Podnikat v Rusku je nemožné. Stahujeme se, oznámila šéfka švédské H&M
Pro H&M bylo Rusko šestým největším a rostoucím trhem. Zatímco jinde počty svých poboček redukuje, v Rusku je navyšovala. Až do ruské invaze na Ukrajinu. Nyní se druhý největší prodejce módy na světě definitivně z ruského trhu stahuje. Prodejny H&M tam ještě dočasně otevřou, aby vyprodaly zásoby.
Švédský oděvní řetězec H&M na svém webu oznámil, že odchází z Ruska. Firma tam byznys pozastavila už na začátku března, krátce po invazi ruských vojsk na Ukrajinu.
„Po pečlivém zvážení a vzhledem k současné situaci považujeme za nemožné, abychom v Rusku nadále podnikali,” uvedla generální ředitelka Helena Helmerssonová. „Jsme hluboce zarmouceni dopadem, který to bude mít na naše kolegy,” dodala.
Rozhodnutí společnosti odejít z ruského trhu se dotkne zhruba 6000 zaměstnanců. Konec působení H&M v Rusku se podle mluvčího společnosti bude týkat 170 kamenných obchodů a jejich webových prodejních kanálů.
Řetězec má v plánu fyzické prodejny dočasně znovu otevřít, aby v Rusku prodal zbývající zásoby. Očekává se, že likvidace bude stát přibližně dvě miliardy švédských korun (4,6 miliardy korun). Částku firma zahrne do výsledků za třetí čtvrtletí jako jednorázové náklady.
Prodej v Rusku zastavilo několik dalších maloobchodních prodejců, například společnosti Inditex či Adidas. Americký maloobchodní řetězec TJX a největší polský maloobchodní prodejce módy LPP se rozhodli své obchody v Rusku prodat.
Španělský Inditex, majitel obchodů Zara, minulý týden svým akcionářům sdělil, že své aktivity v Rusku nechá zatím jen pozastavené. „Jsme v kontaktu se všemi subjekty, kterých se to pozastavení dotklo, a zkoumáme různé alternativy. (...) V tuto chvíli však neexistuje jiné rozhodnutí než situaci nadále sledovat,” uvedl generální ředitel společnosti Inditex Oscar García Maceiras.
Rusko, zasažené sankcemi za agresi vůči Ukrajině a také problémy v dodavatelských řetězcích, legalizovalo takzvaný paralelní dovoz. Ten umožňuje maloobchodníkům dovážet výrobky ze zahraničí bez souhlasu vlastníka ochranné známky. Paralelní dovoz média připomínají také v souvislosti s prodejem mobilních telefonů.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.