Podnikat v Rusku je nemožné. Stahujeme se, oznámila šéfka švédské H&M
Pro H&M bylo Rusko šestým největším a rostoucím trhem. Zatímco jinde počty svých poboček redukuje, v Rusku je navyšovala. Až do ruské invaze na Ukrajinu. Nyní se druhý největší prodejce módy na světě definitivně z ruského trhu stahuje. Prodejny H&M tam ještě dočasně otevřou, aby vyprodaly zásoby.
Švédský oděvní řetězec H&M na svém webu oznámil, že odchází z Ruska. Firma tam byznys pozastavila už na začátku března, krátce po invazi ruských vojsk na Ukrajinu.
„Po pečlivém zvážení a vzhledem k současné situaci považujeme za nemožné, abychom v Rusku nadále podnikali,” uvedla generální ředitelka Helena Helmerssonová. „Jsme hluboce zarmouceni dopadem, který to bude mít na naše kolegy,” dodala.
Rozhodnutí společnosti odejít z ruského trhu se dotkne zhruba 6000 zaměstnanců. Konec působení H&M v Rusku se podle mluvčího společnosti bude týkat 170 kamenných obchodů a jejich webových prodejních kanálů.
Řetězec má v plánu fyzické prodejny dočasně znovu otevřít, aby v Rusku prodal zbývající zásoby. Očekává se, že likvidace bude stát přibližně dvě miliardy švédských korun (4,6 miliardy korun). Částku firma zahrne do výsledků za třetí čtvrtletí jako jednorázové náklady.
Prodej v Rusku zastavilo několik dalších maloobchodních prodejců, například společnosti Inditex či Adidas. Americký maloobchodní řetězec TJX a největší polský maloobchodní prodejce módy LPP se rozhodli své obchody v Rusku prodat.
Španělský Inditex, majitel obchodů Zara, minulý týden svým akcionářům sdělil, že své aktivity v Rusku nechá zatím jen pozastavené. „Jsme v kontaktu se všemi subjekty, kterých se to pozastavení dotklo, a zkoumáme různé alternativy. (...) V tuto chvíli však neexistuje jiné rozhodnutí než situaci nadále sledovat,” uvedl generální ředitel společnosti Inditex Oscar García Maceiras.
Rusko, zasažené sankcemi za agresi vůči Ukrajině a také problémy v dodavatelských řetězcích, legalizovalo takzvaný paralelní dovoz. Ten umožňuje maloobchodníkům dovážet výrobky ze zahraničí bez souhlasu vlastníka ochranné známky. Paralelní dovoz média připomínají také v souvislosti s prodejem mobilních telefonů.
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?