Éra concordů se vrací. United Airlines sází na nadzvukový Overture
Americká letecká společnost United Airlines sází na nadzvukové cestování. Od firmy Boom technology koupí 15 letadel Overture s opcí na dalších 35 strojů. Počítá se s tím, že nadzvuková letadla s prvními pasažéry vzlétnou v roce 2029. Katalogová hodnota jednoho stroje činí 200 milionů dolarů, cena kontraktu tedy je tři miliardy dolarů (asi 63 miliard korun), uvedl to Blake Scholl, zakladatel a šéf společnosti Boom s tím, že výrobce letadel žádné slevy neposkytuje.
Aerolinky United plánují být prvním provozovatelem letadla Overture, které bude mít kapacitu až 88 míst. Za strategické společnost považuje své základny na pobřeží. Plánuje tříapůlhodinový let z Newarku ve státě New Jersey do Londýna a šestihodinový let ze San Franciska do Tokia.
Boom dosud na vývoj letadla od investorů získal 250 milionů dolarů. Náklady do prvního letu společnost vyčíslila až na osm miliard dolarů. United je pro firmu se sídlem v Denveru prvním zákazníkem, který složil finanční zálohu. Předběžnou objednávku podaly letecká společnost Japan Airlines a Virgin Group miliardáře Richarda Bransona.
Trh s novými nadzvukovými letadly by mohl do roku 2040 dosáhnout 160 miliard dolarů, odhadl v prosinci analytik skupiny UBS Myles Walton. Rychlost bude podle něj atraktivní pro segment firemního a obchodního cestování.
Letadlo Overture dosáhne rychlosti přibližně 2100 kilometrů za hodinu, tedy mach 1,7 (jeden mach odpovídá rychlosti zvuku). Poletí tedy zhruba dvakrát rychleji než běžná proudová dopravní letadla. Cestovní výška přesáhne 18 tisíc metrů, a bude tedy vyšší než u ostatních komerčních letadel. Nadzvukovou rychlostí bude stroj létat podobně jako dříve Concorde pouze nad oceánem.
První nadzvukové civilní dopravní letouny Concorde se na pravidelných linkách objevily začátkem roku 1976. Než se v červenci 2000 u Paříže jeden z letounů zřítil, byly concordy považovány za naprosto spolehlivé. Jejich provoz byl ukončen v říjnu 2003, ránu jim zasadila mimo jiné krize letecké dopravy po 11. září 2001.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.