Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Freshstart: Prostor k podnikání (nejen) v gastronomii. Jak vybrat to pravé místo?

 nst
nst

Vybrat si ten pravý prostor k otevření gastro podniku je významný krok v byznysové kariéře. Místo, kde bude restaurace, kavárna nebo bar, přímo ovlivní, kolik lidí podnik navštíví a tím pádem i výši tržeb. Proto tým Freshstartu připravil 3 tipy na hledání místa k podnikání.

Místo na podnikání určuje zákazník

V ideálním případě by se měl podnik přiblížit cílovým zákazníkům. Fancy restaurace ve studentském kampusu nejspíš nebude to pravé. Ale kavárna nebo bar už mají v takovém místě větší šanci na úspěch.

Pokud podnikatel nezná danou lokalitu, pomůže mu orientace na čísla. Je třeba si vypracovat:

  • Analýzu cílové skupiny – Zkoumání cílovky v určité lokalitě vychází z demografických údajů. Data mohou informovat třeba o věku obyvatel v dané oblasti, jak je to tam s turisty nebo jaká je prognóza do budoucna - kolik lidí a jak starých na daném místě bude bydlet třeba za 5 nebo 10 let. 

Tip: Informace o vývoji obyvatelstva jsou k dohledání na stránkách Českého statistického úřadu.

  • Analýzu konkurence – Poznatky o konkurenci přinesou i informace o tom, jaké lidi daný typ podnikání přitahuje a jaké jsou jejich potřeby. Zároveň je potřeba se v boji o zákazníka dostatečně odlišit – nevyplatí se například otevírat italskou restauraci v místě, kde už jedna zavedená a prosperující je.

Najděte svou konkurenční výhodu a buďte lepší než vaši konkurenti

Pronájem prostor k podnikání – na velikosti záleží

Dále je nutné si ujasnit, jak má gastro podnik vypadat. Podle toho lze odhadovat, jak velkou plochu hledat.

  • Pro kolik zákazníků je myšlený gastro podnik?
  • Jak velkou je potřeba mít kuchyň, případně zda si vystačí bar?
  • Sklad je nutnost, počítáte s ním?
  • Jak velké musí být sociální zařízení?

Tyto otázky nelze ignorovat ani při čtení vyhlášky o požadavcích na stravovací služby. Bez jejího splnění totiž nikdo gastro podnik neotevře. Vysněné místo musí splňovat i normy ohledně pitné a odpadní vody, větrání, osvětlení nebo vytápění kuchyně a další hygienické nároky.

Budget určuje, kde podnikat

Další element, který zamíchá s tím, kde otevřít gastro podnikání, jsou peníze. Proto je klíčové najít takový prostor, který zohlední jak zákazníky, tak rozpočet. Vybírat jen podle cen nájemného se ovšem nevyplácí, protože místo nemusí vyhovovat cílovce. A taky nemá smysl se zadlužit kvůli hezkým prostorům. Cílem je tedy najít balanc mezi prostorem, který si podnikatel může dovolit a místem, které bude blízko zákazníkům.

Rozpočet se netočí jen kolem nájmu

Do hry zvané budget ale vstupují další faktory. Podnikatel Šimon Kotmel našel prostor k otevření kavárny Anežka na stránkách běžných realitek a přišlo mu divné, že je nájem v centru Prahy tak levný. Nakonec se ale nízký nájem dorovnal vysokými investicemi, které do prostoru musel dát. „Když jsme chtěli vymalovat, začali opadávat kusy omítky a museli jsme to celé oškrábat. Chtěl jsem mít vše nejlevnější, a nakonec jsem neušetřil vůbec,“ popisuje podnikatel, kterého projekt stál další 3 miliony korun.

Celý rozhovor s Šimonem Kotmelem najdete na You Tube nebo Spotify

Lidé se do podnikání pouští z různých důvodů. Proto před otevřením vysněného gastro podniku musí mít každý podnikatel ve svých motivech jasno. I při hledání místa je proto vhodné držet se svého podnikatelského plánu. Jen díky tomu bude obyčejné místo to pravé – byznys nepotopí, ale naopak nakopne. 

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Tréninky vyjednávání ve Fascinating Academy s Radimem Paříkem
video

Sedm fází vyjednávání podle Paříka. Ve které pohořela důchodová reforma?

Přečíst článek
Doporučujeme