Avast musí zaplatit pokutu 400 milionů

Avast nepravdivě uváděl, jak používá data uživatelů o prohlížení internetových stránek. Americká Federální obchodní komise mu za to vyměřila obří pokutu v přepočtu téměř 400 milionů korun. Avast uvedl, že ji zaplatí.
Softwarová společnost Avast musí ve Spojených státech zaplatit pokutu 16,5 milionu dolarů (více než 386 milionů kroun) a přestat prodávat data o uživatelích k reklamním účelům. Uvedla to americká Federální obchodní komise (FTC). Společnost Avast se sídlem v Británii se podle FTC nedovoleného jednání dopouštěla přes svou českou součást Jumpshot.
Avast podle americké komise nepravdivě uváděl, jak používá data uživatelů o prohlížení internetových stránek. Poskytovatel softwaru podle FTC prostřednictvím společnosti Jumpshot shromažďoval informace o tom, jak se spotřebitelé pohybují po webu prostřednictvím firemního rozšíření prohlížeče a antivirového softwaru. Takto získané informace pak firma prodávala bez odpovídajícího upozornění nebo souhlasu.
Zaplatíme, zní z Avastu
Firma podle mluvčího Avastu souhlasila s tím, že částku 16,5 milionu dolarů zaplatí. Dobrovolně také podle něj firmu Jumpshot už dříve uzavřela a v lednu 2020 její činnost ukončila. „Provozní ustanovení v tomto vyrovnání jsou už v souladu se současnými programy Avastu pro ochranu soukromí a zabezpečení,“ sdělil e-mailem agentuře Reuters mluvčí firmy.
Server Seznam Zprávy loni v dubnu s odkazem na dřívější informace specializovaného serveru Global Data Review napsal, že Úřad pro ochranu osobních údajů prověřoval firmu Avast, respektive její nástupnickou společnost Gen Digital, a to kvůli nepřímému prodeji osobních údajů přes dceřinou společnost Jumpshot. Úřad kvůli tomu firmě vyměřil rekordní pokutu 13,7 milionu eur s tím, že řízení ale ještě neskončilo.
Společnost Avast byla založena v roce 1988 a díky bezpečnostním programům pro počítače i mobilní zařízení se stala jedním z průkopníků v oboru počítačového zabezpečení. Spojením Avastu a americké firmy NortonLifeLock vznikla v roce 2022 společnost Gen Digital, do jejíhož portfolia patří značky Norton, Avast, LifeLock, Avira, AVG, ReputationDefender a CCleaner. Produkty a služby pro kybernetickou bezpečnost, ochranu soukromí a identity firma Gen poskytuje ve více než 150 zemích.
Eduard Kučera vybudoval globálně úspěšnou firmu. Stal se dolarovým miliardářem. A spolu s Pavlem Baudišem umožnili zbohatnout celé řadě lidí. Avast je nyní součástí amerického technologického gigantu Gen Digital (dříve Symantec Corporation) a podíl na ekvitě i fungování firmy již není tak velký jako před lety. „Dneska investujeme zejména v USA a většinu majetku máme v dolarech. To je jediná kapitalistická země,“ prohlásil Eduard Kučera v pořadu Jiný peníze věnovaném investicím.
Úspěch byl jen začátek. Jak se o své peníze stará dolarový miliardář Eduard Kučera
Leaders
Antivirová firma Gen Digital, která vznikla spojením české společností Avast a americké NortonLifeLock, snížila ve třetím fiskálním čtvrtletí končícím v prosinci čistý zisk o 13 procent na 144 milionů dolarů, tedy zhruba 3,3 miliardy korun.
Gen Digital hlásí lehce slabší čísla. A snížila výhled pro letošní rok
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.