Freshstart: Jak být lepší než konkurence? Analýza trhu a další 3 tipy
Překonat konkurenci je v podnikání klíčem k úspěchu. Je na místě myslet nejen na způsoby, jak svou firmu na trhu udržet, ale také na to, jak dál prosperovat. Na co se zaměřit, aby byl jeden byznys lepší než ostatní? V novém článku přinášíme 3 tipy, jak nad konkurencí vyzrát.
Konkurenční výhoda – to je oč tu běží
Základem je být jiný. To znamená buď snížit cenu nebo přijít s novým a inovativním řešením v podnikání. Cena je sice důležitá, ale v dlouhodobém horizontu není udržitelné ji držet extrémně nízko. Velké firmy jsou totiž v udávání cen mocným pánem a konkurovat jim v této oblasti je pro menší podniky náročné.
Řešením je najít díru na trhu, která bude představovat konkurenční výhodu. Jednoduše to ilustruje rozhodnutí podnikatele v gastru a kultuře Šimona Kotmela, který pořádal v Burze#4 koncerty zdarma nebo při zařizování baru nakoupil sklenice místo plastových kelímků. „Naproti nám byl podnik, kde nalévali jen do kelímků a kdybych si měl vybrat z čeho pít, vybral bych si sklo. Vždycky,“ popisuje. Šlo o dražší variantu, ale konkurenční výhoda byla najednou na světě.
Jaké lze zvolit konkurenční výhody?
- Propracovaný zákaznický servis
- Kvalitu a původ výrobků
- Neotřelý design
- Rychlost dodání a flexibilita při reklamacích
- Údržba, instalace a další služby v ceně výrobku
- Úplně nové produkty nebo služby, které na trhu chybí
Celý rozhovor se Šimonem Kotmelem je k dispozici na YouTube a Spotify.
Analýza trhu a konkurence
Základem pro byznys je, aby podnikatel rozuměl svému trhu, zákazníkům a také nabídce konkurenta. Co to ale znamená?
Analýza trhu
- Informace o velikosti trhu – Nejprve je zásadní si určit, kolik se na trhu pohybuje klientů a jaká je poptávka. Zjistit se to dá třeba skrze informace o hledanosti produktu ve vyhledávačích.
- Nabídka, poptávka, cena a jejich vývoj – Podle zákonů trhu platí, že s rostoucí cenou roste nabídka a zároveň klesá poptávka. Aktuální vývoj cen na trhu určují zejména velké firmy.
- Znát zákazníka je základ - Je dobré si vytvořit si obrázek ideálního zákazníka (tzv. personu), identifikovat jeho problémy a z toho pramenící nákupní chování.
Analýza konkurence
Při analýze konkurence je nutné znát její silné a slabé stránky a podle toho učinit další kroky. Právě identifikace slabých stránek a oblastí konkurentů je klíčová. Rozprostře se totiž pole možností, kde může jiný podnik vyniknout.
Marketing jako metla lidstva
Lidé dávají přednost tomu, co znají a čemu věří. A v podnikání to platí stejně. Proto je dobré pracovat na kvalitním marketingu, který zvýší nejen povědomí o značce, ale i prodeje. Investice do marketingu a propagace není ani z této perspektivy zbytečná.
Překonávání konkurence je nikdy nekončící závod. Bez analýzy trhu, přizpůsobení zákazníkům nebo inovativního ducha to ale nepůjde. Kombinace strategického myšlení s tím kreativním může vést k tomu, že daný podnik třeba jednou bude konkurovat úplně jiným hráčům.
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?