
Svět módy truchlí. Zemřel italský návrhář Giorgio Armani
LeadersZemřel italský módní návrhář a zakladatel slavné značky Giorgio Armani. Bylo mu 91 let. Značku luxusního oblečení, která nese jeho jméno, založil v roce 1975.
Zemřel italský módní návrhář a zakladatel slavné značky Giorgio Armani. Bylo mu 91 let. Značku luxusního oblečení, která nese jeho jméno, založil v roce 1975.
Módní dům Prada se přibližuje k dohodě o koupi konkurenční značky Versace, kterou vlastní holding Capri. Ten dle zdrojů souhlasí s cenou téměř 1,5 miliardy eur, píše Bloomberg. Akcie Prady v reakci vzrostly až o 4,1 procenta.
Odvětví luxusního zboží prochází významnými změnami. Zatímco v minulosti bylo vnímáno jako něco exkluzivního, co si nemůže dovolit každý, dnes se zejména v Číně dostává do popředí pojem „luxusní ostuda“. Ekonomická nejistota a přísné sociální zásady vlády totiž nabádají spotřebitele k menší okázalosti. Tyto změny negativně ovlivňují prodej řady známých luxusních značek. A nejen tam. Celkově lze pozorovat změnu chování spotřebitelů a posun k takzvanému „tichému luxusu“, což podtrhuje i aktuální kauza Dior a Armani, ale také hospodářské výsledky prodejů dalších módních domů.
Čisté jmění francouzského módního a designového magnáta Bernarda Arnaulta letos v Bloomberg indexu miliardářů propadlo nejvíce ze všech. Poptávka po luxusním zboží totiž stále klesá.
Investice do luxusního zboží se v roce 2023 znehodnotily v průměru o jedno procento, za deset let ale vynesly 100 procent. Vyplývá to z Indexu luxusních investic, který sestavuje společnost Knight Frank. Inflace v ČR činila loni 10,7 procenta, za desetileté období 41,6 procenta.
Francouzský módní dům Chanel plánuje otevřít více poboček v Číně. A to přesto, že Číňané znovu více cestují a nakupují spíše v jiných zemích, uvedla generální ředitelka firmy Leena Nairová. Chanel proslul svými tvídovými obleky, prošívanými kabelkami a parfémem No. 5.
Žádné strádání. Lidé mají stále velkou potřebu utrácet za luxusní zboží. Alespoň tak to vypadá po zveřejnění finančních výsledků švýcarské skupiny Richemont. Majitel luxusní značky Cartier uvedl, že tržby skupiny v uplynulém finančním roce končícím v březnu stouply o tři procenta na historické maximum 20,6 miliardy eur, tedy téměř 509 miliard korun. A to navzdory slábnoucímu výhledu, který je u luxusních značek všeobecně očekáván.
Celosvětový trh s luxusním zbožím navzdory ekonomickým rizikům a geopolitické nestabilitě pokračuje v silném růstu, tvrdí studie poradenské společnosti Bain & Company a svazu italských výrobců luxusního zboží Fondazione Altagamma. Ta předpokládá, že globální tržby z prodeje luxusního zboží se v letošním roce zvýší o pět až 12 procent z loňských rekordních 345 miliard eur, tedy zhruba 8,2 bilionu korun.
Proti plánům skupiny ČEZ na výstavbu větrného parku v Ralsku na Českolipsku vznikla petice, na webu ji podepsalo přes 1680 lidí. Společnost ČEZ PV & Wind chce v bývalém vojenském prostoru postavit 16 větrných elektráren o celkovém instalovaném výkonu až 115 megawattů (MW), autoři petice žádají zastavení projektu, obávají se ohrožení přírody a krajiny i změny mikroklimatu.