Více zaměstnanců, automobilů i peněz. Tatra Trucks zvýšila tržby na 9,67 miliardy

Kopřivnická automobilka Tatra Trucks loni zvýšila tržby o 1,31 miliardy na 9,67 miliardy korun. Nárůst představoval 15,7 procenta. Po předloňské ztrátě 45,9 milionu firma loni opět dosáhla čistého zisku, který činil 19,3 milionu korun.
Ekonomický ředitel Tatry a místopředseda představenstva Daniel Bekeš a člen představenstva Radomír Smolka uvedli, že rok 2024 byl pro Tatru plný výzev. Tou hlavní byl podle nich růst výrobních schopností, aby automobilka dokázala splnit mimořádně vysokou poptávku zákazníků zejména z obraného sektoru.
Tatra Trucks loni prodala 1548 vozů, o 97 více než v roce 2023. Na obranný sektor připadla největší část produkce, více než 800 aut. Nárůst prodeje činil meziročně 6,7 procenta. Společnost loni dosáhla provozního zisku před odpisy (EBITDA) 532 milionů korun, o rok dříve to bylo 387 milionů. Na výsledky upozornil server Seznam Zprávy.
„Meziroční růst výroby byl dosažen v nelehkých podmínkách přechodu výroby na zcela nové generace vozidel. V polovině roku 2024 byla rozběhnuta sériová výroba třetí generace řady Tatra Force a modernizovaných motorů Tatra V8 a V12 řady RE. Ke konci roku byla doplněna sériovou produkcí nejnovější generace řady Tatra Phoenix,“ uvedlo představenstvo.
Tatra nabrala nové zaměstnance
Automobilka v loňském roce zvýšila počet zaměstnanců z 1330 na 1537. „Kvůli plánovanému objemu produkce byli nabíráni noví zaměstnanci do výroby, kteří se v průběhu roku 2024 adaptovali. Výroba ve společnosti Tatra Trucks je velmi komplexní a získání potřebných pracovních znalostí a dovedností vyžaduje adaptaci trvající i více než rok,“ uvedlo vedení podniku.
Tatra je podle něj v historicky unikátní situaci, kdy panuje převis poptávky nad aktuálními výrobními kapacitami firmy. „Představenstvo proto bude usilovně pracovat na tom, aby společnost zvýšila výrobu a dokázala v maximální míře uspokojit požadavky zákazníků doma i na světových trzích,“ uvedli Bekeš a Smolka. Dodali, že jsou přesvědčeni, že růst Tatry letos bude pokračovat.
Tatra ve čtvrtek oznámila, že chystá investice za více než 7,3 miliardy korun. Cílem je zvýšit výrobní kapacitu až na 3000 vozidel ročně, posílit konkurenceschopnost na globálních trzích a proměnit továrnu v moderní a udržitelný průmyslový komplex. Tatra chce modernizovat výrobní technologie, digitalizovat procesy nebo postavit novou výrobní halu a centrální logistický sklad.
Tatra Trucks v minulém roce zahájila sériovou výrobu nových generací řad Tatra Force a Tatra Phoenix. Ty již jsou k dispozici v široké škále verzí, a nahrazují dosavadní nabídku nejstarší modelové řady Tatra Terra. Tím se uzavřela jedna z důležitých kapitol historie Tatry.
Tatra Trucks vyrobila poslední vůz řady T 815. Legenda po 42 letech končí
Zprávy z firem
Investiční program chce vedení firmy financovat z několika zdrojů: bankovními úvěry a interními zdroji, dotacemi a také navýšením základního kapitálu. Návrh na navýšení základního kapitálu chce projednat v červenci na valné hromadě.
Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či v záchranných složkách. Akcionáři Tatry Trucks jsou od roku 2013 průmyslově-technologický holding Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada a strojírenská skupina Promet Group rodiny Materových. Promet Group nedávno oznámila, že se dohodla na prodeji části svých akcií skupině STV Invest.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.