Klan Berlusconiho přitvrzuje hru o ProSieben. PPF mlčí, zatím

Holdingová společnost italské rodiny Berlusconiů MFE-MediaForEurope (MFE) zvýšila nabídku za převzetí německé mediální skupiny ProSiebenSat.1. Do snah o její převzetí se podle médií mezitím vložila německá vláda. Státní ministr pro kulturu a média Wolfram Weimer varoval před ohrožením svobody médií a pozval italského mediálního magnáta Piera Silvia Berlusconiho (na snímku) na setkání a rozhovor. O ovládnutí ProSiebenSat.1 usiluje kromě MFE také česká investiční skupina PPF.
MFE podle pondělního oznámení nabízí nově za jednu akcii německé firmy 1,3 vlastní akcie místo dosavadních 0,4 akcie. To platí k hotovostní nabídce 4,48 eura za akcii. Za jednu akcií německé firmy tak nyní nabízí 8,62 eura, lhůta pro přijetí nabídky trvá do 13. srpna. PPF nyní nabízí sedm eur za akcii a chce svůj podíl zvýšit z nynějších téměř 15 procent až na 29,99 procenta.
Představenstvo ProSiebenSat.1 vylepšenou nabídku od MFE uvítalo. Firma dodala, že po zveřejnění a přezkoumání upravené nabídky vydají představenstvo a dozorčí rada zákonem vyžadované odůvodněné stanovisko k této nové nabídce.
„Možné převzetí by ovlivnilo mediální mocenskou strukturu v naší zemi,“ řekl Weimer agentuře Reuters. Silné a nezávislé soukromé televizní skupiny jsou podle něj pro Německo důležité. „Změna ve vlastnické struktuře nesmí vést k omezení novinářské nezávislosti. Mediální moc není nikdy neutrální - ať ji koupí kdokoli, nese politickou zodpovědnost,“ dodal. V rozhovoru s časopisem Der Spiegel zdůraznil, že je potřeba situaci podrobně zkoumat, když by tak důležitou mediální společnost mohl převzít a kontrolovat „zahraniční investor“.
ProSiebenSat.1 Media je největší soukromá televizní skupina v Německu. Vysílá 15 bezplatných a placených televizních kanálů a provozuje streamovací platformu Joyn. Hlavním televizním kanálem skupiny je ProSieben, zkráceně Pro 7. Podnik také působí na rozhlasovém nebo tiskovém trhu a provozuje rovněž on-line seznamovací platformu. Zaměstnává kolem 7000 lidí.
Italská mediální skupina MFE-MediaForEurope, nad kterou má kontrolu rodina Berlusconiů, zvažuje zvýšení nabídky na převzetí německé televizní společnosti ProSiebenSat.1. Reaguje tak na plán české investiční skupiny PPF zdvojnásobit svůj podíl v německém podniku. Informuje o tom agentura Reuters, která se odvolává na zdroj blízký situaci.
Berlusconi vs. Kellner. Dědicové miliardářů se přetahují o vliv v největší soukromé německé televizi
Zprávy z firem
MFE aktuálně vlastní 30,14 procenta akcií společnosti, zatímco PPF drží 14,94 procenta. Obě společnosti letos učinily nabídku na zvýšení svého podílu v ProSiebenSat.1. Po březnové nabídce MFE přišla v červnu PPF s protinabídkou. Představenstvo ProSiebenSat.1 i dozorčí rada protinabídku sedm eur za akcii sice uvítaly, označily ji ale za neadekvátní z finančního hlediska. MFE poté uvedla, že by mohla ještě přijít s vlastní protinabídkou.
Berlusconi podle zdroje agentury Reuters se setkáním s Weimerem souhlasil. Uskutečnit by se mělo po letní pauze. Podle stejného zdroje chce státní ministr kromě novinářské nezávislosti televizní skupiny zajistit i to, že centrála stanice zůstane v Mnichově a že zůstanou zachována pracovní místa.
Skupina PPF podniká ve 25 zemích Evropy, Asie, Severní Ameriky a jižní Afriky. Investuje do telekomunikací, médií, finančních služeb, e-commerce, nemovitostí, biotechnologií a strojírenství. Skupina vlastní aktiva za 41,7 miliardy eur, v přepočtu přes bilion korun, a zaměstnává celosvětově zhruba 45 tisíc lidí.
MFE vlastní komerční televizní stanice v Itálii a ve Španělsku. Syn někdejšího italského premiéra Silvia Berlusconiho a šéf společnosti Pier Silvio Berlusconi reaguje expanzí v Evropě na rostoucí dominanci amerických streamovacích gigantů v čele s Netflixem.
Přetahovaná o vliv v ProSiebenSat.1 mezi rodinou Silvia Berlusconiho a skupinou PPF nekončí. Představenstvo i dozorčí rada německé mediální společnosti vítají nabídku PPF zvýšit podíl ve společnosti na 29,99 procenta. Nabídnutou cenu sedm eur za akcii ale oba orgány označily za neadekvátní z finančního hlediska. Proto ani nebudou vydávat doporučení akcionářům, zda mají nabídku přijmout, píše agentura Reuters.
PPF chce posílit v německých médiích. Ale nenabízí dost, zní z ProSiebenSat.1
Zprávy z firem
Největší soukromá televizní skupina na německém trhu ProSiebenSat.1, jejímž druhým největším akcionářem je PPF Renáty Kellnerové, dostatečně nevydělává, musí stlačit náklady. Chystá se proto zrušit na 400 pracovních míst, což je asi desetina z celku.
Německá mediální skupina navázaná na PPF šetří. Zruší asi desetinu pracovních míst
Zprávy z firem
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.