Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Přerovská společnost Meopta hlásí rekordní zisky i tržby, pomohla i zvýšená poptávka po polovodičích

Přerovské Meoptě loni vzrostl zisk o třetinu
ČTK
 ČTK

Společnost Meopta-optika, která v Přerově vyrábí optické produkty pro průmyslové, vojenské a spotřební použití, v roce 2022 zvýšila čistý zisk o třetinu na rekordních 1,078 miliardy korun z 806,4 milionu v roce 2021.

Reklama

Nejvyšší hodnota v historii padla i v rámci tržeb, které hlavně díky poptávce po optoelektronice určené pro polovodičový průmysl meziročně vzrostly o 1,364 miliardy korun na 5,038 miliardy. Podnik v příštích měsících změní majitele. Většinový podíl v něm získá nadnárodní investiční fond Carlyle Group. Rodina Rausnitzů, která Meoptu-optiku dosud vlastnila, si v přerovské firmě ponechá menšinový podíl.

Vedení Meopty-optiky loňský rekordní zisk přičetlo zejména lepšímu provoznímu hospodářskému výsledku, který meziročně vzrostl o 84 procent na 1,217 miliardy korun. „Byl tažen vzhůru zejména tržbami a pečlivým řízením a udržením osobních nákladů, které zůstaly téměř beze změny," stojí v komentáři ve výroční zprávě. Meopta-optika hlavně v prvním pololetí evidovala výrazný nárůst objednávek. „V druhé polovině roku jsme my a naši významní zákazníci byli zasaženi obchodními sankcemi USA vůči Číně v souvislosti s výrobou polovodičů," uvedla generální ředitelka Meopty-optiky Alena Moore.

Rubl prudce padá, ruští propagandisté zuří. Dávají to za vinu centrální bance

Ruská měna se v pondělí ráno středoevropského času propadla nad psychologicky důležitou úroveň 100 rublů za dolar. Tato úroveň má značnou symboliku i z pohledu kremelských propagandistů typu Vladimira Solovjova. Ten už minulý týden v ruské televizi rozhořčeně vinil z pádu měny ruskou centrální banku. Nyní je tedy ještě hůře. Navzdory tomu, že právě ruská centrální banka podnikla minulý týden zásadní opatření, které i podle analytiků mělo pád rublu alespoň na čas zbrzdit. To se ale neděje.

Přečíst článek

Hlavní část tržeb získala loni Meopta-optika v oboru strategických systémů, do kterých spadá optoelektronika. Za průmyslové a vojenské optoelektronické aplikace utržila 4,4 miliardy korun, meziročně o 37 procent více. Růst tržeb byl podle vedení Meopty-optiky způsoben zvýšenou poptávkou po polovodičích, na jejichž výrobě se přerovský podnik podílí. Za sportovní a vojenskou optiku Meopta-optika v roce 2022 utržila dohromady 655 milionů korun, meziročně o 35 procent více. Vyšší tržby firmě přinesly například další subdodávky noktovizní předsádky na útočnou pušku určenou pro příslušníky Armády ČR.

Meopta-optika zaměstnává 1700 lidí a 90 procent produkce exportuje do více než 70 zemí. Firma v posledních letech změnila svoji obchodní strategii. „Dnes je to především technologická společnost, která je dodavatelem opticko-průmyslových řešení a průmyslových aplikací například pro polovodičový průmysl či zdravotnictví. Výroba sportovní a vojenské optiky nyní tvoří pouze deset procent objemu prodeje," uvedla již dříve Moore.

Loni na podzim vedení Meopty oznámilo, že na přelomu loňského a letošního roku propustí desetinu svých zaměstnanců, tedy asi 170 lidí. Média poté informovala o chystaném prodeji podniku. Mezi zájemci byla firma Carl Zeiss či americký investiční fond Carlyle Group, který už vlastní většinový podíl v brněnském výrobci elektronových mikroskopů Tescan Orsay. Vlastníci Meopty se nakonec dohodli s fondem Carlyle Group. Hodnota transakce nebyla zveřejněna. Hospodářské noviny krátce před jejím oficiálním oznámením uvedly, že Carlyle Group koupí stoprocentní podíl za necelých 700 milionů eur (16,8 miliardy korun).

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme