PRE zprovoznila další desítky autodobíječek
PRE v prvním čtvrtletí zprovoznila 34 nových dobíjecích stanic pro elektromobily. Spotřeba na dobíjecích stanicích meziročně vzrostla o 45 procent.
Pražská energetika (PRE) v letošním prvním čtvrtletí zprovoznila 34 nových veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v síti PRE Point. Majitelé elektromobilů tak dnes mohou využívat celkem 835 dobíjecích stanic PRE Point, u kterých může v jednu chvíli dobíjet až 1 307 elektromobilů. Z toho 755 dobíjecích stanic je ve vlastnictví Pražské energetiky, zbylých 80 PRE provozuje v partnerském režimu. Jedná se tak o druhou největší dobíjecí síť v Česku, kdy 70 procent dobíjecích stanic je lokalizováno v hlavním městě a zbylých 30 procent ve zbytku Česka.
V prvním kvartálu letošního roku zákazníci uskutečnili celkem 125 tisíc dobíjecích transakcí, což představuje meziroční nárůst o 32 procent. Řidiči elektromobilů využili mezi lednem a březnem k dobití svých vozů celkem 2,45 GWh, to znamená meziroční nárůst o 45 procent.
Neexistuje jediný opravdu protržně smýšlející ekonom, který by odsuzoval elektromobilitu jako takovou. Nebo jakoukoli jinou technologickou změnu.
Lukáš Kovanda: Slabinou elektroaut není jejich pohon, ale byrokraté
Názory
„Jen v letošním roce bylo v Česku dosud registrováno přes 5 500 čistě elektrických aut a k tomu více než 2 700 plug-in hybridních vozů. Celkově se tak na tuzemských silnicích pohybuje přes 66 500 osobních aut s externím dobíjením. Vidíme, že zájem o bateriové vozy stále roste s tím, jak rostou zkušenosti lidí s jejich používáním. To se následně pozitivně promítá do spotřeby elektrické energie na našich dobíjecích stanicích a pochopitelně i na jejich utilizaci,“ říká Libor Hladík, vedoucí sekce E-mobility v Pražské energetice.
Poměr dobíjecích bodů vůči provozovaným bateriovým elektromobilům se ale zatím příliš nemění a stále rostoucí česká dobíjecí infrastruktura je více než dostatečná, jak potvrzuje Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu. „Česká republika se opět posunula v počtu veřejných dobíjecích bodů, kterých je dnes okolo 7 tisíc, což nás v rámci zemí Evropské unie stále řadí na 14. místo. Na jeden veřejný dobíjecí bod tak připadá přibližně 6 čistě bateriových elektromobilů.“
Cestou k úspěšnému přechodu na elektromobilitu i k překonání krize automobilového průmyslu není slevit z ambiciózních cílů a regulí, tvrdí s odvoláním na odborníky na ekologickou dopravu evropský magazín The European Correspondent. Vývoj prý povede k větší konkurenceschopnosti elektromobilů. Evropský trh je však rozmanitý, a co je levné ve Stockholmu, nemusí být levné i v Praze.
Elektromobily budou v EU dostupnější. Češi na ně ale pořád nebudou mít
Money
Celkový výkon veřejné dobíjecí sítě PRE Point dosáhl hodnoty 31,1 MW. V prvních třech měsících letošního roku se zvýšila i průměrná spotřeba na jednu dobíjecí transakci na 19,7 kWh. To znamená meziroční nárůst o téměř 10 procent. Nejvyšší celkovou měsíční spotřebu zaznamenala síť PRE Point v lednu, kdy zákazníci do svých vozů dobili 843 MWh elektrické energie z obnovitelných zdrojů.
Celková spotřeba v prvním kvartálu pak dosáhla hodnoty 2,45 GWh, což znamená 45procentní meziroční nárůst. Meziročně se o 37 procent zvýšil i počet unikátních zákazníků. Zvýšilo se i využití dobíjecích stanic. Utilizace podle výkonu dobíjecích stanic na 3,62 procenta, což znamená meziroční nárůst o 27,5 procenta. Časová utilizace pak narostla na 6,87 procenta. V únoru a březnu letošního roku časová utilizace dokonce přesáhla 7,1 procenta. Nejvyšší spotřebu zaznamenala dobíjecí lokalita Vločka Power Pankrác, kde zákazníci odebrali 77 MWh elektrické energie, následovala lokalita v OC Chodov se 42 MWh a stejného výsledku dosáhla i lokalita u Hornbachu ve Velké Chuchli.
Mezi základní aktivity Skupiny PRE patří prodej, obchodování s elektřinou a plynem po celém území ČR, distribuce elektřiny, její výroba a doplňkové energetické služby. Se svými téměř 850 tisisíci odběrnými místy je třetím největším dodavatelem elektřiny v České republice a prostřednictvím své největší dceřiné společnosti PREdistribuce také provozovatelem distribuční sítě v ČR. V rámci své činnosti podporuje využívání moderních technologických řešení a poskytuje poradenství v oblasti zavádění inovativních technologií a dosahování energetických úspor.
Čím víc elektromobilů brázdí české silnice, tím horlivější diskuze se vedou o nutnosti vybudování dostatečné dobíjecí infrastruktury. Na pokrytí potřeb dobíjení všech elektromobilů proudí miliony ze státní kapsy, ale i ze soukromých firem. Jaká je budoucnost dobíjecí infrastruktury v Česku?
Seriál Elektromobilita: Česko má mít 35 tisíc dobíjecích míst. Bude to stačit?
Money
Mladý podnikatel Pavel (37) vyměnil klasické auto za elektromobil už před dvěma lety. V autě na baterky tak už najezdil tisíce kilometrů. A pochvaluje si, že v porovnání s klasickým „benzíňákem“ šetří na provozu až dvě třetiny nákladů. Co ho na vlastnictví elektromobilu zaskočilo? A zalitoval někdy svého rozhodnutí přesedlat na elektriku?
Seriál Elektromobilita: Přesedlal z „benzíňáku“ na elektromobil a šetří dvě třetiny nákladů
Enjoy
Připravili jsme pro vás užitečný přehled toho, kde hledat informace o nabíjecích stanicích pro elektromobily. A přidali jsme tipy pro nabíjení elektromobilu v Praze.
Seriál Elektromobilita: Kde hledat nejbližší nabíjecí stanice a další užitečné aplikace pro majitele elektroaut
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.