OceanGate je plně odpovědná za smrt posádky ponorky Titan. Ignorovala veškerá rizika, tvrdí vyšetřovatelé

Tragédii ponorky Titan, při níž v roce 2023 zahynulo pět lidí během cesty k vraku Titanicu, způsobily závažné konstrukční chyby a nedostatečná údržba. Vyšetřovací zpráva americké pobřežní stráže tvrdě kritizuje firmu OceanGate, která podle ní ignorovala bezpečnostní rizika a pokračovala v provozu navzdory známkám poškození trupu.
Hlavní příčinu destrukce ponorky Titan, ve které v červnu 2023 na cestě k vraku Titanicu zahynulo pět lidí, vidí vyšetřovací panel Pobřežní stráže Spojených států v počínání firmy OceanGate Expeditions, která plavidlo vlastnila. Vyplývá to z dnes zveřejněné vyšetřovací zprávy. Podle ní se firma dopustila řady pochybení v koncepci ponorky, její konstrukci, testování a pak i v provozu, kdy například dostatečně neprošetřila vzniklé závady. Mezi okolnosti, které přispěly k nehodě, zpráva zmiňuje i toxické vztahy ve firmě, která zatím zprávu nekomentovala.
Ponorka byla rozdrcena tlakem vody, když se potápěla k vraku Titanicu v Atlantickém oceánu. Na palubě bylo pět lidí, kteří všichni zemřeli. Několikadenní snaha Titan najít a lidi zachránit přitáhla zájem světových médií. Trosky byly nalezeny ve vzdálenosti přibližně 490 metrů od přídě Titaniku, který spočívá na mořském dně v hloubce kolem 3800 metrů od svého ztroskotání v roce 1912.
OceanGate ignorovala rizika
„Vyšetřovací panel určil, že primárními faktory, které přispěly k ztroskotání, byl nevhodný design, certifikace, údržba a proces kontroly (ponorky) Titan ze strany OceanGate," uvedla pobřežní stráž v prohlášení pro tisk. Samotná zpráva pak vyjmenovává řadu pochybení, kterých se podle vyšetřování firma dopustila v návrhu konstrukce ponorky, při její výrobě a později při provozu. Firma například neurčila životnost zařízení. „OceanGate pokračovala s provozem Titanu i po řadě incidentů, které narušily integritu trupu a dalších kritických součástek ponorky, aniž by vhodně vyhodnotila a provedla inspekci trupu,“ uvádí zpráva.
Vyšetřovací panel poukázal, že návrh konstrukce ponorky dostatečně neprobádal reakci použitých materiálů na vysoký tlak, který nastává při ponoru ve velkých hloubkách. Společnost ani neprovedla všechny vhodné testy. Podle zprávy další informace poukazují i na vady při konstrukci ponorky.
Vyšetřovací panel pobřežní stráže také kritizuje firmu za nedostatečnou kulturu bezpečnosti, za toxické vztahy na pracovišti, které mohly narušit dodržování bezpečnostních pravidel, i za podceňování rizik podmořské turistiky. Vedení firmy například mluvilo o ponorce jako o nezničitelném zařízení, což se ukázalo jako přehnaně optimistické tvrzení. Vedle toho vyšetřovací zpráva také doporučuje větší kontrolu úřadů nad tímto sektorem.
Zpráva kritizuje vedení firmy i jejího šéfa Stocktona Rushe, který při nehodě zahynul. Rush podle zprávy vyvolal "falešný pocit bezpečnosti" uváděním zavádějících tvrzení a polopravd ohledně testování a konstrukce ponorky. Vedení firmy ji označovalo za nezničitelnou, což se ukázalo jako přinejmenším příliš optimistické tvrzení. Podle vyšetřovatelů vedení vytvořilo ve firmě "organizační kulturu, která vedla ke zvýšení operačního rizika".
Počínání firmy však usnadnila nedostatečná a neefektivní regulace těchto podnikatelských aktivit. Zpráva tak vyzývá k zlepšení dohledu nad tímto sektorem.
Ponorku Titan zpráva popisuje jako "nezdokumentované, neregistrované, necertifikované" komerční plavidlo, které bylo vyrobeno v roce 2021. Firma OceanGate tvrdila, že ponorka může dosáhnout hloubky až 4000 metrů s pěti lidmi na palubě. Před incidentem při poslední plavbě uskutečnila několik podmořských expedic k vraku Titanicu.
Dějiny ukazují, že lidé neumí odolat kouzlu pozemských extrémů - nejvyšších hor, nejhlubších oceánů, a dokonce i nejzazších okrajů atmosféry. S rozvojem technologií vznikl rozsáhlý průmysl extrémní turistiky, který lidem - většinou těm bohatým - nabízí možnost podívat se smrti do očí, ovšem s ochranou pořádné bezpečnostní sítě.
Průmysl extrémní turistiky živí superboháči. Kdo ale platí mise za jejich záchranu?
Money
Americký miliardář, který se zabývá luxusními nemovitostmi, a hloubkový průzkumník plánují cestu v ponorce, aby prozkoumali Titanic. Magnát a dobrodruh z Ohia Larry Connor a Patrick Lahey, spoluzakladatel společnosti Triton Submarines, tvrdí, že chtějí s ponorkou sestoupit do hloubky přibližně 3800 metrů, aby si prohlédli vrak lodi v severním Atlantiku, uvedla BBC. Soukromý sektor ponorek byl otřesen poté, co loni při cestě k Titaniku zahynulo pět lidí, když plavidlo postavené společností OceanGate implodovalo.
Rok po tragické implozi ponorky Titan plánuje miliardář ponor k vraku Titaniku
Enjoy
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.