Chybějící díly a rostoucí ceny vstupů podlamují důvěru podnikatelů v rychlé oživení
Důvěra v českou ekonomiku se v září meziměsíčně potřetí snížila, proti srpnu klesla o 2,4 bodu na 96,2 bodu, uvádí Český statistický úřad. Nálada se zhoršila u podnikatelů i spotřebitelů. Důvodem pesimismu firem je pokračující nedostatek materiálů a jejich zdražovaní, u spotřebitelů vyvolává obavy zvyšování cen.
„Slabší vývoj indikátorů důvěry v září není až takovým překvapením a předznamenávaly jej již obdobné indikátory z eurozóny či Německa, které obdobně jako v případě tuzemské ekonomiky naznačují, že problémy v dodavatelských řetězcích a vyšší náklady spojené s růstem cen komodit podlamují ekonomické zotavování, a to zejména v průmyslu,” komentoval výsledky konjunkturálního průzkumu hlavní ekonom České bankovní asociace Jakub Seidler.
U podnikatelů důvěra v ekonomiku v září klesla meziměsíčně o 1,8 bodu na 95,3 bodu. Podle vedoucího oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ Jiřího Obsta vývoj podnikatelské důvěry dál negativně ovlivňuje nedostatek klíčových komponentů v průmyslu a nedostatek a rychle rostoucí ceny stavebních materiálů. „Situace v autoprůmyslu je natolik závažná, že nutí podniky výrazně utlumovat nebo rovnou pozastavovat výrobní činnost. Problémy ve stavebnictví navíc umocňuje dlouhotrvající nedostatek zaměstnanců,” doplnil Obst.
Ceny v průmyslu rostly v srpnu nad očekávání závratně, meziročním tempem 9,3 procenta. To je nejvýraznější nárůst od dubna 1993. Lukáš Kovanda: Přepravní a výrobní krize si vybírá svou daň. Výrobní inflace se urvala
Názory
Mezi průmyslovými podniky důvěra klesla o 4,6 bodu na hodnotu 92,5. Stav zásob hotových výrobků se proti předchozímu měsíci podle ČSÚ sice mírně zvýšil, nicméně podíl podnikatelů, kteří očekávají v příštích třech měsících vyšší tempo výroby, je nejnižší od listopadu 2020.
U firem podnikajících ve stavebnictví se důvěra proti srpnu snížila o 4,8 bodu na 111,6 bodu. Přibylo stavařů, kteří hodnotí svou poptávku po stavebních pracích jako nedostatečnou.
Firmy z odvětví obchodu a služeb byly v září proti srpnu při pohledu na ekonomickou situaci ale optimističtější. V obchodu důvěra podnikatelů stoupla o 1,2 bodu na 103,6 bodu a ve vybraných odvětvích služeb včetně bankovního sektoru o 1,1 bodu na 95,3 bodu.
Výrobci zdražují, spotřebitelé si zoufají
Rostoucí ceny vstupů, ať už jde o suroviny, materiály, dopravu nebo energie, výrobci postupně promítají do cen produkce. „Oproti loňskému roku se nám zvýšily vstupy do výroby o 32 procent. Vedle zdražování vstupů jako jsou suroviny, materiály nebo doprava, které v posledním roce rostou nejvíce za třicet let, pociťujeme i růst cen energií. Jsme nuceni tedy část těchto zvýšených nákladů přenést alespoň částečně i do prodejních cen, které porostou v průměru o 15 až 20 procent, potvrzuje Tomáš Mertlík, ředitel a majitel společnosti Batist Medical, výrobce zdravotnických prostředků z Červeného Kostelce.
Výrobní inflace se tak přelévá do té spotřební, což zase snižuje důvěru spotřebitelů. Ta meziměsíčně klesla o 5,3 bodu na 100,7. Podle ČSÚ přibylo respondentů očekávajících pro příštích 12 měsíců zhoršení celkové ekonomické situace a současně ubylo těch, kteří čekají, že se zlepší jejich vlastní finanční situace.
„Spotřebitelé se výrazně obávají zvyšování cen, což vnímají jako jeden z významných faktorů, které mohou v budoucnu ohrozit jejich finanční situaci,” uvedla Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů.
Polovina Čechů oslovených v průzkumu Banky Creditas očekává v následujících pěti letech inflaci nad čtyřmi procenty. Vlivu inflace na své úspory se pak obává 81 procent lidí. Průzkum: Češi v následujících pěti letech počítají s velkým zdražování
Money
Důvěra v českou ekonomiku v červenci po třech měsících růstu otočila. Proti červnu se snížila o 4,3 bodu na 99,7 bodu, uvedl Český statistický úřad (ČSÚ). Pokles byl vyvolán nedostatkem a zdražováním materiálů a zařízení v průmyslu.Důvěra v ekonomiku klesla. Průmysl trápí chybějící díly, spotřebitele inflace
Money
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?