko plánuje letos v prosinci obnovit výrobu automobilů značky Moskvič ze sovětské éry, uvedl podle agentury Reuters moskevský starosta Sergej Sobjanin. Oživení zaniklé automobilové značky inicioval odchod Renaultu z ruského automobilového trhu kvůli ruské invazi na Ukrajinu. Kontrolní podíl v moskevské továrně, v jejíchž halách se před renaulty vyráběly právě moskviče, francouzská automobilka prodala městu Moskva. Sobjanin v květnu uvedl, že v továrně zachová pracovní místa a obnoví výrobu moskvičů. Značka Moskvič byla založena kolem roku 1930 a fungovala až do roku 1991.

Přečíst článek

Ella Vasiljevová ze společnosti Russkije kraski, která se zabývá výrobou barev a autolaků, uvedla, že firma se snaží najít náhradu za evropské suroviny v Asii, Jižní Americe a dalších zemích. „Bohužel, ne vše se nám dosud podařilo nalézt a ne všechny surovinové složky se shodují s evropskými,” připustila. Na problému usilovně pracují ruské laboratoře.

Před vpádem ruských vojsk na Ukrajinu na konci loňského února byly hlavními dodavateli pro ruský automobilový průmysl zahraniční společnosti a jeden společný podnik. Po vypuknutí války dodávky omezily sankce přijaté západními státy proti Rusku a ruské firmy dosud nejsou s to uspokojit poptávku.

Na pozadí odchodu zahraničních výrobců z Ruska se Lada loni stala jedničkou na ruském automobilovém trhu, ale i tak prodeje lad klesly. AvtoVAZ loni prodal 188 645 aut, což je o 46 procent méně než o rok dříve. Podíl na trhu činil 27,4 procenta.

Prodej aut v Rusku se v loňském roce, kdy Moskva rozpoutala válku na Ukrajině, celkově snížil o 59 procent na 626 300 vozů, což představovalo nejslabší výsledek za několik desetiletí. Většina prodaných modelů byla ruské nebo čínské výroby, západní výrobci v Rusku přerušili výrobu.

Ruský automobilový trh je daleko od svého vrcholu z roku 2008, kdy se v Rusku prodaly téměř tři miliony vozů a kdy se také spekulovalo, že země předstihne Německo jako nejdůležitější automobilový trh v Evropě. Mezinárodní finanční krize a sankce, které následovaly po anexi Krymu, ale tento vývoj změnily.

Automobil Moskvič, který se vyráběl do roku 1991 a v roce 2022 začne výroba v Rusku znovu.

Zpět do komunismu. Rusové začali po 30 letech vyrábět moskviče, ale jako „městský crossover“

Rusko po třicetileté přestávce obnovilo výrobu automobilu Moskvič, známého ze sovětské éry. Vyrábí se v bývalém závodě francouzské automobilky Renault v Moskvě. Oznámil to výrobce nákladních automobilů Kamaz, který je technologickým partnerem závodu.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Ruskému automobilovému trhu v únoru 2023 nadále dominovala domácí automobilka Lada. Na snímku model Largus. Pokud vám připomíná Dacii Logan, není to náhoda.

Škoda v Rusku prodala v únoru jen tři stovky vozů. Celý ruský trh se propadl o tři pětiny

Přečíst článek
Doporučujeme