Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Aféra dieselgate. Čeští majitelé vozů VW odškodnění nedostanou, soud odvolání zamítl

Aféra dieselgate. Čeští majitelé vozů VW odškodnění nedostanou
Profimedia
 ČTK

Přes sedm tisíc Čechů, majitelů vozů Volkswagen s "cinknutým" softwarem, který manipuloval s emisemi, kteří podali hromadnou žalobu přes společnost Safe Diesel, se odškodnění nedočkají. České soudy rozhodly, že se společnou žalobou nebudou zabývat. Poškozeným vzkázaly, že se na soudy mohou obracet individuálně.

Reklama

Středočeský krajský soud ve středu definitivně odmítl žalobu společnosti Safe Diesel o odškodnění kvůli takzvané aféře dieselgate. Soudy se tak nároky více než 7000 českých majitelů vozů Volkswagen zabývat nebudou. Odvolací senát potvrdil rozhodnutí soudu v Mladé Boleslavi, podle kterého české právo společnou žalobu prostřednictvím společnosti Safe Diesel nedovoluje.

Prvoinstanční soud ani odvolací senát se nezabývaly tím, co bylo obsahem žaloby. Řešily otázku, jestli společnost Safe Diesel jako komisionář může vymáhat pro své klienty u soudu náhradu škody. Dospěly k názoru, že český právní řád takový postup neumožňuje. Odvolací senát podle soudkyně Kláry Hrobské při rozhodování vycházel i ze stanoviska Nejvyššího soudu k podobnému případu.

Soud v Německu 27. června 2023 uložil někdejšímu šéfovi německé automobilky Audi Rupertu Stadlerovi za podíl v kauze emisních podvodů podmíněný trest vězení v délce 21 měsíců.

První tresty za emisní podvody Volkswagenu. Bývalý šéf Audi dostal 21 měsíců vězení podmíněně

Soud v Německu uložil někdejšímu šéfovi německé automobilky Audi Rupertu Stadlerovi za podíl v kauze emisních podvodů podmíněný trest vězení v délce 21 měsíců. Stadler se tak v emisním skandálu stal prvním odsouzeným členem vedení koncernu Volkswagen, který je mateřskou společností automobilky Audi. Vinu dlouho odmítal, letos v květnu se v rámci dohody o vině a trestu přiznal, že proti podvodům mohl zakročit dříve, ale neučinil tak.

Přečíst článek

Safe Diesel se obrátí na evropské soudy

Soud uvedl, že majitelům aut s podvodným softwarem neupřel možnost dobrat se odškodnění. „Nejsou v situaci, kdy by svůj nárok nemohli vymáhat jinak,“ uvedla Hrobská. Lidé se například mohou na soudy obracet individuálně. Společnosti Safe Diesel pak senát uložil zaplatit náklady řízení.

Podle právního názoru Safe Diesel český právní řád sdružení žalobců ke společné žalobě nezakazuje. Právní zástupce společnosti František Honsa při minulém jednání uvedl, že je důležité se postavit nadnárodním koncernům. I proto podle něj Evropská unie vydala směrnici, která nařizuje státům aby zavedly do svého právního řádu hromadné žaloby.

Soudy v jiných evropských zemích uznaly, že byla do vozů Volkswagen instalována nepovolená zařízení. Podle právníka přiznaly poškozeným v průměru 3500 eur (přes 83 tisíc korun). Honsa minulý týden předeslal, že se v případě neúspěchu u odvolacího soudu bude společnost obracet na další instance včetně evropských.

Rupert Stadler, bývalý šéf Audi se u soudu doznal z podvodu v kauze dieselgate

Exšéf Audi přiznal vinu v kauze dieselgate. Vyvázne s podmínkou a peněžitým trestem

Bývalý šéf Audi Rupert Stadler přiznal vinu v kauze podvodů s emisemi. Vyhne se tím vězení.

Přečíst článek

Afére dieselgate připravila VW o stovky miliard

O odškodnění kvůli tomu, že do jejich automobilů byl instalován podvodný software obcházející homologační měření emisí, žádalo koncern VW a Škodu Auto přes 7000 majitelů aut v Česku. Požadují přes 1,5 miliardy korun. Podle dřívějších vyjádření automobilek jsou auta v pořádku a nepředstavují pro své majitele žádné nebezpečí.

Emisní aféra automobilky Volkswagen, pro kterou se vžil název dieselgate, vypukla v září 2015. Americká agentura pro životní prostředí odhalila, že německý koncern, pod který spadají značky VW, Audi, Seat a Škoda, montoval do dieselových motorů s označením EA 189 TDI podvodný software. Zařízení umělo rozpoznat, že automobil prochází emisním testem, během něhož vypouštěné škodlivé látky automaticky snížilo. Celosvětově se Volkswagen k falšování laboratorních emisních testů přiznal.

Koncern podle dostupných informací celosvětově vyplatil na pokutách, odškodném a programech zpětného odkupu stovky miliard korun. V Česku se prodalo zhruba 165 tisíc z 11 milionů dotčených vozidel.

Martin Peleška, ředitel Toyota ČR

Sázíme na hybridy a vodík, říká Martin Peleška z Toyoty

Jednou z nejdiskutovanějších otázek současnosti je, jakými auty budeme jezdit v budoucnosti. Na rozdíl od jiných věcí se to totiž týká úplně všech. „Auta budou hybridní, vodíková i plně elektrická, ale změní se jejich užívání. Doprava bude více kombinovaná,“ myslí si Martin Peleška, ředitel zastoupení značek Toyota a Lexus v České republice.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Andrej Babiš je nevinen v kauze Čapí hnízdo

Vrchní soud zkritizoval zprošťující rozsudek v kauze Čapí hnízdo. Babiš bude dál stát před soudem

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme