Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Boj o moc v Tatře. Promet zablokoval miliardové investice, CSG zuří

Nová Tatra Force se systémem automatizovaného řízení
Tatra
 ČTK

Menšinový akcionář automobilky Tatra Trucks, skupina Promet, zablokoval na páteční valné hromadě navýšení základního kapitálu firmy, které je klíčové pro chystané miliardové investice. V tiskových prohlášeních to uvedli představitelé Tatry a jejího většinového akcionáře, skupiny Czechoslovak Group (CSG). Promet Group reagovala, že odmítla navýšení základního kapitálu o 2,7 miliardy korun, protože k tomu vedení Tatry neposkytlo podklady.

Promet podle generálního ředitele Tatra Trucks Kristijana Fiketa zablokoval zvýšení kapitálu potřebné pro uskutečnění investic za více než sedm miliard korun. „Tento investiční plán měl umožnit zdvojnásobení výroby, modernizaci provozů a vznik stovek nových pracovních míst v regionu,“ uvedl. „Nejde o žádnou vizi na papíře – jde o konkrétní a připravený projekt s okamžitým dopadem na budoucnost Tatry,“ doplnil Fiket.

Sedm miliard. Nový šéf Tatra Trucks vede automobilku do nové éry a nebojí se utrácet

Automobilka Tatra Trucks z Kopřivnice na Novojičínsku chystá investice za více než sedm miliard korun. Chce se přetvořit v moderní a udržitelný průmyslový komplex. Chce přitom posílit svoji konkurenceschopnost na globálních trzích a zdvojnásobit kapacitu výroby.

Přečíst článek

„Dnešní postoj na valné hromadě Tatry ze strany minoritního akcionáře, skupiny Promet Group, a její ředitelky Denisy Materové je otevřeným útokem na budoucnost automobilky Tatra,“ prohlásil místopředseda představenstva a výkonný ředitel CSG David Chour. „Promet Tatru brzdí a neustálými ataky na členy orgánů a vedení se ji jen snaží destabilizovat,“ uvedl.

Před měsícem Tatra oznámila, že chystá investice za více než 7,3 miliardy. Cílem je podle firmy zvýšit výrobní kapacitu až na 3000 vozidel ročně, posílit konkurenceschopnost na globálních trzích a proměnit továrnu v moderní a udržitelný průmyslový komplex. Investiční program chtělo vedení firmy financovat bankovními úvěry a interními zdroji, dotacemi a také právě navýšením základního kapitálu.

Denisa Materová je novou generální ředitelkou Promet Group

Mezi akcionáři Tatry to vře. Strnad zkouší vyšachovat rodinu Materových

Vztahy mezi potomky zachránců kopřivnické Tatry se zakalují. Zbrojař Michal Strnad se necelý rok po smrti průmyslníka Reného Matery snaží z byznysu vyšachovat dědičku menšinového podílu Denisu Materovou (na snímku).

Přečíst článek

Mezi akcionáři Tatry to vře

„Bohužel ani dnes nám vedení Tatry Trucks neodprezentovalo kompletní dlouhodobou strategii společnosti, která by odůvodnila požadavek na 2,7 miliardy korun na zvýšení základního kapitálu,“ odůvodnila Materová, proč Promet navýšení kapitálu nepodpořil. „Co jsme chtěli podpořit a navrhli valné hromadě ke schválení, jsou investice i případné potřebné navýšení základního kapitálu pro realizaci kritické investice v hodnotě 100 milionů korun,“ doplnila. Toto nižší navýšení ale podle ní valná hromada neschválila.

Podívejte se, co všechno Tatra Trucks vyrábí:

„Místo jakékoli smysluplné spolupráce sledujeme ze strany vedení Prometu dlouhodobě obstrukční a šikanózní jednání – od veřejného šíření nepravdivých výroků až po požadavky na valné hromadě na okamžité odpovědi k rozsáhlým a složitým otázkám,“ uvedl výkonný ředitel CSG Chour.

K chystaným miliardovým investicím podle Materové ale vedení Tatry neposkytlo základní informace, které podobné projekty standardně mají. „Do dnešního dne jsme neviděli analýzu tržního prostředí a jednotlivých segmentů trhu, strategii a koncepci rozvoje, detailní výkaz zisků a ztrát, rozvahu nebo cash flow,“ uvedla. Nevylučuje, že podpoří vybrané investice v budoucnu. Kvůli nastalé situaci se chce Materová sejít s majitelem CSG Michalem Strnadem. „Na jednání budeme mít připraven také vlastní návrh řešení situace,“ doplnila.

Průmyslově-technologický holding CSG a strojírenská skupina Promet Group jsou akcionáři Tatry Trucks od roku 2013, kdy ji získaly v dražbě a dostaly ji z krize. CSG Michala Strnada, který skupinu převzal od svého otce Jaroslava Strnada, vlastní 65 procent akcií. Promet Group rodiny Materových má podíl 35 procent.

Spory v Tatře se rozhořely loni, když generální ředitelku Promet Group Materovou valná hromada na přání majoritního akcionáře odvolala z čela dozorčí rady. Před čtvrt rokem Promet Group informovala, že se dohodla na prodeji části svých akcií skupině STV Invest.

Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Loni prodala 1548 vozů, o 97 více než v roce 2023. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či záchranných složkách. Tatra loni zvýšila tržby o 1,31 miliardy na 9,67 miliardy korun a po předloňské ztrátě 45,9 milionu opět dosáhla čistého zisku, který činil 19,3 milionu korun. Tatra Trucks má přes 1800 zaměstnanců, dalších 500 lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie.

Více zaměstnanců, automobilů i peněz. Tatra Trucks zvýšila tržby na 9,67 miliardy

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks loni zvýšila tržby o 1,31 miliardy na 9,67 miliardy korun. Nárůst představoval 15,7 procenta. Po předloňské ztrátě 45,9 milionu firma loni opět dosáhla čistého zisku, který činil 19,3 milionu korun.

Přečíst článek

Strnad si chce půjčit až 10 miliard od drobných investorů

Zbrojařská a strojírenská skupina Czechoslovak Group (CSG) připravuje emisi dluhopisů v celkové hodnotě až deset miliard korun. Vyplývá to z rozhodnutí České národní banky (ČNB), na které upozornil web e15.cz. Skupina vlastněná podnikatelem Michalem Strnadem hodlá peníze využít na podporu dalšího růstu a k posílení své kapitálové struktury.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme