Ruské lady jsou už jen ve třech barvách. Automobilce docházejí kvůli sankcím laky

Největší ruská automobilka AvtoVAZ se momentálně potýká s nedostatkem materiálů pro lakovnu, a tak u prodejců automobilů Lada si nyní lze tyto vozy objednat jen v bílé, černé a tmavozelené barvě, napsal na svém webu hospodářský list Vedomosti. Jde podle něj o důsledek západních sankcí, uvalených na Rusko po invazi na Ukrajinu.
V jiné barvě lady nebudou dříve než v březnu, jiné zdroje deníku ale počítají s omezenou barevností přinejmenším do konce čtvrtletí - a v delším horizontu výrobce informace neposkytuje.
„Jsme ve stálém kontaktu s dodavateli, abychom dosáhli pravidelných dodávek. Počítáme s vyřešením tohoto problému v nejbližších týdnech,” uvedl mluvčí automobilky.
Rusko plánuje letos v prosinci obnovit výrobu automobilů značky Moskvič ze sovětské éry, uvedl podle agentury Reuters moskevský starosta Sergej Sobjanin. Oživení zaniklé automobilové značky inicioval odchod Renaultu z ruského automobilového trhu kvůli ruské invazi na Ukrajinu. Kontrolní podíl v moskevské továrně, v jejíchž halách se před renaulty vyráběly právě moskviče, francouzská automobilka prodala městu Moskva. Sobjanin v květnu uvedl, že v továrně zachová pracovní místa a obnoví výrobu moskvičů. Značka Moskvič byla založena kolem roku 1930 a fungovala až do roku 1991.
Moskvič před třiceti lety zkrachoval. Nyní jej Moskva kvůli odchodu Renaultu začne vyrábět znovu
Zprávy z firem
Ella Vasiljevová ze společnosti Russkije kraski, která se zabývá výrobou barev a autolaků, uvedla, že firma se snaží najít náhradu za evropské suroviny v Asii, Jižní Americe a dalších zemích. „Bohužel, ne vše se nám dosud podařilo nalézt a ne všechny surovinové složky se shodují s evropskými,” připustila. Na problému usilovně pracují ruské laboratoře.
Před vpádem ruských vojsk na Ukrajinu na konci loňského února byly hlavními dodavateli pro ruský automobilový průmysl zahraniční společnosti a jeden společný podnik. Po vypuknutí války dodávky omezily sankce přijaté západními státy proti Rusku a ruské firmy dosud nejsou s to uspokojit poptávku.
Na pozadí odchodu zahraničních výrobců z Ruska se Lada loni stala jedničkou na ruském automobilovém trhu, ale i tak prodeje lad klesly. AvtoVAZ loni prodal 188 645 aut, což je o 46 procent méně než o rok dříve. Podíl na trhu činil 27,4 procenta.
Prodej aut v Rusku se v loňském roce, kdy Moskva rozpoutala válku na Ukrajině, celkově snížil o 59 procent na 626 300 vozů, což představovalo nejslabší výsledek za několik desetiletí. Většina prodaných modelů byla ruské nebo čínské výroby, západní výrobci v Rusku přerušili výrobu.
Ruský automobilový trh je daleko od svého vrcholu z roku 2008, kdy se v Rusku prodaly téměř tři miliony vozů a kdy se také spekulovalo, že země předstihne Německo jako nejdůležitější automobilový trh v Evropě. Mezinárodní finanční krize a sankce, které následovaly po anexi Krymu, ale tento vývoj změnily.
Rusko po třicetileté přestávce obnovilo výrobu automobilu Moskvič, známého ze sovětské éry. Vyrábí se v bývalém závodě francouzské automobilky Renault v Moskvě. Oznámil to výrobce nákladních automobilů Kamaz, který je technologickým partnerem závodu.
Zpět do komunismu. Rusové začali po 30 letech vyrábět moskviče, ale jako „městský crossover“
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.