Potvrzeno. PPF a Home Credit v Rusku končí. Bankovní byznys prodají skupině domácích investorů
PPF a Home Credit podepsaly dohodu se skupinou individuálních investorů v čele s Ivanem Tyryškinem o prodeji svých bankovních aktiv v Rusku, včetně dceřiných společností. Cena transakce zůstává tajná. PPF se tak zbavila významné většiny aktiv v Rusku. Zbyly jí tam životní pojišťovna PPF Life Insurance a komerční nemovitosti.
Akvizice Home Credit and Finance Bank (HCFB) i jejích dceřiných společností skupinou soukromých investorů znamená odchod Skupiny Home Credit z ruského trhu. PPF a Home Credit to oznámily v tiskové zprávě. Cena transakce nebude po dohodě obou stran zveřejněna.
V rámci transakce bude kazašská Bank Home Credit, která je dceřinou společností HCFB, prodána akcionářům a manažerům ze skupin PPF a Home Credit. Transakce bude realizována s cílem zajistit kontinuitu pro zaměstnance a klienty Home Creditu v Rusku i Kazachstánu. „HCFB a její dceřiné společnosti vykazují dobré ekonomické výsledky a působí v souladu s regulatorními a právními podmínkami platnými v Ruské federaci a Republice Kazachstán,“ uvedla PPF.
Kdo je Tyryškin?
Ivan Tyryškin výrazně přispěl k budování základů moderních finančních trhů v Rusku jako generální ředitel burzy RTS. Investoval rovněž do řady předních ruských fintechových společností, které dokázal úspěšně rozvíjet. Je jedním ze zakladatelů SPB burzy. Nyní stojí v čele její správní rady a patří k významným akcionářům této burzy, která je jednou z největších platforem pro veřejné obchodování fintechových firem v regionu.
Finanční skupina PPF podniká v 25 zemích v Evropě, Asii a Severní Americe. Investuje do finančních služeb, telekomunikací, médií, biotechnologií, nemovitostí či strojírenství. Do skupiny patří například splátková společnost Home Credit, nemovitostní skupina PPF Real Estate Holding, Air Bank, telekomunikační firmy Cetin a O2, mediální společnost Central European Media Enterprises (CME), strojírenská firma Škoda Transportation nebo provozovatel mýta v ČR CzechToll.
PPF bance, která spadá do skupiny zesnulého miliardáře Petra Kellnera, stoupl loni čistý zisk o 600 milionů korun na 1,747 miliardy korun. Vyplývá to z výroční zprávy za rok 2021. Zisk se ale nedostal na úroveň předpandemického roku 2019, kdy činil 2,6 miliardy korun.
PPF banka stále nevydělává tolik, co před covidem. Kvůli válce omezuje operace v rublech
Money
Společnosti Home Credit ze skupiny PPF, která poskytuje spotřebitelské úvěry, loni v Česku meziročně vzrostl čistý zisk o 47 procent na 361 milionů korun. Firma, která je součástí skupiny Home Credit, to uvedla ve výroční zprávě, kterou vložila do Sbírky listin. Na její zveřejnění upozornil Deník N.
Home Credit poskytl v loňském covidovém roce více půjček, zisk zvedl o polovinu
Zprávy z firem
Šéf Home Creditu Jiří Šmejc se nově stane CEO celé investiční skupiny PPF. Její dosavadní ředitel Ladislav Bartoníček nově povede nově zřízenou Advisory Board to Family. V ní vedle něj a Šmejce usedne také Daniel Křetínský, partner dcery zesnulého Petra Kellnera Anny, uvedla vdova po nejbohatším Čechovi Renáta Kellnerová v interním dokumentu, který má newstream.cz k dispozici. Posléze informaci potvrdil mluvčí PPF Leoš Rousek.
PPF povede Jiří Šmejc. Do vedení investiční skupiny vstupuje Daniel Křetínský
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.