Potraviny za zlomek ceny? Ano, ale prošlé, nebo těsně před propadnutím záruky

Ceny potravin v loňském roce výrazně vzrostly. Přibývá proto zákazníků, kteří své nákupy směřují do obchodů, jejichž zboží je prošlé, nebo na hranici záruční doby. Lékaři ale varují, že právě u potravin není šetření doslova za každou cenu na místě.
Jedenadvacet prodejen v šesti krajích. Taková je stručná vizitka řetězce Nejlevnější potraviny, který již devět let provozuje Milan Flaška. V jeho prodejnách to sice nevypadá příliš nóbl a nevalná je i jejich vůně, mají ale jedno obrovské lákadlo: nízké ceny.
Komu nevadí prošlé potraviny nebo zavakuované odřezky uzenin, ten zde naleznezne nákupní ráj: Kilovka cukru za deset korun, uzený Sedlácký bok za necelých osmdesát, ledovou kávu za devět korun a další podobnou nabídku.
Češi loni přiškrtili svoji spotřebu nejvíce v tomto miléniu, dokonce čtyřikrát více než během globální finanční krize. Drtila je mimořádná inflace a dramatický pokles reálných mezd, výdaje za potraviny omezují již dvacet měsíců v řadě, komentuje čerstvá data Českého statistického úřadu hlavní ekonom Lukáš Kovanda.
Lukáš Kovanda: Češi si loni rekordně utáhli opasky
Názory
“Nakupuji zde ráda, výhrady sice mám, ale potraviny pečlivě vybírám,” říká zákaznice Jana Blažková, která vychází z obchodu ve Slaném. Ta zde nakupuje pravidelně. Prodavačky jsou prý v Nejlevnějších potravinách vždy příjemné a rády se podělí o své zkušenosti. “Některé zákaznice a zákazníky již známe, sledují internetové letáky, jiní se staví jednou a už se nevrátí. Je ale vidět, že se v rodinách šetří, protože k nám nově chodí lidé, kteří určitě nepatří k sociálním případům. Navíc se počet nakupujících zvyšuje,” říká pokladní Jana.
Rizikový nákup
Nákupy prošlého zboží ale mohou být pro zdraví nebezpečné a v žádném případě je nedoporučují lékaři, ani dietologové. “Je to jednoduše ruleta. Lidé kvůli pár korunám riskují své zdraví a tím i ztrátu mnohem více peněz, než činí samotná jednorázová úspora,” uvádí lékařka Pavla Škutinová s tím, že je lepší koupit méně potravin, ale čerstvých, než hromadu prošlých.
Slevové akce pořádají i velké nadnárodní řetězce, ale ty nabízejí jen zboží s končící expirací. Prošlé zboží ne. Podobně se chovají i večerky, zde se v omezeném množství dají také koupit potraviny po době expirace, ale jedná se pouze o trvanlivé zboží, například polévky v prášku, hořčici, či různé sladnosti. V žádném případě zde neprodávají prošlé mléčné výrobky, či uzeniny. “Nákup i prodej prošlých uzenin, byť vakuovaných, je opravdu až trestuhodné. U potravin, jako je cukr, rýže, čaj, nebo káva se překročení lhůty spotřeby tolerovat dá, protože se nekazí,” varuje dietoložka Anna Kupková.
Nákupní centra či restaurace sice loni mnohdy plné byly, ale z toho nakonec – jak se ukazuje – nelze nic moc usuzovat. Dokládají to nově zveřejněná čísla statistiků za celý loňský rok. Tržby maloobchodu se totiž – v inflačním očištění – propadly o více než čtyři procenta. Že to není mnoho? Pak vězme, že je to nejhlubší propad minimálně v tomto miléniu.
Plné nákupáky klamaly, propad útrat Čechů byl loni čtyřnásobný oproti covidu
Money
Na trhu jsou i další obchody, které nabízejí výprodejové potraviny. Patří k nim třeba ústecký internetový portál Potraviny nejen z Německa. “Nabízíme kvalitní drogerii, potraviny a zlevněné zboží nejen z Německých akcí a velkoskladů. Potraviny pořizujeme vždy čerstvé, díky tomu mají co nejdelší dobu trvanlivosti,” uvádí jeho zakladatelka Jaroslava Sládková.
V Praze se na trhu levných potravin prosazuje i firma RJ Food s obchody Potraviny v akci. Zatím provozuje dva, jeden v Tróji a jeden na Lhotce. “Prodáváme zboží, které je v naprostém pořádku, ale bez nás by s velkou pravděpodobností skončilo v odpadu. A to pouze kvůli blížícímu se konci záruční lhůty, neoriginálním obalu, logistickým problémům a podobně,” uvádí firma na svých stránkách.
Obchod Nobilis Tilia není jen tak ledajaký. Je v malé vesnici Vlčí hora na úpatí Českého Švýcarska. Kromě kamenné prodejny s vlastní kosmetikou má také biozahradu či masážní studio. Proto vyhrál první cenu soutěže Visa Czech Top Shop i cenu veřejnosti. Další ocenění dostaly i jiné zajímavé a inspirativní retailové příběhy.
Nejlepší kamenné prodejny Česka? Podívejte se na vítěze soutěže Visa Czech Top Shop
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.